I am Legend: PTQ Seattle report.

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

I am Legend: PTQ Seattle report.

Bericht door Dragonheart »

Heyho,

Beter laat dan nooit. Het is alweer een tijdje geleden dat ik een goede reden heb gehad om weer eens wat te schrijven. Het winnen van een Pro Tour Qualifier bijvoorbeeld. Zoals die in Groningen op 24 juni 2012.

Afbeelding

Glissa Rock

8x Swamp
4x Cavern of Souls
4x Woodland Cemetery
4x Evolving Wilds
4x Forest

4x Glissa, the Traitor
4x Solumn Simulacrum
3x Grave Titan

4x Liliana of the Veil
4x Rampant Growth
3x Tragic Slip
3x Black Sun's Zenith
2x Go for the Throat
3x Nihil Spellbomb
3x Ratchet Bomb
3x Batterskull

SB:
3x Phyrexian Metamorph
2x Acidic Slime
2x Karn liberated
3x Despise
2x Sever the bloodline
1x Grafdigger's Cage
2x Ghost Quarter


Laat ik meteen met de deur in huis vallen. De kleuren zullen niet echt verrassend zijn. Qua samenstelling op zijn minst origineel. Hier ga ik later op terugkomen. Dit is het plan: Het eerste deel hierna is het toernooiverslag. Het tweede deel zal over het deck gaan. Het derde deel is het laatste deel van dit verslag. Nou, dat klonk vast bijzonder uitnodigend!



Deel 1: Toernooiverslag.

1ste ronde – Joost Veenstra (Jund Ramp) tafel 16

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Een goed begin is het halve werk. Ik verlies dus het dobbelen. De eerste beurten van mijn tegenstander zien er ongeveer zo uit: Forest, Swamp, Woodland Cemetery, Glissa the Traitor… Eh… Wat? Natuurlijk! Weer een mirror! Door de schrik ontwaakt de grijze massa. We ruilen beide hier en daar removal voor beesten. Hij krijgt een Primeval Titan en ik een Grave Titan. Batterskull erbij voor mij. Het resultaat van verdere ruilacties is een zombie-token aan mijn kant, uiteraard met equipment en een berg land aan zijn kant. In zijn collectie in ieder geval 1 Kessig Wolfrun en meer dan 1 Inkmoth Nexus. Hij besluit de Nexi te gebruiken om mij van wat gif te voorzien. De beurt daarna valt hij aan met een enkele Nexus, groter gemaakt met de Wolfrun. Natuurlijk heb ik net een Tragic Slip bovenop mijn deck gevonden. Uiteraard is de volgende kaart een tweede Batterskull, waarmee ik precies de vereiste 10 damage weet te doen.

AfbeeldingAfbeelding

In de tweede game gaat mijn tegenstander snel naar 6 mana. Dan komen de dikkies. Wurmcoil Engine. Nog een Wurmcoil Engine. Inferno Titan. Ik spartel een beetje tegen, maar dat is dan alles.

Afbeelding

Met weinig tijd in de ronde beginnen we aan pot 3. Ik begin met een dubbele mulligan. Karn Liberated komt de dag redden. Geen van beiden slagen we erin om in de extra beurten te winnen.

Draw

2de ronde – Pim Havelaar (Esper Superfriends) tafel 26

Ik win het dobbelen. Helaas een slechte matchup. In de eerste game blijkt meteen waarom. Hij krijgt meerdere planeswalkers aan de gang, terwijl ik in essentie niks doe. Ondanks een Grave Titan en een Batterskull.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

In de tweede game heb ik een vroege Glissa. Mijn tegenstander probeert een Lingering Souls. Nu wil het toeval dat ik Nihil Spellbomb en Ratched Bomb vast heb. Ik verwijder zijn Lingering Souls en trek een kaart. Dan gebruik ik de Ratched Bomb om de tokens op te blazen. Dankzij Glissa krijg ik mijn twee artifacts terug. Mijn tegenstander heeft nog meer kaarten die tokens maken. Batterskull komt aan mijn kant na de noodzakelijke Glissa-trucjes.

Van de laatste game weet ik helaas nog maar weinig. Uit de levenstotalen maak ik op dat een Grave Titan en een Batterskull aan de wieg van deze overwinning staan.

Win

3de ronde – Jeroen Hillemans (Delver) tafel 13

AfbeeldingAfbeelding

Ik win het dobbelen. Jeroen begint met 5 kaarten. Dubbel Cavern of Souls is iets dat ik graag zie in deze matchup. De eerste zorgt ervoor dat Solemn Simulacrum in het spel komt. De tweede maakt dat Grave Titan niet gecounterd kan worden. In combinatie met wat removal is dit voldoende om de dubbele mulligan te verslaan.

Geen idee wat er in de tweede game gebeurd is. Twee Caverns. Zombie en Giant. Eindtotaal 15 voor mijn tegenstander, 18 voor mij. Dat is het.

Lekker. Bezig. Als ik nu eens de moeite zou nemen om bruikbare notities te maken… Ach. Ik weet dat er een Glissa met een Batterskull een eind aan het verhaal maken.

Win

4de ronde – Jolmer Grijs (Naya Pod) tafel 7

Afbeelding

Ik verlies het dobbelen. Het begint met een kaartje minder voor mij. Deze matchup wordt lastig indien mijn tegenstander de Birthing Pod in het spel houdt. In de eerste game lukt dit helaas. De horde aan beesten van mijn tegenstander blijft maar groeien. Ondanks mijn overvloed aan removal slaag ik er niet in het veld schoon te houden.

Jolmer begint met 5 kaarten. Glissa mag een paar beurten blijven leven. Ik trek wat ik wil. Dikkies en removal. Dubbele mulligan.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

In de derde game beginnen we voor de afwisseling beide met een volle hand. Jolmer bouwt meer beesten, ik sloop er meer. Wel twee keer krijgt hij een Huntmaster of Fells. Aan mijn kant een Solemn Simulacrum en een Batterskull heb. In de beslissende fase van het spel kan mijn tegenstander kiezen om een Inferno Titan of een Bonfire of the Damned te spelen. Hij kiest het eerste en dat pakt niet zo goed uit.

Win

5de ronde – Jethro Antonia (RG Aggro) tafel 4

Ik win het dobbelen. Meestal heb ik geen idee wat mijn tegenstander speelt. Ook dit keer niet. Al snel wordt duidelijk dat ik met een rood en groen deck van de aanvallende soort te maken heb. Gelukkig heb ik removal. En een Glissa. En twee Batterskulls.

De tweede pot is een stuk spannender. Glissa is opnieuw uitgenodigd en ze neemt haar vriendje Grave Titan mee. Spannend he?

Win

6de ronde – Terence Doets (Boros Humans) tafel 2

Ik verlies het dobbelen. Tja… Laat ik nu toevallig onlangs een keer een avondje getest hebben. Geheel zonder enige vorm van systeem natuurlijk. Lijkt me een gunstige matchup dat Boros Humans. Grave Titan is weer eens geweldig.

In de tweede pot word ik genadeloos afgeslacht. Zoals het hoort heeft Terence een lekkere curve. Het is niet dat ik niks probeer, maar het blijft komen. Zonder verandering van zijn levenstotaal eindigt deze game in mijn nadeel.

Bergen removal en een Batterskull. Ik zeg het je. Het werkt.

Win

7de ronde – Alan Meaney (Delver) Intentional Draw

Met een draw zitten we zeker in de top 8. Het is bovendien aangenaam om even de tijd te hebben om een hapje te eten. Het lijkt me duidelijk wat hier gebeurd is.

Draw

Kwartfinale – Frank Roelofs (Delver)

Afbeelding

Ik mag beginnen. Frank heeft een vroege Geist of Saint Traft. Het duurt eigenlijk net iets te lang voordat ik een oplossing vind.

Ik heb een Cavern of Souls op Golem. Wel drie maal verlies ik precies 1 leven. Frank gaat van 20 naar 18 naar 16 naar 13 naar 12 naar 8 naar 2 naar 1. Ik win. Ok ok, sorry het is zeker iets spannender geweest dan dit. Ik heb wel onthouden dat mijn tegenstander een goede speler is. Van horen zeggen dan. Nog nooit eerder gezien die gast.

AfbeeldingAfbeelding

Ik speel een Despise en zie een Tamiyo en land. De Tamiyo gaat en het land blijft maar komen voor Frank.

Win

Halve finale – Johann Hullmann (UB Zombies)

Ik mag beginnen. Van deze meneer is dan wel weer bekend wat hij speelt. In een eerdere ronde heeft hij naast mij zitten spelen. Handen met veel removal worden gehouden. Een dergelijke hand lacht mij tegemoet. Later komen Grave Titan en Batterskull om het af te maken.

In de tweede pot doe ik iets dat minder handig is. Die hand met removal? Heb ik nu niet. Tegen een deck als dit is vierde beurt Solemn Simulacrum een beetje aan de magere kant.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Game 3 dan. Mijn tegenstander besluit dat een hand met een enkel land goed genoeg is. Helaas voor hem blijft het de eerste paar beurten bij dat eenzame land. Dat blijkt voldoende om iedere beurt een Zombie of een Hex Parasite te spelen. Middels een Despise wordt geopenbaard wat de plannen van mijn tegenstander zijn. Go for the Throat, Phyrexian Obliterator, Vapor Snag, Geralf’s Messenger en dubbel Phantasmal Image. Hele hoop Messengers of zo? Die mag hij dus weggooien. Wanneer dan eindelijk het tweede land komt, help ik hem een beetje. Kijk, deze Solemn Simulacrum mag je namaken! Dan mag jij doen wat je wil en heb ik eindelijk genoeg mana voor deze Karn Liberated en de flashback van Sever the Bloodline. Met Karn op 22 loyalty en echt geen enkele manier meer om ooit iets in het spel te houden, geeft mijn tegenstander op.

Win

Finale – Rob de Jonge (BW Tokens)

Afbeelding

Geen flauw idee wie er begint. Ik ben in de veronderstelling dat deze meneer Esper Superfriends speelt. In zijn tweede beurt wordt plotseling alles duidelijk. Gather the Townsfolk. Tokens dus! Glissa doet haar ding met een Ratched Bomb en een Nihil Spellbomb. Ze mag blijven leven en beslist haast in haar eentje de pot. Haast, Grave Titan staat nog een late invalsbeurt te wachten.

Afbeelding

Het plan voor pot 2 is in essentie ongewijzigd. Dit keer heeft mijn tegenstander echter wel een antwoord op Glissa. Gelukkig trek ik bergen removal. Keer op keer slaag ik erin het speelveld schoon te houden. Black Sun’s Zenith, Ratched Bomb, Sever the Bloodline, het blijft maar komen.

Win



Deel 2: Deck.

Glissa Rock

8x Swamp
4x Cavern of Souls
4x Woodland Cemetery
4x Evolving Wilds
4x Forest

4x Glissa, the Traitor
4x Solumn Simulacrum
3x Grave Titan

4x Liliana of the Veil
4x Rampant Growth
3x Tragic Slip
3x Black Sun's Zenith
2x Go for the Throat
3x Nihil Spellbomb
3x Ratchet Bomb
3x Batterskull

SB:
3x Phyrexian Metamorph
2x Acidic Slime
2x Karn liberated
3x Despise
2x Sever the bloodline
1x Grafdigger's Cage
2x Ghost Quarter

De landen.

AfbeeldingAfbeelding

Glissa, Rampant Growth en de Acidic Slime in het sideboard zijn de enige groene kaarten. Dit is de reden voor de verhouding tussen deze landen. Uiteraard hebben alle landen waar mogelijk dezelfde kleur.

AfbeeldingAfbeelding

De dubbellanden. Vooral in de eerste beurt is er niet veel dat gespeeld moet worden met dit deck. De Wilds kunnen daarom prima helemaal in het begin in het spel komen.

Afbeelding

Dit land kun je eigenlijk beschouwen als een extra bron van groen. Hiermee is het dus mogelijk om Glissa te "splashen" in een zwart control-deck. Je hebt weinig beesten, dus wil je graag dat die ongehinderd het speelveld bereiken.

De beesten.

Afbeelding

De Doran van dit deck. Ze is de moeite waard om een deck omheen te bouwen. Om niet te gevoelig te worden voor grafbakhaat, heb ik ervoor gekozen de 75 kaarten zo samen te stellen dat een overwinning ook zonder de Zombie Elf mogelijk is. Er zijn eigenlijk maar 2 beesten die in het heetst van de strijd opgewassen zijn tegen de combinatie van First Strike en Deathtouch. Dat is een 2/2 die bescherming voor groen en zwart heeft en een 1/1 die een 3/3 First Strike token meeneemt. Geen van beiden zou een groot probleem mogen vormen met de huidige hoeveelheid removal. Natuurlijk is het fijn om wat artifacten te hebben om terug te halen. Deze zullen later de revue passeren.

Afbeelding

Uiteraard is de originele versie mooier. Om vergissingen te voorkomen, speel ik de M12 versie. Daar staat op dat het een Golem is. Je weet maar nooit, kan wel eens handig zijn met de Cavern. Solemn is de belangrijkste manier om kaartvoordeel te halen. Het lichaam is zelden relevant. Gelukkig is het mogelijk om de droevige robot terug te halen met die handige eigenschap van de dame hierboven.

