Prijzen vergelijken

De plek om jouw 'haves' en 'wants' lijst te plaatsen. In dit forum kun je Magic: the Gathering kaarten met anderen ruilen.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
BanzaiCopter
Adept
Berichten: 338
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 5:24 pm
Locatie: Swalmen/Roermond (LIMBURG)

Prijzen vergelijken

Bericht door BanzaiCopter »

Vaak met trades hebben we problemen met prijzen van kaarten vergelijken?
Hoe doen jullie dat?

Wij doen het meestal via Magiccardmarket.eu en kijken naar de Average price en die houden we aan.
Mits er natuurlijk iemand een 1 euro kaart 40x voor 40 euro verkoopt. Dat daarom natuurlijk de average price naar 10 euro stijgt. Dan zoeken we daar een balance in.

Is er een gemakkelijkere methode?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prijzen vergelijken

Bericht door pi »

Nope, ik doe nog moeilijker. Ik zou zelf eerder de laagste prijs pakken voor een kaart in vergelijkbare staat, tenzij dat een duidelijke uitschieter is. Voor die prijs kun je het namelijk kopen dus waarom meer rekenen?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Prijzen vergelijken

Bericht door skystormer »

Ik gebruik de iphone app Orcish. Zo lang je gegevens voor alle kaarten van dezelfde plaats afhaald is er doorgaands geen probleem. Ga je geld uitgeven moet je inderdaad meerdere plaatsen afgaan. En afvragen hoe graag wil die kaart(en).
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prijzen vergelijken

Bericht door pi »

Als jij tevreden bent over 1 plek moet je die gewoon consistent gebruiken en dan gaat het vrij goed: het is simpel, effectief en waarschijnlijk loop je niet tegen de problemen aan tenzij je echt veel gaat handelen.

Als je erg fanatiek bent met de magic handel kun je je dat alleen eigenlijk niet veroorloven. Het probleem is dat elke bron zijn eigen nadeel heeft en dat elke bron achter kan lopen. Als je dus niet meerdere bronnen raadpleegt kan iemand die dat wel doet misbruik maken van jouw aanpak. Nadelen van MCM zijn bv dat voor meer bijzondere kaarten er te weinig prijzen zijn, veel verkopers niet snel updaten, dus dat prijzen achter gaan lopen (denk bv aan de recente run op Olivia die je niet snel daar zag) of zoals je al opmerkte dat er uitschieters bij kunnen zitten en dat grading sterk kan verschillen per persoon. Het laatste is niet zo goed te misbruiken, maar de andere 2 zou ik zeker tegen je kunnen gebruiken als wij zouden ruilen als ik beter op de hoogte ben door naar meerdere bronnen te kijken.

Orcish Librarian is gebasseerd op TCGPlayer prijzen. Een probleem is dat het winkelprijzen zijn en ze dus hoger zullen zijn dan straatprijzen, daarnaast heb je weer de uitschieters, kun je (mogelijk, ik heb geen iphone) niet zien voor welke conditie je prijzen zijn (wel op de TCGPlayer site zelf trouwens, maar zie het niet in een screenshot dat ik vond van OL). Ook nu heb je weer achterlopers en ik heb in het verleden heb ik nog wel eens opgemerkt dat de waardes die TCGPlayer aangeeft niet matchen met wat je in de detail lijst ziet, mogelijk dat OL het zelf uitrekent, maar lijkt me stug. In weze is TCGPlayer kwa nadelen vergelijkbaar met MCM.

