All Common Sacrifices

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

All Common Sacrifices

Bericht door pi »

Ik ben pi, speel ruim 8 jaar magic en ik ben vrij overtuigd casual speler. In die 8 jaar heb ik een flinke collectie opgebouwd waaruit ik al aardig wat decks heb gemaakt. Vandaag hebben we het over een van die decks.

Geschiedenis

Op een beurs waar ik vroeger veel kwam werd wel eens all common gespeeld en daar heb ik toen ook een deck voor gebouwd. Nog steeds is dit deck een van mijn favoriete decks om te pakken tegen een tegenstander die niet zo’n uitgebreide collectie heeft als ik, zodat ik niet win omdat ik allemaal duurdere kaarten speel. Vandaag vertel ik over de ontwikkeling van dit deck.

Het gaar hier vandaag om mijn R/B common deck waarover in dit topic al het een en ander is geschreven. Lees gerust even wat er in dat topic al geschreven is, hieronder loop ik er ook vlug langs, maar dit is meer beknopt.

Afbeelding

V1.0
4 Rukh Egg
4 Blazing Effigy
4 Ghitu Slinger

3 Blood Frenzy
2 Rolling Thunder

Zwart:

4 Undertaker
4 Abyssal Gatekeeper
4 Phyrexian Ghoul
4 Dauthi Jackal

3 Innocent Blood
2 Unearth

Land:

8 Mountain
9 Swamp

2 Ravaged Highlands
3 Bog Wreckage

In principe begon het deck als een deck rond rukh egg, en oh wat was ik blij met mijn eitjes*. Ik speelde wat kaarten om ze terug te halen, wat kaarten om ze dood te krijgen en wat kaarten die ernaast wel leuk waren. De eerste versie van het deck was niet slecht, maar het won eigenlijk vooral gewoon omdat de eitjes zo goed waren.

Ik merkte al snel op dat ik met een paar kaarten niet zo blij was en de volgende versie ontstond.

Afbeelding

V1.1

Rood:

4 Rukh Egg
4 Blazing Effigy
4 Ghitu Slinger
4 Bogarden Firefiend

2 Rolling Thunder

Zwart:

4 Undertaker
4 Abyssal Gatekeeper
4 Phyrexian Ghoul
2 Phyrexian Broodlings

3 Innocent Blood
3 Urborg Uprising

Land:

8 Mountain
9 Swamp

2 Ravaged Highlands
3 Bog Wreckage

Ik heb er wat meer creatures bij die graag dood gaan en wat meer mogelijkheden om deze creatures terug te halen. Het kamikaze idee in dit deck begint langzaamaan vorm te krijgen, maar erg gestroomlijnd is het deck nog niet.

De volgende versie ontstaat na wat meer testen en een realisatie dat ik toch wel snel een eitje in play wil hebben.

Afbeelding

V1.2
Rood:

4 Rukh Egg
4 Blazing Effigy
4 Ghitu Slinger
4 Bogarden Firefiend

Zwart:

4 Abyssal Gatekeeper
4 Phyrexian Ghoul
3 Cabal Torturer
2 Phyrexian Broodlings

3 Ostracize
3 Innocent Blood
3 Urborg Uprising

Land:

7 Swamp
4 Dessert
4 Sulfur Vent
4 Geothermal Crevice
4 Smoldering Crater

Wat een verassing, pi-tje verzint dat hij toch wel meer kan met zijn manabase (dit zie je bij veel van mijn decks terug als ze zich ontwikkelen). Desert is een van mijn favoriete kaarten in all common en zeker in dit deck past hij erg goed omdat ik toch al graag creatures stuk maak. Desert gebruiken op een eigen gatekeeper of effigy komt vrij vaak voor zelfs. Verder besloot ik dat grote creatures vervelend konden zijn, een probleem welke de ostracizes natuurlijk graag voor me oplossen.

Met deze versie van het deck heb ik nog meegedaan aan een all common tournooi en kreeg ik het zelfs voor elkaar om 2e te worden bij een stuk of 20 deelnemers. Mensen blijken op de een of andere manier niet goed te weten hoe ze om moeten gaan met een deck waarvan de creatures het helemaal niet erg vinden om dood te gaan. Ik had daar natuurlijk totaal geen problemen mee.

Helaas gebeurde er op dit punt wat verschrikkelijks, ik verloor mijn eitjes*!

Wizards besloot namelijk dat het wel leuk was om in 8th edition van elke set minstens 1 kaart te herdrukken. Op zich was dit niet zo erg, maar ze besloten zowel dat ze rukh egg wouden herdrukken, als dat zijn rarity totaal niet klopte. Opeens was mijn deck niet meer legaal voor all common, want elke kaart die ooit met een andere rarity is gedrukt is niet toegestaan.

Natuurlijk kon ik op dit punt besluiten dat het deck gewoon niet meer haalbaar was, maar ja, ik ben eigenwijs :). In onslaught block kwamen zowel nantuko husk als carrion feeder me helpen bij het saccen van mijn creatures en festering goblin ging natuurlijk ook heel graag dood om de rest van het team te versterken. Ik testte wat versies van het deck en bleef er wel mee bezig, maar toch kwam de oude kracht nog niet echt terug. De synergie binnen het deck was duidelijk nog niet sterk genoeg. Gelukkig kwam hier verandering in met de set champions of kamigawa.

Afbeelding

V2.0
// Lands
10 Swamp
4 [AN] Desert
8 [AN] Mountain

// Creatures
4 [LG] Blazing Effigy
4 [WL] Bogardan Firefiend
4 [WL] Abyssal Gatekeeper
4 [SC] Carrion Feeder
4 [ON] Festering Goblin
4 [CHK] Ashen-Skin Zubera
4 [CHK] Ember-Fist Zubera
3 [US] Phyrexian Ghoul
4 [TE] Mogg Fanatic

// Spells
3 [TO] Restless Dreams

V2.0 van het deck is meer gestroomlijnd, en mikt dan ook meer op vrij snel winnen terwijl disruptie de tegenstander zoet houdt. Eventueel kunnen de restless dreams in een lang potje de nodige kaarten weer terug halen voor de laatste paar damage. De vele creatures in dit deck zorgen dat het heel lastig is voor de tegenstander om een overmacht op tafel te houden op dat gebied.

Het hele deck was omgegooid, maar ik begon er weer meer potjes mee te winnen en het leven was goed :).

Toen kregen we ravnica block en het leven werd beter! De karoos zag ik al aankomen en ik werd opgewonden, want die zouden er vrijwel zeker ook in mijn kleuren komen! Nadat guildpact uitgekomen was had ik de volgende eerste versie van het deck, waarbij de sanctuaries natuurlijk eigenlijk de rakdos karoo moeten zijn. Maar die bestond op dit punt nog niet.

Afbeelding

V2.X
// Lands
7 Swamp
4 [AN] Desert
6 [AN] Mountain
4 [RAV] Selesnya Sanctuary

// Creatures
4 [LG] Blazing Effigy
4 [WL] Bogardan Firefiend
4 [WL] Abyssal Gatekeeper
4 [SC] Carrion Feeder
4 [ON] Festering Goblin
4 [CHK] Ember-Fist Zubera
3 [US] Phyrexian Ghoul
4 [TE] Mogg Fanatic
3 [GP] Orzhov Euthanist
2 [RAV] Sparkmage Apprentice

// Spells
3 [TO] Restless Dreams

Ik ga niet al te veel zeggen over deze versie, want tot mijn verbazing bleek dissension meer bij te dragen dan alleen de karoo. De huidige versie van dit deck ziet er nu als volgt uit.

Afbeelding

V3.0
// Lands
6 Swamp
4 [AN] Desert
7 [AN] Mountain
4 [DIS] Rakdos Carnarium

// Creatures
4 [LG] Blazing Effigy
4 [WL] Bogardan Firefiend
4 [SC] Carrion Feeder
4 [ON] Festering Goblin
4 [CHK] Ember-Fist Zubera
3 [US] Phyrexian Ghoul
4 [TE] Mogg Fanatic
3 [GP] Orzhov Euthanist
3 [DIS] Kill-Suit Cultist
3 [BOK] Frostling
3 [MM] Undertaker

Yeah!

Mijn deck kan opens grote beesten aan! Undertakers zijn terug om me eventueel vaker dingen terug te kunnen laten halen als de situatie dat vereist, maar ook omdat meer creatures alleen maar beter is voor dit deck. Het deck start super snel met wel 18 creatures die maar 1 mana kosten (hetgeen ook handig is met de carnariums) en de ondersteuning komt snel genoeg in play. Als iemand verwacht creatures tegen mij in play te kunnen houden dan kunnen ze maar beter van goeden huize komen, zelfs voor draken hoeven mijn kleintjes niet bang te zijn.

De metagame

Hoewel dit deck ondertussen vooral casual gespeeld wordt was het toch oorspronkelijk bedoeld voor tournooien. Op een all common tournooi tref je vrij verschillende decks. Je ziet er veel aggro (veel met groen voor blastoderm), maar ook aggro control (sinkholes en zwarte weenies, ondersteund met wat removal, of bv zoals mijn eigen deck) en zelfs combo decks zijn mogelijk (horseshoe crab + hermetic study bijvoorbeeld). Er zal ook altijd wel iemand zijn die ver probeert te komen met een hele zooi burn.

Het meest tref je de aggro decks. Deze zijn ook het makkelijkst om te bouwen en vrij goed. Helaas gaan deze decks ten onder als je veel removal hebt. De burn decks kunnen erg goed zijn, maar alleen als goede burn zoals lightning bolt ook toegestaan is (wat niet het geval was waar ik speelde). Onder aggro control vielen meestal de betere decks en als ze goed voorbereid waren dan eindigden ze best wel hoog, maar het deck dat waar ik speelde meestal won was een combo deck rond inderdaad de crab en study. Dit deck speelde simpelweg veel walls die te groot waren om dwars doorheen te beuken voor de meeste decks, versterkt met counters en wat removal voor als de tegenstander lastig was en dus uiteindelijk de combo om de boel af te maken indien nodig.

Natuurlijk zijn er sinds ik op deze tournooien speelde aardig wat nieuwe commons gedrukt, maar ik denk dat we redelijkerwijs aan kunnen nemen dat mijn tegenstander zal willen winnen met behulp van creatures. Dit overlapt natuurlijk heel mooi met de neiging van casual spelers om met creatures te spelen, waardoor dit deck ook daarvoor een goede keuze is.

Waarom speel ik deze kaarten?

Land

6 Swamp
4 Desert
7 Mountain
4 Rakdos Carnarium

Sja, niet al te veel over te zeggen, er is net iets meer rood nodig, desert heeft ook veel nut binnen het deck, kortom, zo is de manabase wel even mooi.

Spells

Hmm, welke precies?

Creatures

4 Carrion Feeder
3 Phyrexian Ghoul

Creatures in dit deck gaan graag dood. Nee, liever dan dat…Zo graag zelfs dat ze smeken om andere manieren om dood te gaan. Deze 2 creatures helpen ze daar natuurlijk graag bij. Overigens zou ik met veel liefde de 3 ghouls vervangen door nog 3 feeders, maar helaas staan de regels dat niet toe.

4 Blazing Effigy
4 Bogardan Firefiend
4 Festering Goblin
4 Ember-Fist Zubera

Waar zou dit deck zijn zonder munitie? Elk van deze creatures gaat graag dood voor het goede doel en is dan niet te beroerd om nog een creature van de tegenstander daarbij mee te pakken. Er is zeker iets voor te zeggen om ook de ashen-skin zubera in dit deck te stoppen om de kracht van de ember-fists te vergroten, maar over het algemeen kwam de discard wat te laat en was de kaart van zichzelf dus niet bijzonder nuttig, minder nuttig in ieder geval dan andere kaarten.

Het is overigens erg zeldzaam dat de tweede ability van de effigy relevant is, maar het is wel degelijk mogelijk dat dit het geval is. Dit wil je op dat moment niet over het hoofd zien.

4 Mogg Fanatic
3 Frostling

Voor als er nog niet genoeg damage gedaan werd, nog wat meer manieren om te zorgen dat creatures aan de overkant dood gaan wanneer ik dit wil.

3 Orzhov Euthanist
3 Kill-Suit Cultist

Voor als er iets groots in de weg zit wat toch echt dood moet. De cultist kan als het moet zijn damage zelf doen, maar met de andere creatures in het deck is het ook niet moeilijk om te zorgen dat de creatures van de tegenstander dood gaan. De euthanist profiteert net zo goed mee als de cultist en biedt daarnaast heel goede mogelijkheden voor herhaling.

3 Undertaker

Soms, heel soms, gebeurt het dat een tegenstander de eerste aanvallen weet te stoppen voordat hij dood is. Helaas :(. Om nu te zorgen dat het deck dan nog niet helemaal weg is kan de undertaker op dit punt zorgen dat landjes of andere nutteloze kaarten omgewisseld worden voor nuttige kaarten. Vaak zorgt dit alsnog voor het laatste beetje damage dat nodig is, of kan het me alsnog van een vervelend creature aan de overkant af helpen. In het ergste geval speelt de undertaker ook wel gewoon graag voor munitie.

Een sideboard speel ik niet, want dat doe je niet in casual potjes. Op de tournooien die ik mee deed was dit ook verder geen optie.

Hoe speel je dit deck?

Heel in het kort: sloop elk creature dat in zicht komt, probeer je dit zo efficiënt mogelijk te doen en probeer je ondertussen ook zo efficiënt mogelijk je tegenstander af te maken.

Eigenlijk is dat niet zo moeilijk, maar toch is dat “zo efficiënt mogelijk”-deel nog best lastig. Je hebt bijvoorbeeld de volgende (vrij normale) openingshand:

Rakdos Carnarium
Carrion Feeder
Frostling
Kill-Suit Cultist
Mountain
Swamp
Blazing Effigy

Je hebt nu heel veel opties. Je kunt openen met de feeder, maar, alleen uitgegaan van wat er in je hand zit dan betekend een 2e beurt carnarium opeens een beurt niks spelen. Je kunt ook beginnen met de frostling en cultist en dan wel 2e beurt carnarium doen (en dan 3e beurt waarschijnlijk alle spells uit je hand hebben). Maar, als je nou de feeder doet en dan 2e beurt niet de carnarium maar de mountain dan is de effigy een optie, wat ook wel weer interessant klinkt. Dit valt alleen tegen als je bedenkt dat je dan of 3e beurt een swamp untapped laat en dus met een van je 2 andere rode creatures moet wachten. Waar je uiteindelijk voor kiest is voor een groot deel afhankelijk van wat je van je tegenstander verwacht, wat hij speelt en wat je verder nog pakt.

Tegen sommige decks wil je zo snel mogelijk zoveel mogelijk damage gaan doen. Optie 2 is dan zeker beter. Tegen andere decks wil je juist bepaalde creatures snel weg kunnen krijgen, optie 3 is dan misschien juist een betere optie. Ik zou persoonlijk niet snel voor optie 1 gaan, maar beurt 3 effigy en cultist met een zwarte mana open kan wel 1 heel groot creature aan.

Dit soort beslissingen komen vrij vaak voor, vroeg in het potje. Hiernaast zijn er vaak veel mogelijkheden om je combat phase te verpesten. Kunnen bedenken wat je tegenstander waarschijnlijk gaat doen als jij aan valt is een gave die je zeker nodig hebt met dit deck. Vaak is het mogelijk om dwars door een verdediging heen te gaan als je maar de juiste creatures achter houdt en met de juiste andere creatures aanvalt. De cultist is vooral goed in deze situaties creëren, maar ook een feeder of ghoul werkt er leuk aan mee.

Bedenk ook dat een creature slopen met behulp van combat damage meestal veel voordelen heeft ten opzichte van hem slopen door een van je eigen creatures op te offeren.

Conclusie

Ik vind het zelf heel erg leuk om te spelen met een deck dat volledig in gaat tegen conventionele ideeën en dat daarnaast ook nog eens behoorlijk goedkoop is om te maken. Mocht je eens echt wat anders willen en ook eens een tegenstander alle hoeken van de tafel willen laten zien met een deck dat je waarschijnlijk voor minder dan 20 euro bij elkaar hebt gekregen, probeer dan dit deck! Mocht het niet lukken, dan kun je altijd nog gaan zeuren over alle uncommon of rare kaarten die de ander speelde ;).

Tot de volgende keer,

mazzel

pi

* de Rukh Eggs natuurlijk, viezerik.

Afbeelding
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

Leuk artikel Pi.

vlotte schrijfstijl, leest dus lekker.

groeten,

Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
Luitzen
Adept
Berichten: 447
Lid geworden op: di mei 25, 2004 4:40 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door Luitzen »

Ganz geil, zeker interessant om te lezen, ook voor mij, voor iemand die dus al een paar jaar geen magic meer speelt. 8)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

bedankt voor de hele positieve reacties! :oops:

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
WrecKage
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: wo sep 14, 2005 5:15 pm
Locatie: Gorinchem - Zuid-Holland Zuid
Contacteer:

Bericht door WrecKage »

Hmmm, ik krijg spontaan weer zin om te spelen, na zo'n lange tijd... ziet er wel heel interresant uit :P
LawL @ u!
Plaats reactie