Afbeelding

Dit is de reden die acceleratie gewenst maakt. Deze vriend laat altijd een onuitwisbare indruk achter. Dat het dankzij deze man mogelijk is het spel wat sneller te beeindigen, is mooi meegenomen. Glissa is de troef in de middelste beurten van een pot. Grave Titan en Batterskull vormen de finale. Het succes van deze Giant hangt samen met het aantal massremoval spreuken dat gespeeld wordt. Gelukkig op dit moment maar weinig. Dankzij de Cavern zijn counters in mindere mate een probleem.

De planeswalkers.

Afbeelding

Soms heb je het gevoel met nieuwe kaarten dat je ze in de nabije toekomst vaak in je handen gaat houden. Dat heb ik nu met Liliana. Ik heb natuurlijk een klein beetje geschiedenis met de kleur zwart. En kaarten die 3 mana kosten. Dit is een zwarte planeswalker voor een zeer schappelijke prijs. Jij mag een beest opofferen en ik heb een planeswalker. Goede deal. Dankzij de mogelijkheid om kaarten te laten weggooien, tel ik haar eveneens als disruptie. Kun je hier en daar een artifact in de grafbak leggen om later terug te halen.

De spreuken.

Afbeelding

Acceleratie is goed. Indien je van plan bent zo nu en dan het hele speelveld om zeep te helpen, dan is Rampant Growth te verkiezen boven beesten die mana geven. Groen is toch al gewenst vanwege Glissa, dus waarom ook niet? Met deze erbij is een Grave Titan reeds in de vierde beurt mogelijk. Dit deck heeft best een aantal sterke kaarten die helaas veel mana kosten. Geen overbodige luxe dus.

Afbeelding

Zwart is natuurlijk een kleur met behoorlijk wat keuze uit spotremoval. Een spreuk die 1 mana kost is daarbij toch redelijk zeldzaam. Ok, soms heb je geen morbid en moet je een manaman slopen in de eerste beurt. Of een Delver of Secrets. Sterft een beest, dan is de -13/-13 eigenlijk altijd voldoende om te slopen wat je maar wil. Ik speel er maar 3 aangezien het een spreuk is die je liever niet te vaak trekt wanneer je van de bovenkant van je deck leeft.

Afbeelding

Een beetje controldeck speelt natuurlijk massremoval. De Zenith kan soms een beetje traag zijn. Kijk nog een reden om wat ramp te spelen! Het is af en toe zeer aangenaam dat je deze spreuk zo kunt spelen dat je eigen beesten als enige blijven leven. Dat compenseert die traagheid wat mij betreft. Een vierde exemplaar lijkt me een tikkeltje overbodig. Je mag ze wanneer ze uitgevoerd worden toch terugschudden.

Afbeelding

De andere spotremoval spreuk. Op dit moment worden er meer zwarte beesten gespeeld dan boeiende artifact monsters. De enige uitzondering is Inkmoth Nexus. Wurmcoil Engine sloop je hoe dan ook liever niet met een spreuk als deze. Zombies is echter wel een echt deck. Bovendien kom je wel eens een irritante witte engel met Flash tegen.

De arifacten.

Afbeelding

Dit lijkt me een goede kaart in de huidige metagame. Lingering Souls en andere Flashback kaarten uit de grafbak verwijderen is een soort van kaartvoordeel. Voordeel halen uit de ability van Snapcaster Mage wordt een stuk lastiger. Er is minder voer voor Moorland Haunt. Een reanimatiestrategie vormt een risico. Kaarten trekken in tandem met Glissa. Het gaat maar door.

Afbeelding

Eveneens een kaart die mij op dit moment erg geschikt lijkt. Tokens zijn er in overvloed. Beesten die getransformeerd zijn, hebben een casting cost van 0. In de juiste situatie kun je dit gebruiken als massremoval. Vaker werkt dit als een soort vertraagde spotremoval. Die je dan wel weer terug kunt halen met Glissa.

Afbeelding

Dit equipment zou net zo goed onder beesten kunnen staan. Een beest dat zichzelf kan beschermen. Indien nodig te gebruiken om een ander creature groter en gevaarlijker te maken. Ik vind het aangenaam om een klein beetje variatie aan te brengen in mijn wincondities. Ja, ze moeten aanvallen om te winnen. De Grave Titan gaat dood aan massremoval. De Batterskull heeft een wat specifieker antwoord nodig. Natuurlijk is het aangenaam dat deze winconditie terug te halen is.

Het sideboard

Afbeelding

De belangrijkste taak van deze man is het slopen van beesten met een legendarische status. Met een Glissa erbij wordt dat alleen maar extra lekker. Dat een Cavern op Souls op Shapeshifter de benodigde blauwe mana kan bezorgen is mooi meegenomen. Over het algemeen side ik de Metamorph vooral in tegen Geist of Saint Traft.

Afbeelding

Acidic Slime is er om in geval van nood van een permanent af te komen die met de normale removal lastig te verwijderen is. Denk daarbij aan Equipment en manlanden. Zo nu en dan een tegenstander manascrewen is natuurlijk niet vervelend maar ook zeker geen vast gegeven.

Afbeelding

Karn is de veel te dure kaart die alles doet wat je maar wil. Extra removal. Disruptie. Winconditie. Eigenlijk side ik deze kaart zo vaak in dat ik me afvraag of deze planeswalker niet in het maindeck hoort. Het feit dat het betroffen beest niet eens naar de grafbak gaat, maakt dit een antwoord op kaarten met Undying.

Afbeelding

Despise is er met name tegen planeswalkers. Je hebt geen snel deck en geen spreuken die schade op een speler doen. Eigenlijk zijn permanents van dat type een groot probleem voor dit deck. Ik wil de discardspreuk wel eens gebruiken tegen extreem agressieve decks.

Afbeelding

Sever is de andere mogelijkheid om beesten rechtstreeks naar af te sturen. De flashback levert kaartvoordeel. Dat het misschien wat aan de dure kant is, maakt in een rampdeck weinig uit. Deze removal gebruik ik vooral tegen decks met veel van hetzelfde. Of met beesten die Undying hebben. Of die dure beesten spelen. Zoals Titans en Wurmcoil Engine.

Afbeelding

Een extra antwoord voor lastige landen. Ik denk daarbij vooral aan landen die beesten maken of beesten worden. Soms gebruik ik ze ook als extra landen indien ik veel dure dingen uit het sideboard haal. Vooral met Karn wordt de curve een beetje aan de hoge kant.



Deel 3: Het laatste deel van dit toernooiverslag.

Een geslaagde dag zou ik zeggen. Het is een tikkeltje laat geworden. Om Groningen nog te kunnen verlaten, zou het handig zijn om voor kwart voor 11 op het station te zijn. Gelukkig zijn de judges zo vriendelijk geweest om ervoor te zorgen dat dit streven gehaald wordt. Bedankt Jan Jaap en Dustin!

De reis terug is alles behalve aangenaam. Vooral de onderbreking in Arnhem duurt mij net iets te lang. Niet zeuren. Vlak voor half 3 ben ik thuis.

Tenslotte resteert de vraag waar dit deck vandaan komt. Nu volgen 2 lijsten die gemaakt zijn door ene Conley Woods.

BG Wolfrun, 14-01-2012.

1 Dragonskull Summit
7 Forest
1 Ghost Quarter
4 Inkmoth Nexus
2 Kessig Wolf Run
1 Mountain
5 Swamp
4 Woodland Cemetery

2 Acidic Slime
1 Birds of Paradise
1 Glissa, the Traitor
4 Grave Titan
4 Primeval Titan
4 Solemn Simulacrum

3 Black Sun’s Zenith
3 Doom Blade
2 Geth’s Verdict
2 Green Sun’s Zenith
4 Rampant Growth
1 Ratchet Bomb
4 Sphere of the Suns


Glissa Conrol, 21-02-2012.

1 Acidic Slime
4 Birds of Paradise
3 Bloodline Keeper
2 Garruk Relentless
4 Glissa, the Traitor
1 Liliana of the Veil
1 Llanowar Elves
1 Phyrexian Metamorph
4 Strangleroot Geist
1 Sylvok Replica
1 Thrun, the Last Troll

2 Batterskull
2 Beast Within
2 Go for the Throat
1 Mortarpod
2 Nihil Spellbomb
3 Ratchet Bomb
2 Tragic Slip
12 Forest
7 Swamp
4 Woodland Cemetery


Ik heb natuurlijk de beste elementen uit beide lijsten genomen en die gecombineerd tot een fantastisch nieuw zwart-groen deck. Die Conley begrijpt er niks van. Oh wacht, misschien klopt dat niet helemaal…

Glissa Rock, 10-06-2011.

13 Forest
11 Swamp

4 Perilous Myr
4 Glissa, the Traitor

4 Karn Liberated

4 Dismember
4 Beast Within
4 Creeping Corrosion
4 Black Sun’s Zenith

4 Horizon Spellbomb
4 Batterskull


Tot ziens!
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: I am Legend: PTQ Seattle report.

Bericht door ixo »

kort door de bocht maar interressant. gefeli trouwens :)
Plaats reactie