Om een makkelijk te misbruiken voorbeeld te noemen. Nedermagic koopt goedkope kaarten behoorlijk consistent in voor 50% of minder van hun verkoopprijs. Duurdere kaarten kopen ze vaak in voor 70%. Logisch gevolg is dat duurdere kaarten daar naar verhouding goedkoper zijn. Daarnaast is er het hele 'uptrade' concept waarbij verwacht wordt dat je wat meer geeft als je goedkopere kaarten voor duurdere ruilt, maar, lang niet iedereen is hier bekend mee of vindt het nodig. Als je dus volgens nedermagic prijzen ruilt wil je dus idealiter een hele berg van jouw goedkope kaarten ruilen voor hun dure kaart, liefst zonder bij te leggen. Een andere eigenschap van Nedermagic is dat prijzen voor niet op voorraad zijnde kaarten niet veranderen, dus een kaart kan wel te laag of hoog geprijsd zijn (bij geen voorraad waarschijnlijk te laag), sterker, zelfs op voorraad zijnde kaarten kunnen achter lopen (maak ik af en toe gebruik van). Voor Nedermagic kun je eigenlijk elke webwinkel invullen, Nedermagic is zelfs beter bij dan de meesten.

Ik hou het uiteindelijk gewoon op gezond verstand met input van verschillende bronnen, waaronder bovengenoemde sites, verschillende andere winkels, MOTL, artikelen over magic financien, twitter, etc. Of als ik lui ben kies ik er eentje waar ik enigzins vertrouwen in heb en als het dan genoeg in mijn voordeel eindigt vind ik het wel best.

Eventueel zou je mijn artikel over ruilen nog eens door kunnen nemen:
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?f=29&t=1991

Sommige dingen zijn wat achterhaald, kwa wat populaire kaarten zijn vooral (wat verwacht je dan na 6 jaar), maar de basis klopt nog steeds goed.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Mithos
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:36 pm

Re: Prijzen vergelijken

Bericht door Mithos »

Als ik het dus goed begrijp is magiccardmarket.eu een site waar spelers kaarten verkopen terwijl TCGPlayer een overzicht van winkels met hun prijzen zijn? Ik vind het apart, want ik heb zojuist verschillende kaarten opgezocht die goedkoper waren op TCGPlayer (nog niet eens het verschil tussen euro's en dollars meegerekend). Het lijkt mij logisch dat kaarten rechtstreeks van spelers goedkoper zouden moeten zijn...

Om even terug te komen op het topic, zou ik persoonlijk met 2 dingen rekening houden:
- Gebruik dezelfde site voor alle kaarten van een trade, het liefst een waar de kaarten door meer mensen/winkels wordt aangeboden. Als je sites door elkaar gebruikt kan het zijn dat een van de sites (te) veel vraagt, en je onterecht waardes aan de kaarten geeft.
- Kijk naar de goedkoopste prijs, niet naar de gemiddeldes. Je houd dan rekening met de prijs waarmee je jouw kaart zou kunnen verkopen en waarmee je de kaarten die je wilt hebben zou kunnen kopen. Kijken naar gemiddeldes geeft vaak een vertekend beeld, sowieso als er een kaart bij is waar niet veel aanbieders van zijn.

Verder vind ik het wel handig dat TCGPlayer niet alleen de prijs maar ook de staat van de kaarten beschrijft.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prijzen vergelijken

Bericht door pi »

Dat is volledig correct, TCGPlayer zit vol met prijs stunters, de laatste tijd haal ik vaak kaarten via die site en tot nu toe best goede ervaringen. Veel spelers houden ondertussen winkelprijzen ten onrechte aan bij het ruilen of verkopen en daardoor zullen dus de speler prijzen hoger uit vallen, toch is het gek dat TCGPlayer goedkoper is. Een deel van de verklaring is dat belasting in Amerika lager is, maar dat verklaard denk ik niet alles. Ik heb geen goede verklaring waar het verder door komt, maar het maakt in ieder geval prijzen van Nederlandse webwinkels aanhouden heel lachwekkend als je er een beetje over na denkt.

Ik snap je redenatie niet voor het op 1 site houden? Meerdere gebruiken geeft je toch juist meer kans door te hebben dat er eentje verkeerd is? Ik zou juist niet 1 durfen gebruiken door het risico dat die site niet goed bij is. Of bedoel je dat prijzen tussen sites niet vergelijkbaar zijn en dat een probleem zou zijn? Je hebt dan wel een beetje een punt, maar eigenlijk moet je dan alleen maar wat meer nadenken. Stel je kijkt beide op een site en jouw kaart is daar 10 en zijne ook, dan kijk je op andere sites waar de bedragen 2 & 10, 3 & 8 en 5 & 15 zijn. Ondanks dat er geen duidelijke waarde van de kaarten zijn ga je je dan toch hoop ik afvragen of die 10 & 10 misschien incorrect is? Wat je voor 1 kaart kunt doen kun je natuurlijk ook voor de hele deal doen.

Wat ik verwacht van degene waarmee ik ruil is dat hij tevreden is van zijn kant en dus voor zichzelf prijzen toekent op wat voor manier dan ook hij handig vindt en dat ik tevreden ben van mijn kant. Of hij nou winkelprijzen, ebay prijzen of voor mijn part een random number generator gebruikt zal mij worst wezen. Zelf zit ik er genoeg in dat ik bij de meeste gangbare kaarten wel een prijs inschatting kan maken zonder op hoeven te zoeken. De oldschool manier dus ;).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Mithos
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:36 pm

Re: Prijzen vergelijken

Bericht door Mithos »

Met bij 1 site houden doelde ik er op dat je bijvoorbeeld niet je eigen kaarten bv op TCGPlayer moet waarderen, en de kaarten je wilt op magiccardmarket.eu, of andersom.

Als je de tijd en zin hebt om elke kaart op een aantal verschillende sites met elkaar te vergelijken, is dat natuurlijk altijd beter ;)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prijzen vergelijken

Bericht door pi »

Jup :). Daarom blijft het nog steeds beter om prijzen uit je hoofd te kennen (van verschillende sites!) dan om alles op te zoeken omdat je dan veel sneller kunt schakelen. Niet dat ik altijd alles goed heb, maar als ze het niet met me eens zijn kunnen ze altijd de telefoon grijpen en het tegendeel bewijzen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Maccius
Adept
Berichten: 229
Lid geworden op: wo dec 16, 2009 1:13 pm

Re: Prijzen vergelijken

Bericht door Maccius »

Om het nog ingewikkelder te maken zou je eigenlijk ook arbeidstijd in de vergelijking moeten mee nemen.

Al kan je natuurlijk zeggen dat het allemaal hobby is en dat dus niet hoeft, maar als ik 2 uur meer moet zoeken om een kaart voor € 1,- minder te kunnen krijgen, dan denk ik. Voor die € 0,50 euro per uur komt een Aziaat nog niet eens zijn bed uit. En als ik gewerkt had, dan had ik € 20,- verdient in 2 uur.

Ik denk dan ook dat iedereen zijn eigen afweging moet maken van een manier van waarde bepalen, en dat die af zal hangen van de hoeveelheid geld/tijd iemand heeft hoeveel hij het waard vindt.

Afhankelijk van hoe belangrijk jij geld/tijd vindt, zou je het dus bij 1 site kunnen houden. Of juist een gemiddelde van alle sites, of goedkoopste van alle sites. Ook de manier van ruilen is kan je meenemen. Kaart tegen kaart. Kan je er vanuit gaan dat de verhoudingen van site X kloppen. Kaart tegen geld is al moeilijker.

Daarnaast kan je het ook nog tegen de waarde van de ruil afzetten. Kaarten van onder de euro ga je niet moeilijk doen over een paar cent. Kaarten vanaf 10 euro iets meer moeite en kaarten boven de 50 euro alles afzoeken en de beste deal krijgen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prijzen vergelijken

Bericht door pi »

Groot gelijk. Ik gebruik sowieso alleen tijd waarin ik niet op andere manier geld had kunnen verdienen omdat het anders een beetje zinloos is. Sowieso weiger ik ook deals te doen voor minder dan 10 euro als het online is omdat dat gewoon zonde van de tijd is. Ik doe inderdaad nooit moeilijk over kleien dingen toevoegen, aan de andere kant vraag ik er ook vaak om en balanceerd dat het sowieso wel.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie