Multiplayer strategie

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Multiplayer strategie

Bericht door pi »

Ik ben pi, speel ruim 11 jaar magic en ik ben vrij overtuigd casual speler. Ik speel bijna elke zondag multiplayer met een groep vrienden. Sommige mensen denken dat er helemaal geen strategie zit in multiplayer, andere denken dat multiplayer vooral gewonnen wordt door stil in een hoekje te zitten. Ik wil je in dit artikel 9 tips geven voor het winnen van multiplayer potjes.

Als eerste, waar hebben we het eigenlijk over. Ik zie 2 headed giant eigenlijk niet als een multiplayer formaat omdat het veel meer lijkt op 1 tegen 1. Met multiplayer bedoel ik een formaat waarin je meerdere tegenstanders hebt die niet samen spelen. (In tegenstelling tot samenwerken, wat natuurlijk wel kan gebeuren). Ik zal in mijn artikel uitgaan van potjes van 4-6 mensen aangezien dat voor veel mensen bij elkaar te krijgen is.

1. Deck constructie: mass removal

Afbeelding
Als je echt alles wilt slopen

In chaos multiplayer heb je X tegenstanders die samen X kaarten pakken voordat jij 1 kaart pakt. In een 5 player potje heb je dus 4 kaarten die vervelend voor je kunnen zijn voor elke kaart die jij pakt. Hierdoor werken een aantal single player strategieën een stuk minder goed. Denk bijvoorbeeld aan decks die proberen snel 20 damage te doen tegen de tegenstander. In de eerste plaats heb je 4 mensen die mogelijk vinden dat je vervelend bent en iets spelen wat je stopt en in de tweede plaats moet je niet 20 maar 80 damage doen om te winnen. Dat maakt nogal uit. Een mill strategie of een deck dat alles probeert te counteren heeft een vergelijkbaar probleem.

Aan de andere kant werken sommige strategieën een stuk beter. De duidelijkste winnaar als het gaat om type decks is combo omdat dit soort deck precies kan blijven doe wat het altijd doet. Er zijn alleen wat meer mensen die antwoorden kunnen hebben. Veel multiplayer groepen hebben alleen een afkeer voor pure combo decks. Een keertje een combo deck spelen is leuk, maar door de weinig interactie, zijn ze vaak niet leuk voor vaker. Als je dan toch een combo deck wilt maken, maak dan in ieder geval eentje die origineel is en die meer kan dan één trucje. Een combo kill in een verder niet-combo deck kan natuurlijk wel, want als je toch al aan het winnen bent dan maakt het niet echt uit hoe je dat nou precies doet.

Wat je verder veel ziet in multiplayer is veel creatures en dat de meeste decks wel een soort control element hebben. De creatures zijn heel simpel uit te leggen. Als je wijd open ligt dan zullen veel spelers de kans grijpen om je aan te vallen. Minstens een paar creatures zijn dus een vereiste om dat te voorkomen. De control elementen zijn omdat je minstens de meest vervelende dingen van je tegenstander wilt kunnen stoppen. Kaarten als austere command, oblivion stone of pernicious deed zie je dus best vaak voor dit doel. Bedenk dat met zeg 5 tegenstanders je ook veel meer permanents hebt om te raken met deze kaarten, jammie :). Dit soort kaarten is dan ook veel sterker omdat ze compenseren voor al die extra kaarten die er gepakt worden ten opzichte van jouw ene.

Als jouw tegenstanders niet zo bekend zijn met het bovenstaande is het waarschijnlijk een goed plan om aardig wat mass removal in je deck te stoppen en dat te gebruiken om flink wat voordeel te halen in je potjes door zelf je kaarten een beetje achter te houden terwijl zij steeds maar dingen opgooien die jij dan op een gegeven moment in een keer sloopt. Dit is een eerste strategisch element voor Magic in het algemeen, maar zeker multiplayer in het bijzonder, gooi niet te veel in een keer op tafel, want anders sloopt mass removal je!

Het is hiernaast natuurlijk ook een goed plan om rekening te houden met mass removal door creatures te spelen die minder snel dood gaan. Rood, zwart en soms groen moeten het nog wel eens hebben van het doen van damage voor het dood maken van creatures. Creatures met protection van deze kleuren, zeker van rood zullen hierdoor wat veiliger zijn. Indestructible aan de andere kant is veilig voor bijna alles.

Bedenk wel dat als jij veel mass removal gaat spelen en je daardoor best veel wint je tegenstanders dat ook op zullen merken. Deze kunnen je tactiek over nemen, of strategieën spelen die beter zijn tegen jouwe. In het algemeen is multiplayer dat je met een vaste groep speelt een soort evenwicht dat steeds verandert, decks worden altijd op elkaar aangepast en spelers zullen proberen decks te bouwen waarmee ze een betere kans maken als iemand vaak van hun wint. Steeds winnen doe je dus nooit voor lang.

2. Deck constructie: recursie

Afbeelding
De eerste kaart die ik gebruikte voor recursie.

Mijn favoriete onderdeel van Magic decks. Hergebruiken, hergebruiken en nog meer hergebruiken. Gelukkig is dit ook een heel goede strategie in multiplayer. Sowieso zullen je potjes langer duren omdat 5 spelers mekaar gewoon meer dwars zitten dan 2. hierdoor zul je meer spells spelen die uiteindelijk in je yard belanden. Hiernaast komt de hiervoor genoemde mass removal erg veel voor. Ook hierdoor zul je meer kaarten hebben die in de yard belanden.

Wanneer jij de mogelijkheid hebt om dingen uit je yard te hergebruiken dan zul je veel voordeel hiervan hebben. Stel je voor, je tegenstanders moeten elke spel van jou met 1 van hun beantwoorden. Jij aan de andere kant kunt die spell steeds weer terug halen. Vanzelf zullen zij steeds minder bruikbare kaarten in hun hand over hebben terwijl jij naast de spell die je steeds terug haalt waarschijnlijk een leuk volle hand over hebt gehouden.

Veel gebruikte graveyard recursie zie je in groen en zwart in de vorm van genesis, volrath’s stronghold en recurring nightmare. Elk van deze kaarten kan een creature steeds weer terug halen. Tussen creatures als kokusho, the evening star of kagemaro, first to suffer kan het wel heel lastig worden voor je tegenstander. Child of alara en de nightmare is een geval op zich, elke beurt alles dood maken, smikkel :).

Er is natuurlijk nog veel meer recursie mogelijk, de graveyard hergebruiken is de bekendste, maar zeker niet de enige. Zo heb je de ability buyback die de kaart die je speelt weer in je hand stopt en zijn er kaarten als dust elemental of erratic portal die creatures from play naar je hand doen. Wat hierbij en bij graveyard recursie vaak gebruikt wordt is 187-creatures.

187 is de bijnaam voor creatures met een comes into play ability. 187 is namelijk bij de Amerikaanse politie de code voor een moord en wat de eerste 187 creatures deden was voornamelijk dingen stuk maken (denk nekrataal of uktabi orangutan, ook bekend als “sex monkeys”). Het 187 effect hergebruiken is vaak een goede manier om flink veel card advantage op te bouwen.

Dit geeft ons meteen een mooi opstapje naar de volgende tip:

3. Deck constructie: speel kaarten die zoveel mogelijk doen

Afbeelding
Of je untapt hem gewoon alleen maar steeds…

In 1:1 magic wil je kaarten spelen die zo efficiënt mogelijk zijn. Veel tijd krijg je namelijk vaak niet van je tegenstander. Hierdoor is naturalize een goede kaart. In multiplayer krijg je meer tijd, waardoor je wat makkelijker hogere casting costs kan betalen. Als gevolg hiervan zijn er in multiplayer betere kaarten omdat deze meer doen dan alleen een artifact of enchantment slopen. Zo heb je bijvoorbeeld indrik stomphowler en de eerder genoemde sex monkeys in het 187 kamp. Ook kun je denken aan kaarten als wickerbough elder of viridian zealot.

In het algemeen zou je kunnen zeggen dat je in multiplayer vaak liever een creature speelt met als ability hetzelfde effect als een instant of sorcery, in plaats van die instant of sorcery zelf. Je creature gaat namelijk ook kunnen aanvallen of blocken. Dit betekent niet dat je meteen in elk deck woodfall primus moet stoppen, want 8 mana is best wel veel. Maar, als de kaart binnen je deck past, waarom niet. In mijn Mayael EDH deck is de primus in ieder geval een van de betere kaarten.

Je zou mass removal kaarten die eerder genoemde werden en ook als de recursie die al genoemd werd kunnen zien als manieren om zoveel mogelijk effect uit 1 kaart te halen. Dit is denk ik een belangrijk punt in multiplayer, zorg dat je zoveel mogelijk waarde uit je kaarten haalt, op wat voor manier dan ook.

Hoe je ook meer waarde uit je kaarten kunt halen is het spelen van kaarten die beter werken met meer spelers. Ter vergelijking, in een 1 tegen 1 potje wil je waarschijnlijk wel cruel edict of voor de langer spelenden onder ons, diabolic edict spelen. In multiplayer heb je hoogstwaarschijnlijk meer aan innocent blood of fleshbag marauder. In het algemeen wil je zoeken naar kaarten die schalen met het aantal tegenstanders dat je hebt. De edicts worden slechter, de blood en marauder juist beter met meer spelers.

Er is nog een ander type kaarten die abilities hebben die je steeds maar kunt gebruiken. Het beste voorbeeld is staff of domination, maar masticore zou ik daar ook onder rekenen. Dit soort kaarten hebben een ability die best wel goed is die je steeds maar opnieuw kunt activeren. Heerlijk om te gebruiken aan het eind van de beurt van de tegenstander die voor je is.

4. Deck constructie: casting costs

Afbeelding
Misprint?

Ik heb al een paar keer gesuggereerd dat je in multiplayer meer tijd hebt. Dit is maar in zekere zin waar. De potjes duren gemiddeld langer en soms kom je er mee weg om een tijdje niets te doen. Dit is alleen zeker niet gegarandeerd. Als jij een deck speelt met alleen maar dure kaarten (kwa mana) dan kun je vrij zeker zijn dat je dood bent voor je die kunt spelen. Dit is dus niet zo’n heel goed plan.

Wat je wel kunt doen is een beetje meer dure kaarten spelen, maar vooral om kaarten te spelen die je een beetje vroege verdediging geven maar die ook niet nutteloos zijn verder in het potje. Voorbeelden hiervan zijn kavu titan (sowieso is kicker een erg multiplayer vriendelijke ability), temple acolyte (life gain op zich is nooit goed, maar als het vast zit aan iets anders nuttigs, zeker als je datgene kunt hergebruiken op de een of andere manier is het best wel goed in multiplayer) of mother of runes (kan zowel je andere creatures beschermen als haarzelf).

Als je dit combineert met de eerder genoemde mogelijkheden voor hergebruik dan zul je merken dat heel vaak je al je mana kunt gebruiken. Dit is vaak een goed teken, want ongebruikte mana doet niks voor je.

Hieraan moet wel toegevoegd worden dat dit ook een beetje afhankelijk van je groep is. Wanneer iedereen dure spells loopt te spelen dan heb je een stuk meer tijd en zou je gek zijn om niet gebruik te maken van die extra tijd. Aan de andere kant heb je ook groepen die decks spelen op tournooisnelheid waar je helemaal geen duurdere kaarten kunt spelen, want dan ben je dood voor je ze ooit kunt casten. Oftewel, ken de groep waarmee je speelt en zorg dat je deck geoptimaliseerd is voor jouw situatie.

5. Spelen: kennismaking met je tegenstanders

Afbeelding
Sexy of zielig, vraag het je medespelers en je leert veel over ze.

Nu je een deck hebt dat enigszins voorbereid is op een multiplayer potje is het tijd om ook daadwerkelijk te gaan spelen. Er zijn een aantal dingen die in multiplayer net eventjes anders werken dan in normaal. Heb je in single player vaak een (discutabable) beste manier van spelen, in multiplayer is dit niet altijd het geval. Het grote verschil is dat je in single player weet dat die ene tegenstander zo snel mogelijk dood moet, terwijl je in multiplayer misschien meer hebt aan hem nu nog laten leven.

Meer specifiek, als jij speler X nu dood kan maken en je weet dat speler X de enige is met disenchant in zijn deck dan kan het een goed idee zijn om speler X te laten leven als speler Y net een humility of zo gespeeld heeft.

In elk potje multiplayer, op elk moment in het potje, moet je voor jezelf een beeld proberen te hebben van welke spelers het meest vervelend voor jou zijn en aan welke je het meest hebt. Logischerwijs probeer je de vervelende dood te maken en de nuttige zo lang mogelijk in het spel te houden. Sommige mensen gaan zelfs zo ver als het redden van tegenstanders die een ander dood probeert te maken.

Dit is een moeilijke inschatting om te maken, zeker als je met onbekenden speelt. Gelukkig wordt het in de meeste potjes toegestaan om met elkaar te praten en misschien kun je op die manier wat meer ontdekken over de andere decks. Ook duren de potjes meestal lang waardoor je ook meer ontdekt.

Je hebt hiernaast ook te maken met typen spelers. Sommige spelers worden helemaal gek als je ze een keer 1 damage doet. Zeker als je het specifiek op hem mikt (pyrohemia of juist een lightning bolt op zijn hoofd). Andere spelers vinden random dingen leuk en kunnen het niet laten om kaarten als confusion in the ranks te spelen, ik ken er zelfs een die zo’n deck speelde zonder zelf de mogelijkheid te hebben om te winnen. De volgende speler speelt meer as “the emperor” zoals mijn groep het wel eens omschrijft, ogenschijnlijk er zwak voor staan, maar eigenlijk allemaal plannetjes beramen met de kaarten in hand en dan als de rest afgezwakt is opeens uit het niets de leiding nemen en proberen het potje te winnen. Weer een ander speelt graag decks die alleen maar kaarten hebben waar iedereen voordeel van heeft, denk howling mine, en weer anderen spelen weer andere dingen graag. Vaak zie je ook combinaties, spelers die af en toe het een leuk vinden en af en toe het ander. Ikzelf val meestal binnen de “emperor” groep, maar als ik de mogelijkheid heb dan zal ik doen alsof ik helemaal gek wordt van 1 damage. Hierover later meer.

Voor gevorderde multiplayer spelers kan het een goed idee zijn om te proberen anderen op het verkeerde been te zetten. Misschien wil je wel het beeld bij andere kweken dat als ze jou pijn doet je het hoe dan ook 2x zo hard terug doet. Of misschien kun je ze wel het idee geven dat je altijd een mass removal spell hebt. Een belangrijk idee om te kweken is dat jij geen onzin praat en je beloftes na komt. Je wilt namelijk zoiets kunnen zeggen als “als jij die humility sloopt dan val ik zijn eigenaar aan” om een ander te bewegen te doen wat jij nodig hebt. Hele sneaky spelers zouden zelfs dit zo kunnen kweken en dan op een verschrikkelijke manier het vertrouwen schaden. Dit is niet mijn manier van spelen, maar als je DIT potje echt wilt winnen kan het een behoorlijke tactiek zijn.

Over het kweken van een imago… Ik speelde ooit een deck voor het eerst, ik speelde een forest en legde er een wild growth op. Een van mijn vaste tegenstanders riep meteen “pi speelt combo!”. Hoezo een imago..?

Hij had gelijk. In eerste plaats zou ik nooit een kaart spelen die ogenschijnlijk slechter is dan llanowar elves of birds of paradise, tenzij er een reden is waardoor de kaart niet slechter is. Een tweede hint was dat het om een beta wild growth ging, ik had dus moeite gedaan om de kaart te verkrijgen (ik heb tientallen andere kopietjes van die kaart van goedkopere sets).

(Voor de nieuwsgierigen, het plan van het deck was om met de growth, exploration, cloudstone curio en of horn of greed of enchantress presence mijn hele deck op te pakken, waarbij treachery me oneindig deed gaan. Merk op dat alle onderdelen van deze combo me acceleratie geven of card draw, behalve de curio, die me flink meer card draw geeft zodra ik een horn of pressence vind. Beurt 4 was ik dat potje af gegaan, helaas removede de eerder genoemde tegenstander in beurt 3 al mijn win condities uit mijn deck.)

In dit geval werkte mijn imago dus tegen me. Maar aan de andere kant is het goed denkbaar dat hetzelfde imago mijn tegenstanders ontmoedigt om achter mij aan te gaan als ik met een hand vol zit, veel mana untapped en een dikke grijns op mijn gezicht. Goede kans dat ze vermoeden dat ik iets heb wat ze verschrikkelijk terug gaat pakken. En even goede kans dat ik naar een berg landjes zit te kijken.

Overigens kan niet alleen een speler een imago opgebouwd hebben. Het is goed mogelijk dat een bepaald deck bekend staat als het deck dat er altijd meteen uit gemikt moet worden en dat dezelfde speler met een ander deck veel minder het doelwit is.

Wat gelijk samen gaat met hoe je doet als speler is…

6. Spelen: politiek

Afbeelding
Mijn soort politiek.

In een multiplayer potje kun je beïnvloeden hoe anderen jou en andere spelers zien. Vaak doe je dit door praten, maar soms kan dit ook subtieler. Sowieso liggen er in een multiplayer potje veel kaarten in play waardoor veel spelers geen volledig overzicht hebben. Als je zat permanents hebt liggen en een kleine hint geeft dat Pietje daar aan de overkant een stuk zwakker ligt dan is het misschien wel mogelijk om de actieve speler te overtuigen om niet naar jou maar naar Pietje te gaan. Je moet wel opletten hiermee, want mensen krijgen door dat je dit doet en je hebt best kans dat ze je op een gegeven moment gaan negeren of dan juist je kant op komen.

Dit werkt ook als iemand besluit een permanent stuk te gaan maken, met wie hij gaat clashen of wat dan ook. Je zult ook kunnen beïnvloeden of iemand überhaupt iets gaat doen. Het mooiste vind ik nog heel fanatiek reageren als het lijkt dat iemand een combo gaat spelen waardoor alle aandacht dan naar diegene gaat. Dit geeft jou vaak ruim de tijd om je eigen plannetjes uit te voeren.

Binnen mijn groep heb ik een beetje een naam gekregen dat ik druk met politiek bezig ben en daardoor werkt het nu een stuk minder goed. Grappig genoeg is de speler die hier het meeste commentaar op had nu juist dit aan het gebruiken. Ik laat hem gaan, zo wordt er in de toekomst weer meer naar mij geluisterd :).

Je kunt verder ook tijdelijke allianties sluiten, of wat we in mijn groep vaker zien, ruzie krijgen met 1 iemand en het daarmee uitvechten. In de eerste situatie wil je graag zitten, terwijl je de tweede juist liever wilt vermijden. Bedenk wel dat een alliantie niet altijd gewaardeerd door de andere spelers, zeker als het altijd tussen dezelfde personen is. Een potje waarin het 3 tegen 2 is maar de 3 dat niet weten kan best wel eens in het voordeel zijn van de 2 die samen werken.

Overigens is in theorie ruzie maken mogelijk nuttig, als je te druk bezig lijkt met je gevecht met een bepaalde speler dan zullen anderen je met rust laten omdat ze niet midden in het gevecht willen belanden. Als je je mede vechter gemakkelijk aan kan geeft dit je misschien wel tijd om je hand leuk op te bouwen. Dit is een ongeprobeerde theorie, maar eentje die ik best eens zou willen proberen.

Het tegenovergestelde van proberen alles en iedereen te beïnvloeden is stilletjes in een hoekje zitten. Sommigen denken zelfs dat dit de enige manier van multiplayer spelen is omdat er altijd wel een paar zijn die dit proberen. Dit is een manier van politiek op zich, maar niet eentje die ik snel aan zal raden omdat je zelf zeer weinig invloed hebt op wat er gebeurt. Toch moet ik toegeven dat ik dit regelmatig succesvol toegepast heb zien worden, vooral door mensen die nieuw binnen een groep zijn.

7. Spelen: toekomstige spelletjes

Afbeelding
Check die flavor.

Multiplayer doe je nog wel eens met dezelfde mensen. Zelf speel ik bijna elke zondag met dezelfde groep. Ook als ik ergens anders speel dan is het vaak met mensen waar ik vaker mee heb gespeeld. Toen ik en een vriend van me naar de Magic Sunday van nedermagic gingen en wij daar een multiplayer potje speelde werd die vriend heel vreemd aangekeken toen hij mij een belofte deed om mij niet aan te vallen de beurt nadat ik een worship weg had gehaald bij onze derde tegenstander. Dit werd nog erger toen hij die belofte na kwam terwijl ik net zo goed open was en hij me in die beurt ook dood had kunnen maken.

Het punt hier is dat ik altijd met die vriend speel en als hij 1x een belofte maakt die hij niet na komt het behoorlijk lang zal duren voor ik weer in zijn beloftes geloof. Dit is meer waard dan op dat moment het potje winnen. Sowieso zag het er erg goed voor hem uit, dus het leek wel veilig voor hem om mij een beurt te laten leven. Natuurlijk had ik nog wat dingen achter de hand en won ik uiteindelijk toch het potje, maar het punt is dat wat het hem opleverde nog steeds veel meer waard is dan wat het hem kostte. Ik geloof namelijk nog steeds in zijn beloftes.

In het algemeen als je vaak potjes speelt met dezelfde mensen dan wil je rekening houden met toekomstige potjes en zelfs bedenken of een bepaalde kaart spelen nu wel een goed idee is of dat je beter kunt wachten tot een volgend potje. Specifiek, in mijn sideboard voor de kaart research / Development had ik een oneindige combo zitten. Deze zat er nog niet zo heel lang in en ik had de mogelijkheid om research te spelen en dan de combo uit mijn deck te vissen. Dit was niet nodig op dat moment en had ik nooit moeten doen. Als resultaat maakte ik het moeilijker voor mezelf met dat deck in alle volgende potjes omdat de tegenstanders nu wisten dat ik plots kon winnen en het dus belangrijker was om mij sneller dood te maken.

Politiek komt hier ook bij kijken. Zoals ik al zei, ik zou later terug komen op waarom ik af en toe doe alsof ik gek wordt van 1 damage. De reden hiervoor is dat wanneer mijn tegenstanders er vanuit gaan dat ik wraak kom nemen ze minder geneigd zullen zijn mij aan te vallen. In meerdere situaties heb ik mijn hele hand leeg gespeeld om zo volledig mogelijk iemand ergens voor terug te pakken. Dit meestal wel met een backup plan als de rest vervelend ging doen, maar ik vond het belangrijker om duidelijk te maken dat je me niet zomaar voor niks aan moet vallen, want dat gaat dan pijnlijk zijn voor jou. Resultaat is dat sommige mensen nog steeds niet graag mijn kant uit komen. Missie geslaagd :).

8. Algemeen: collectie

Afbeelding
Het schijnt dat mensen echt met stapels kaarten bij tekenaars aan komen zetten.

Ikzelf heb een behoorlijk grote verzameling magic kaarten, rond de 40.000. Daarbij zitten veel kaarten die de meeste mensen niet hebben. Het meeste voordeel heb ik denk ik van mijn set van 40 dubbellandjes.

Het voordeel van multiplayer is dat zo’n grote collectie minder uit maakt. Als 4 tegenstanders al hun middelen inzetten om je dood te maken dan ga je dood, weinig tegen te doen. Natuurlijk heb je wel voordeel, maar aan de andere kant, dat voordeel kan tegen je gebruikt worden. Ik speel heel veel non-basics, ik moet er niet aan denken dat iemand in mijn groep met een setje price of progress aan komt zetten.

Als je een kleinere collectie hebt en dus mindere kaarten speelt is het ook makkelijker om in een underdog positie te belanden waarin de andere spelers eerst onder mekaar de boel uit zitten te vechten terwijl jij rustig toe kijkt. Als de 2 uitgevochten zijn dan is er vaak een dood en de ander verzwakt. Mooi moment voor jou om die ander dood te maken. Ik merk dit effect zelfs als ik een budget deck speel, zelfs met de spelers waar ik normaal mee speel, die echt wel weten dat zelfs een budget deck niet slecht zal zijn omdat het nog steeds samengesteld is uit een grote verzameling.

Wat ik vooral wil zeggen is dat je geen grote collectie nodig hebt voor multiplayer en dat een goedkoper deck zelfs in je voordeel kan zijn. Stilletjes in een hoekje gaan zitten is zeker niet altijd de juiste tactiek, maar dat wil niet zeggen dat het nooit werkt.

Het is wel aan te raden om zelfs als je een kleine collectie hebt een oogje open te houden voor kaarten die extra goed in multiplayer zijn. Vaak hebben tournooispelers helemaal geen behoefte aan deze kaarten en kun je ze heel goedkoop bijruilen, waarna jij er nog lang plezier van kunt hebben.

9. Algemeen: gezelligheid

Afbeelding
Deel ook eens wat leven uit.

Multiplayer Magic is veel meer een sociaal gebeuren dan 1 tegen 1. Maak eens een grapje. Heb eens medelijden met een tegenstander die door iedereen al een keer aangevallen is (maar natuurlijk alleen als hij geen probleem voor jou is). Doe eens wat onverwachts. Lach mee als jij een fout maakt!

Multiplayer is voor casual spelers, winnen is natuurlijk je doel, maar de weg daar heen is veel belangrijker dan het doel zelf. Probeer dus te zorgen dat iedereen het leuk heeft, haal eens wat te eten of te drinken of laat eens iemand anders met je deck spelen als die zijne vergeten is, of misschien als die gewoon dat graag een keer wil. Plus, als jouw deck wint heb je natuurlijk eigenlijk toch gewonnen ;). Maak ook geen problemen van het uitlenen van kaarten of mats eens iemand bij een ruil in je vaste groep.

Zelf speel ik het liefst zo lang mogelijke potjes, spel gaat op en neer, gezelligheid ten top. Ik vind het haast jammer als een potje afgelopen is. Soms is dit een beetje kat en muis spel, vaker is het meer een worstel partij waar steeds een ander aan de leiding lijkt te gaan. Een partij die ik vaak win, maar ik pas dan ook al het bovenstaande toe in de potjes die ik speel!

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
DutchG0d
Wizard
Berichten: 565
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 6:51 pm
Locatie: Groningen

Bericht door DutchG0d »

goed advies! je vergat life of the loam en firestorm!!! :P
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Multiplayer strategie

Bericht door The Quizmaster »

pi schreef:Het is goed mogelijk dat een bepaald deck bekend staat als het deck dat er altijd meteen uit gemikt moet worden en dat dezelfde speler met een ander deck veel minder het doelwit is.
Zelf ook ervaring mee in mijn oude speelgroepje.. Als we een spel begonnen en ik legde een Plains af, kwam vrijwel meteen de vraag Cataclysm? Als ik dan 'Ja' antwoorde, gaven ze eigenlijk altijd al op.. Niet omdat het zo'n killer deck was, maar gewoon omdat ze het zo'n vervelende kaart vonden (en voor mij was het 9 v/d 10 keer wel een winconditie)...

Multiplayer is echt de leukste vorm van Magic dat er is. Voor diegenen die het nog nooit gedaan hebben: Zeker proberen!
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

@DutchG0d, ik vermoed dat je life from the loam bedoelt?

@The Quizmaster: Cataclysm is ook wel inderdaad een vervelende kaart. Ik zou wel degene die die speelt snel als vijand identificeren, maar opgeven? Nooit! Heb 1 keer in reactie op een cataclysm een dust elemental gespeeld en heb toen de speler van de clysm er mee dood gebeukt. Dat voelde goed :). De rest van de spelers deed niks aan dusty aangezien die heel duidelijk richting die ene vervelende speler ging.

Helemaal mee eens dat multiplayer de leukste vorm van magic is, vooral lekker lange chaos games. Potjes horen niet over te zijn in een half uur ;).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
DutchG0d
Wizard
Berichten: 565
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 6:51 pm
Locatie: Groningen

Bericht door DutchG0d »

ja idd :P
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination.


http://manabase.com/autocard.php Card tagging
Asta
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo aug 09, 2009 5:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Asta »

ok.. juist.. noob dus hier. Hoe werkt multiplayer qua opzet? Is het iedereen tegen iedereen? Of heb je een soort speel-partner waarmee je tegen twee anderen speelt? In geval van het eerste.. krijg je dan niet dat drie mensen eentje helemaal afmaken? En zo ja, wordt het niet snel saai voor diegene die er helemaal uitligt terwijl de rest doorspeelt?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

er zijn veel formaten, maar zoals ik het normaal speel is het ieder voor zich, meestal met zo'n 4-6 man tegelijk. Je hebt overigens ook multiplayer formaten waarbij je inderdaad samenspeelt, maar mijn ervaringen daarmee zijn minder goed.

Het kan inderdaad gebeuren dat iemand er snel uit ligt. Ergste wat ik heb gezien was dat eentje er uit ging en een beurt later een decree of annihilation werd gespeeld. Deze persoon bleef kijken en gewoon meedoen met de gezelligheid, maar hij heeft wel 2 uur zitten wachten. Wat je vaker ziet is dat bij multiplayer potjes een soort evenwicht ontstaat en dat pas na een aardige tijd spelen dit uit balans raakt, maar dat dan ook snel achter elkaar de verschillende spelers uit het potjes gemikt worden.

Bij multiplayer is het ook niet altijd aan te raden om iemand er uit te mikken. Simpel voorbeeld, er ligt een humility jij speelt met creatures, en Pietje daar heeft als enige disenchant achtige dingen in zijn deck. Pietje is dus vanaf nu je vriend. Daarnaast is het meestal niet slim om vol op iemand te gaan, want dan laat je jezelf open voor anderen.

Ik zou zeggen probeer vooral eerst een paar potjes, dat zal je een beter idee geven van hoe een multiplayer potje gaat dan wat ik hier uitleg. Ik ken weinig magic spelers die af en toe gezellig met een grote groep tegelijk een potje spelen niet leuk vinden (vergeet dat aspect niet, de gezelligheid, multiplayer doe je voor de lol).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie