The Usual Suspects: A Tale of Dragons and Elephants

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

The Usual Suspects: A Tale of Dragons and Elephants

Bericht door Dragonheart »

"The Usual Suspects"

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Wie kent het niet? Het gevoel dat haast ieder deck dat je speelt, begint met dezelfde 3 kaarten. Lezers die een beetje bekend zijn met mijn hier en daar opduikende decklijsten, kan het niet ontgaan zijn dat boven getoonde kaarten wonderbaarlijk vaak in die lijsten voorkomen. Natuurlijk wil ik niks liever dan een deck spelen met dit trio ergens in het deck.

Na de "grote volksverhuizing" (Mirrodin block roteert uit, Troll vertrekt naar vergelegen oorden) komt het Orzhov guild om de leegte op te vullen. Helaas blijkt het zwart-witte control deck niet de verlosser te zijn. Een deck dat tijdens Pro Tour Honolulu wel veel aandacht kreeg, is het deck dat later "Roxodon Hierarchy" is genoemd.

Afbeelding

De decklijst van Jelger Wiegersma (29ste):
4 Plains
3 Swamp
2 Godless Shrine
1 Orzhov Basilica
4 Overgrown Tomb
1 Selesnya Sanctuary
4 Temple Garden
3 Vitu-ghazi, The City-tree
1 Shizo, Death's Storehouse

4 Orzhov Signet

4 Loxodon Hierarch
2 Ink-eyes, Servant Of Oni
2 Angel Of Despair

4 Castigate
3 Mortify
3 Putrefy
4 Phyrexian Arena
3 Faith's Fetters
4 Cranial Extraction
4 Wrath Of God

SB
2 Pithing Needle
3 Nezumi Shortfang
1 Peace Of Mind
4 Last Gasp
2 Naturalize
2 Night Of Souls' Betrayal
1 Eradicate

Als bonus heeft dit deck een paar kaarten met art van Kev Walker. Voor mensen die snel willen winnen is dit deck niets. In strategisch opzicht wil je als speler een slijtageslag strijden. Er zijn voldoende krachtige spreuken om met plezier in de latere fase van het spel te geraken. De grote hoeveelheid removal die gecombineerd is met een snufje discard, wekt mijn interesse.

Uiteraard ben ik niet tevreden. Ik zal proberen uit te leggen wat ik verwijderd heb en waarom.
Om te beginnen heb ik de Faith's Fetters verwijderd. Deze kaart is te gebruiken als een soort pseudo-removal. Helaas spelen veel decks maindeck enchantment hate. Ook sac-abilities die eigenlijk gemaakt zijn om Umezawa's Jitte te stoppen, werken het lifegain enchantment tegen.
De Cranial Extraction verhuist uit het maindeck. Voor de duidelijkheid: ik peins er niet over zonder de kaart te spelen. Maar voor mijn gevoel is zijn plaats meer in het sideboard. Indien meer decks spreuken gaan spelen met een casting cost van 5 of meer, dan is het misschien weer de moeite waard er een paar te maindecken.
3 Mortify 3 Putrefy. Het totale aantal instant removal spells is goed. De verhouding kan alleen beter. Aangezien het steeds belangrijker wordt om enchantments stuk te krijgen, geef ik de voorkeur aan 4 Mortify en 2 Putrefy.
Ik ben dol op Angel of Despair. Maar de casting cost is iets teveel van het goede voor dit deck. Deze zijn daarom uit het deck verwijderd.
Ink-Eyes, Servant of Oni is een leuke surprise fatty. Helaas heeft dit deck moeite met het produceren van geschikte ninja kandidaten. Alleen tegen blauwe controldecks is de rat ninja echt de ster van het elftal. Vanwege bewezen diensten mag Inky verder in het sideboard verblijven.

Er zijn nu 11 plekken vrij gekomen. Ik wil ze opvullen met beesten, disruptie en removal. In mijn ogen is Kokusho, the Evening Star nog steeds een van de betere zwarte finishers. Daar neem ik er 4 van, 7 plaatsen over. In die 7 plaatsjes prop ik 3x een Persecute, omdat sommige mensen anders gaan zeuren (nee, ik zal geen namen noemen) en 4x Crime/Punishment. Die kaart ziet er veelbelovend uit. Vooral de veelzijdigheid mag er zijn.

Afbeelding

In het sideboard vinden we tot nu toe:
4 Nezumi Shortfang
2 Ink-Eyes, Servant of Oni
4 Cranial Extraction

De laatste 5 plaatsen zullen gevuld worden met removal. Ik ben er nog niet helemaal uit welke van de volgende opties mijn voorkeur heeft:
- 3 Last Gasp, 2 Faith's Fetters
- 3 Condemn, 2 Last Gasp

Het enige deel dat ik nog niet aangeraakt heb, is de manabase. Helaas blijkt bij het spelen dat de veranderingen en de manabase elkaar niet verdragen. Tevens ben ik van mening dat de groene mana te vaak afwezig is. De volgende landen heb ik verwijderd:
-3 Plains
-1 Swamp
Daavoor in de plaats speel ik nu:
+2 Godless Shrine
+1 Orzhov Basilica
+1 Golgari Rotfarm

Je krijgt dan het volgende:

Mana
4 Godless Shrine
4 Overgrown Tomb
4 Temple Garden
1 Shizo, Death's Storehouse
2 Orzhov Basilica
1 Golgari Rot Farm
1 Selesnya Sanctuary
2 Swamp
1 Plains
4 Orzhov Signet

Wincondities
3 Vitu-Ghazi, the City-Tree
4 Loxodon Hierarch
4 Kokusho, the Evening Star

Winconditie/Removal
4 Crime/Punishment

Removal
4 Mortify
2 Putrefy
4 Wrath of God

Disruptie
4 Castigate
3 Persecute

Carddraw
4 Phyrexian Arena

Sideboard
4 Nezumi Shortfang
2 Ink-Eyes, Servant of Oni
3 Last Gasp
2 Faith's Fetters
4 Cranial Extraction

Mana
Aangezien je kaarten speelt met dubbele gekleurde manasymbolen in de casting cost in de kleuren wit en zwart, wordt alleen van deze kleurencombinatie het Signet gebruikt. Het deck is erg hongerig naar mana en daarom speel je naast de Vitu-Ghazi's virtueel 24 manasources. De overige verdeling is uitgerekend met een George Baxter analyse. Deze is standaard aanwezig in Magic Workstation. Het belangrijkste nadeel is het grote aantal landen dat in principe tapped into play komt.

Wincondities
Vitu-Ghazi, the City-Tree is de ster hier. Bijna niet te counteren en goed voor het gebruiken van bergen mana op instant-speed. Om de manabase niet nog verder te belasten worden er 3 gespeeld. Loxodon Hierarch heeft een zeer efficiente afmeting voor zijn prijs. De 4 levens zijn daarbij tegen aggresievere decks een graag geziene bonus. Kokusho, the Evening Star. Wat moet ik hier nog zeggen... Een van mijn all time favorites. Geeft je de mogelijkheid om te winnen zonder aan te vallen. Het Crime deel van de split-kaart combineert goed met de removal en Persecute.

Afbeelding

Removal
Flexibiliteit is hier het spreekwoord. Mortify en Putrefy zijn de beste spot-removal-spreuken in T2. Het is zeer mooi dat beide hier gespeeld kunnen worden. Hiermee is er een aanvulling op de Wrath of God, een instant manier om een klein beetje kaartvoordeel te halen en extra antwoorden op lastige vraagstukken (lees: enchantments en artifacts). WoG is de alom bekende reset-button. Daarnaast is de veelzijde Punishment kant van Crime/Punishment een extra antwoord op een of meerdere vragen. De zojuist genoemde kaart ontpopt zich als Zwitsers zakmes van het deck.

Disruptie
Castigate is de voorbode van wat komen gaat. Het removed from the game stukje kan nog wel eens handig zijn. Natuurlijk is het ook slim om vast te kijken welke kleur je moet noemen bij de Persecute. Deze kaart heeft een paar kleine tekortkomingen, maar verkrijgt in ieder geval de voorkeur boven de Cranial Extraction in het maindeck aangezien er stiekem best veel gouden kaarten gespeeld worden.

Carddraw
Hier is alleen Phyrexian Arena. Maar als je Arena hebt, heb je voldoende.

Sideboard
Het sideboard bevast extra disruptie in de vorm van Cranial Extraction en Nezumi Shortfang. De laatste dubbelt als een winconditie. Het extra vet is aanwezig in de vorm van Ink-Eyes, Servant of Oni. Tenslotte is er extra removal. Last Gasp en Faith's Fetters vallen in deze groep. De laatste is geen removal in de ware betekenis van het woorrd, maar doet wel aardig zijn best dit te imiteren. De lifegain die erbij zit, is tegen aggresieve decks geen overbodige luxe.

Ik ben niet van plan hier uitgebreid matchups te gaan beschrijven per deck. Wel kan ik globaal per "type" deck uitleggen hoe de kansen staan.

Afbeelding

Aggro
De snelle aggro decks maken je vaak te snel af om te stabilizeren. Flames of the Blood Hand is de kaart die je vaak de das om doet. Winnen van op rood gebaseerde decks terwijl je Hierarch niet doet wat hij moet doen, is erg moeilijk. Na het sideboarden is er meer removal voor wat disruptie en de mogelijkheid om je tegenstander te helpen terwijl je kaarten trekt. Het kaartvoordeel van de Phyrexian Arena kan het potje voor je winnen, maar tegen rode decks met burn is het risico te groot. Na het siden is de kans op zijn minst gelijk.

Aggro-Control/Midrange decks
Dit zou je kunnen zien als de mirror. Vaak betreft het hier decks die een zelfde strategie gebruiken. Je troefkaarten in deze matchups zijn de Cocopuffs en de Crime kant van Crime/Punishment. Uiteraard worden deze matchups meer gelijk wanneer het deck van de tegenstander veel op dit deck lijkt. Tegen groen-blauwe decks is dit deck in het voordeel aangezien de disruptie hier de counters kan aftroeven. Meestal beginnen deze potten met het aftasten van de ander. Hieraan wordt in meerdere artikelen gerefereerd in de opmerking "Who is the Beatdown?". Vitu-Ghazi, the City-Tree is een belangrijke kaart vanwege te verwachten "war of attrition". Na het boarden zijn er extra wincondities in de vorm van Nezumi Shortfang en Ink-Eyes, Servant of Oni. Meestal is het verstandig wat kaarten te verwijderen die geen kaartvoordeel kunnen opleveren.

Control decks
Hiermee bedoel ik decks met eveneens minder dan 10 beesten en vaak even weinig wincondities. Dit zijn overwegend decks met blauw vanwege de counters. Decks zoals bijvoorbeeld blauw-rood Urzatron hebben geen echte mogelijkheid om een Phyrexian Arena te verwijderen. Winst of verlies zal in hoge mate afhangen met de hoeveelheid kaartvoordeel die je haalt. Wrath of God is hier vrij slecht aangezien die zelden meer doet dan een Mortify of Putrefy. Het sideboard heeft overwegend kaarten tegen dit soort decks aangezien ze net als de volgende groep "out of the blue" kunnen winnen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en daarom is er extra disruptie in de vorm van Nezumi Shortfang en indien nodig Cranial Extraction. Een extra clock is er in de vorm van Ink-Eyes, Servant of Oni.

Combo decks
Gelukkig is deze groep ondervertegenwoordigd. Heartbeat of Spring decks en Dovescape decks zijn op dit moment de meest gespeelde varianten. Het eerste genoemde deck maakt je af met een berg mana door Early Harvest en een grote x-spell. De Cranial Extraction is hier om dat probleem op te lossen. Tevens kan een Mortify die goed getimed is het plan van je tegenstander verhinderen. Het laatste genoemde deck probeert een lock te maken middels het enchantment in zijn naam. Voor het sideboarden heb je Kokusho, the Evening Star als je grootste troef. Na het siden wordt wederom de Cranial Extraction aan het arsenaal toegevoegd. Combo decks zijn meestal slechte matchups, gelukkig zijn ze vrij zeldzaam.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

cool deck, cool verhaal, één klein vraagje, is dit nu je huidige deck? ;) (dat mistte ik even in het verhaal)

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Yup, daarom dit artikel ;)
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

misschien gekke suggestie, maar ipv de signets elders? Het is beide +1 mana en elder doet net iets meer van zichzelf.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Nee, dat is geen gekke suggestie.

Dat heb ik ook geprobeerd. Helaas heb je dan toch echt meer Forest nodig. Dan kom je weer vaker in de problemen met je andere spells omdat er weinig anders dan de Elder is dat groen nodig heeft.

Daarom heb ik gekozen voor de Signet in de kleuren die beide kaarten met dubbele casting cost in dit deck hebben.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen in het stuk he.. In het begin haal je de Faith's Fetters er uit omdat er teveel Enchantment-hate gespeeld zou worden en even daaronder ga je toch weer overwegen om ze er in te doen....
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Niet helemaal, je side ze niet in tegen decks die wit spelen (BW Mortify, Kami of Ancient Law).

Tegen Gruul bv. zijn ze weer wel handig. Indien die naturalize siden worden ze toch al trager.

Een andere matchup waar ze handig kunnen zijn is UR Control. Een Fetters op Meloku of Keiga is vaak nog effectiever dan echte removal.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Uiteraard ben ik met bovenstaande lijst gaan testen. De resultaten vallen echter tegen. Ik heb de volgende problemen:
- Te vaak weinig mana. Het deck is erg mana-intensief.
- Hoewel ik af en toe win met Kokusho in meervoud, is de kaart vaak niet meer dan een kleine vertraging voor mijn tegenstander.
- De Crime/Punishment doet het naar verwachting, 4 exemplaren is echter een beetje te veel van het goede.

Ik pas de manabase licht aan:

-1 Plains -1 Golgari Rotfarm
+1 Swamp +1 Selesnya Sanctuary +1 Vitu-Ghazi, the City Tree

De 4de Vitu-Ghazi lijkt me geen overbodige luxe. Dit is de belangrijkste winconditie. Gezien het hoge aantal dubbellanden en de signets ben ik bereid het risico te nemen dat een 4de "kleurloos" land met zich mee brengt. Met de signets erbij telt het deck nu 28 manasources. Dit lijkt veel, maar het deck heeft ook erg veel mana nodig.

Dan de creatures:
-4 Kokusho, the Evening Star
+2 Ghost Council of Orzhova +2 Ink-Eyes, Servant of Oni

Beide beesten hebben een goede synergie met de City Tree. Ze zijn bovendien beide tegen alle verschillende soorten decks te gebruiken. Tegen aggro zijn het dikke blockers en af en toe zelfs finishers. Tegen control zijn het moeilijk te verwijderen wincondities. Tegen combo zijn het je beste kansen om enigszins snel te winnen.

Tenslotte

-1 Crime/Punishement

Deze is verwijderd voor de Vitu-Ghazi. Het vierde exemplaar is toch ongewenst.

Je krijgt dan het volgende deck:

Mana
4 Godless Shrine
4 Overgrown Tomb
4 Temple Garden
4 Vitu-Ghazi, the City-Tree
2 Orzhov Basilica
2 Selesnya Sanctuary
1 Shizo, Death's Storehouse
3 Swamp
4 Orzhov Signet

Beesten
4 Loxodon Hierarch
2 Ghost Council of Orzhova
2 Ink-Eyes, Servant of Oni

Removal
4 Mortify
2 Putrefy
4 Wrath of God
3 Crime/Punishment

Disruptie
4 Castigate
3 Persecute

Carddraw
4 Phyrexian Arena

Sideboard
4 Nezumi Shortfang
3 Last Gasp
2 Faith's Fetters
4 Cranial Extraction
2 Pithing Needle

Helaas :( Geen Kokusho's meer...
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

houdt het deck niet hetzelfde probleem, de ghost council en ink-eyes zijn niet echt heel makkelijk sneller te casten dan de kokusho's heb ik het idee, vanwege de 4 gekleurde mana in de cc van de council en dat de ink-eyes nou niet bepaald veel goedkoper is dan kokusho. Hiernaast speel je wel een extra landje, maar loop je niet meer tegen het probleem aan dat je de landjes niet zo snel neer kunt gooien als je de mana hebben wilt?

Ik weet niet hoe dit makkelijk op te lossen zou zijn zonder hele hele deck om te gooien, maar misschien werkt meer richting groen mikken. Misschien ook zijn deze wijzigingen die je nu doet precies genoeg, ik heb het deck verder niet getest.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

De Kokusho zijn niet gegaan omdat ze moeilijker te casten zijn. Ze zijn gegaan omdat ze afgezien van de multiple Cocopuff draw niet veel toevoegen. Ze kunnen life gainen maar doen dit vaak te laat.

Wat de draken betreft zit het zo:
- Tegen Control zijn ze slecht aangezien ze een casting cost van 6 hebben en ze makkelijker stuk gaan dat de Council en de Ink-Eyes. De laatste heeft nog als bonus dat ze niet perse gehardcast hoeft te worden.
- Tegen Aggro zijn ze slecht aangezien ze pas leven gainen als ze dood gaan en dat is meestal net iets te laat.

De Council heeft uiteraard de lastigere casting cost (4 gekleurde mana) maar daarvoor heeft het ding goede synergie met de Vitu-Ghazi's en is dus moeilijk te verwijderen. De bonus is de matchup met eigen Councils. Dankzij de "nieuwe" legendary regel werken ze uitstekend als removal in die gevallen.

Wat de mana betreft, ja, het tapped into play komen kan een probleem zijn. Gelukkig is de belangrijke beurt die waarin je 4 mana hebt. Het is vaak zo te spelen dat je daarvoor je manabase opzet. Misschien is het 1 karoo teveel. Dat moet nog blijken. In het algemeen geldt dat in matchups zonder land destructie de Karoo's meer voordelen dan nadelen hebben.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Plaats reactie