Elders Scroll V: Skyrim

Alle overige discussies die niets (of weinig) met Magic: the Gathering te maken hebben.

Moderator: Admins & Moderators

skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door skystormer »

Sinds vandaag is Skyrim officieel uit en voor de pc speelbaar.
XBOX en PS3 waren al eerder beschikbaar in de meeste winkels, wat ze bij Bethesda (ontwikkelaar van de game) niet leuk vonden.

Van de makers van:
Oblivion
Morrowind
Daggerfall
Fallout 3
Fallout New Vegas

is er nu Skyrim.

Vol fantasie, magie, draken, reuzen, jonkvrouwen te redden of jonkmannen (wat jij wilt :P)

Bethesda is goed in het geven van vrijheid in je games en al sinds Morrowind doen ze dat behoorlijk goed. Niet alleen zijn de spellen gigantisch en zit het goed in elkaar, maar wat het nog beter maakt is de vrijheid die je hebt om dingen op te lossen. Zoals ook in Fallout ga, maak je een comp laser nerd? Ga je met een Sledgehammer in close combat? Help je die ene persoon wel of niet?

Jij bepaald wat je doet, het enige dat vast staat is de main quest waar natuurlijk verschillende eindes mogelijk zijn. Echter de main quest is misschien 5% van het hele spel. In Skyrim haalt het dat nog niet eens. De pc versie zou grafisch met een nieuwe engine echt top moet zijn. En speech met 70 verschillende acteuren variabel genoeg. Dat een spel zo groot is, is voor sommige iets om van te schrikken en wordt het te hectisch voor ze. Doe je alleen de main quest, is het eigenlijk zonde van je geld. En als je het even niet meer weet ga je gewoon even houthakken in Skyrim.
Velen zullen Oblivion of Morrowind nog wel kennen en ook weten dat er zoveel uitbreidingen waren dat je je spel in no time kapot kon krijgen omdat het 1 project het andere overschreef. Skyrim zal ook weer goed gemod gaan worden om het echt ongelimiteerde speelbaarheid te geven. Voor Morrowind en Oblivion komen nog steeds dagelijks nieuwe mods uit.

Nu mijn first impressions van de game.

Je begint standaard aan de Elder's Scroll game alszijnde jij bent in een benauwde situatie waarvan je niet weet hoe je daar terecht gekomen bent. Je eerste stappen worden bepalen wat je eigenlijk bent. Welk ras ben je? Welk geslacht (jep dit heeft lichte invloed op het spel, denk aan Fallout), en je uiterlijk waar genoeg mogelijkheden zijn om dit aan te passen.

Het ene spel kwam je vers van een schip, na een tijd van gevangenschap, het andere spel zat je net in de gevangenis en ditmaal sta je op het punt de bijl door je nek te krijgen. Maar dat laat Bethesda natuurlijk niet gebeuren. Tijdens het begin is het grotendeels een tutorial, zo van leer springen, dingen oppakken slaan met een wapen, blocken met je wapen. Je merkt al gauw dat je niet meer met primary skills en secundary skills werkt. Gebruik iets en je wordt er beter in, gaat die skill omhoog krijg je xp en bij een level up mag je een perk kiezen. welke een skill iets extra's geeft. Zoals je skill doet iets meer schade. Attributes zijn ook verdwenen, nu heb je gewoon magica, health en stamina. Tijdens je ontsnapping wat al lekker heftig is zul je weer de nodige dingen oprapen. om in je eerste dorp aan te komen waar je kan beginnen met het spel en je eerste questes. Een klein overzichtelijk dorpje.
Natuurlijk waren er een aantal dingen om je aan te irriteren maar er waren zoveel dingen om je juist niet aan te irriteren. Jij bepaald wat je doet, vechtsysteem kun je denken richting Bioshock, je hebt 2 handen dus 2 handen kunnen iets. 2 zwaarden? 1 bijl en 1 fireball? 2 fireballs? Jij kiest ervoor. Plantjes staan er om geplukt te worden en monsters om te killen, reuzen zul je in het begin willen vermijden. Vallen wil je altijd vermijden, ze komen dit keer ook hard aan. Je inventory is beter manageable en questlog al helemaal.

Ik ga weer een weekendje gamen. Game is gewoon ****ing huge. en zo veel dingen te doen, dat de main quest me gestolen kan worden. Ik ga voor de 300+ uren.
Maccius
Adept
Berichten: 229
Lid geworden op: wo dec 16, 2009 1:13 pm

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door Maccius »

Lol heb je aandelen in dat spel ofzo?

Nee hoor heel veel speelplezier gewenst. Het lijkt er op of je er zin in hebt.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door Donnie Darko »

"Bethesda is goed in het geven van vrijheid in games"
"je staat op het punt een bijl door je nek te krijgen. Maar dat laat Bethesda natuurlijk niet gebeuren"
Dit spreekt elkaar tegen :p (is wellicht ook in het belang van Bethesda, anders wordt het een kort spelletje)



Ik hoop ook dat je veel plezier beleefd aan dit spel, ik ken een aantal mensen die hier ook naar hebben uitgezien, maar zelf zie ik de lol er niet van in.
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door ixo »

aye je praat erover alsof je het promoot ( marketing ) :P maar wel leuk geschreven absoluut! ik vindt elder scrolls zoiezo een keigoed spel ben erg benieuwd hoe Skyrim bevalt
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door skystormer »

Ja foutje aan mijn kant, als ik iets leuk vind dan wat het al gauw een promoot praatje.

Bugs heb ik het niet over, heb al meerdere exploits gevonden. Maar die kunnen opgelost worden met patches.

Aantal gevonden bugs/exploits/onhandigheden bijvoorbeeld.
Xbox versie heb ik, soms verdwijnt water van rivieren, je ziet vis gewoon zwemmen, wel handig om te zien wat er allemaal in het water zit :P.
Deuren van huizen kun je tot in het oneindige unlocken, en het is niet eens trespassen vaak. Lockpick training for free.
En het plunderen van huizen is nu wel heel makkelijk.
Ook is het vaak vrij lastig te achterhalen wie friend or foe zijn. Vooral als die met elkaar in gevecht zijn. (maar daar kom ik wel overheen)
Gebruikersavatar
Lolloler
Adept
Berichten: 245
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 11:31 am
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door Lolloler »

Op PC versie ben ik een male Khajitt, lvl 7. Deze ben ik aan 't trainen tot mercenarie met light armour en dual handed swords.
Op xdoos versie ben ik een female Wood Elf, lvl 15. Deze ben ik aan 't trainen als thief, met een combinatie van vuur aanvallen en dolken.

Voor de leken: Lees bovenstaande niet, maar lees: Super vette game!
www.boosterz.nl - Weer losse boosters voor maar €2,50!
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door ixo »

haha, ik heb elder scrolls vanaf het begin al gespeelt, kei leuk en super. gelukkig geen leek :P
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door skystormer »

Hoop dat de meeste exploits binnenkort aangepakt gaan worden. Je kan zelfs een save van je xdoos naar je pc brengen. Op de pc je skills "tweaken" (cheaten) en de savegame weer naar je Xdoos brengen.

Maar nu de goede dingen:

Je kunt trouwen (een beetje gejat van Fable) :P (voordelen is elke dag voedsel, een buff bij overnachting, zij/hij kan je volgen als een companion) Zo ook je kinderen die je kan krijgen.
Je kinderen kunnen een shop voor je runnen. Maar ook een shop voor zich eigen en voor jou. (maar dat ligt aan hen, en natuurlijk kun je ze meenemen om een draak te slopen)
Draken battles zijn intens.
Laat je niets wijs maken. Companions kunnen wel dood, door een slag in 1 keer zo krachtig of door schade terwijl ze geveld zijn.
Conjuration is je vriend. Zorg dat je altijd zo'n astronach of whatever gesummoned hebt. Het is misschien niet veel schade, maar alle schade telt. Nog beter, ze leiden de vijand af. Voor melee betekend dat een paar hits in de back. Archers hebben meer tijd om een paar pijlen te schieten voor opnieuw afstand te nemen, mages hetzelfde.
Save na elke grote overwinning. (voorbeeld, ik had een witch gesloopt (die met haar fireballs behoorlijk hard uithaalde) Na mijn battle verloor ik mijn companion omdat die stuck in een boom terechtkwam. naar andere zone verhuizen helpte niet, haar naar huis sturen werkte niet. Dus koos nog maar een keer die heks slopen)
Geld nodig? Kite grote beesten naar guardposts. Giant sloopt er een paar, levert weer extra geld op.
Exploit: Je companion heeft unlimited draagkracht, als je maar kiest dat hij de dingen ook oppakt door voor hem te targetten.
Gebruik al je leer om leather armor te maken. Smithing schiet omhoog, en de leather armor is lichter dan de mats om ze te maken.
ingredients, ken je de eerste eigenschap niet? Eet ze dan. Alchemy gaat omhoog en je leert de eigenschap kennen.
Veel plaatsen lijken het duidelijk te maken dat het niet de bedoeling was daar te komen, echter zoek goed en je kan verrast worden met toch nog leuke dingen. (dat schijn bedriegt en er toch echt iets is)
Voor XBOX je kan dingen slepen door A in te drukken (op iets op te rapen) echter houd de knop om iets op te pakken ingedrukt.
Theoretisch is het mogelijk om alle perks vrij te spelen. Maar vanaf level 50 gaat levellen veel langzamer.
Je levelled alleen als je iets nuttigs cast. Healing iets wat 100% is heeft geen nut. Je firebolt moet ook echt iets raken. Conjuring/illusion is een uitzondering, eenmalig xp wanneer je iets conjured.
Sneak is je vriend, sneak als je een zone verlaat. je sneak oog laat direct weten of er iets in de buurt is. Als is het maar een seconde dat het oog open was. Betekend dat er wel iets in de buurt zit. Ook bij sneaken kun je dichter bij je target komen en met daggers en bogen doe je meer schade als ze je nog niet gezien hebben. Ook weet je wanneer je moet opletten dat er iets in de buurt zit.
Mainquest klaar betekend eindelijk niet gelijk dat het spel voorbij is, spel gaat gewoon door.

Even voor de mensen die het mooi vinden maar gewoon niet weten wat ze moeten doen.
Het spel kent geen tijdslimiet, of je een quest nu doet of over een maand. Werk desnoods quest voor quest af. Je moet niets. Vergeet niet, it's just a game. Just as Magic the Gathering is a game. Vergeet niet je hebt een questtracker. Gebruik em als je er niet uitkomt, bij misc quests zorg dat je de desbtreffende quest volgt en misc queasts over het algemeen.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door Jibz »

Speel Elder scrolls vanaf Morrowind, maar ben nooit veel verder gekomen dan de eerste missie, ging daarna altijd roamen :P
Vind ik ook zo mooi aan de elder scrolls je kan er weken mee bezig zijn zonder een stap verder te komen in het verhaal.

Mooie tips alweer, skystormer :P

Ook iets leuks wat ik in oblivion zag was dat als je een character die vitaal was in een missie zocht (die werden unconcious als je ze doodmaakte en stonden daarna weer op), ging je naar sneak mode, wachtte tot er niemand in de buurt was om je te zien, inclusief die NPC, en schoot je hem vanuit sneak dood met een boog. Als je hem instakillt, wordt hij unconsious en staat hij weer op, waarop je hem weer neerschiet. Zo kan je tot je pijlen op zijn marksman en sneak (omdat je elke keer sneak attacks doet) blijven trainen :P Hebben ze nog steeds dat unconcious systeem? Want soms zijn dude uit quests zo irritant, dan wil je ze gewoon dood hebben maar dat gaan ze maar niet.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door ixo »

ik vond het altijd gaaf om naar de dodelijke plekken te gaan in de elder scrolls games, langs kusten lopen en dan geheimen plekken vinden met occultisten en demonen :P

wat was die naam ookal weer? house of Six?
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Lolloler
Adept
Berichten: 245
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 11:31 am
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door Lolloler »

Game is idd groots, voor ieder wat wils en je wordt gewoon in een enorme wereld gegooit waar je zelf kan bepalen wat je doet. Echt een pracht van een game, als je een tijdje speelt wordt je er helemaal in gezogen omdat de sfeer zo goed is! Nog beter is als voorgaande delen en de Fallout serie. De wereld leeft gewoon en voelt onwijs realistisch aan.
www.boosterz.nl - Weer losse boosters voor maar €2,50!
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door ixo »

fallout is eigenlijk niet te vergelijken met die spel.

ander manier van spelen ook, en fallout zelf ( heb het dan over de eerste 2 ) zijn legendarisch.
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door Donnie Darko »

Oei, dat is niet zo best. Je kan dan maar in je eentje spelen, want twee legendary spellen met dezelfde naam gaan dood :p
Work is the curse of the drinking class
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door skystormer »

Jep Skyrim is groot, maar inderdaad ik heb NPC's ontmoet die ik niet dood kon maken, alleen unconscious. (verschil was wel dat ze me daarna niet gelijk wilde doden gelijk, iets waar ik me in Oblivion aan bleef irriteren) Maar dat is een kwestie van mods. Er zijn al een paar 100 mods uit voor Skyrim. Natuurlijk kleine.
Voornamelijk game balances, kleine grafische aanpassingen, cheats, verwijder gore, verwijder spinnen.

Wat ik wel mis is:
Companions zijn oppervlakkig, geen mogelijkheden zoals in Fallout waar ze ook nog een eigen agenda een beetje hadden. Hier doen ze alles wat je vraagt zonder consequenties. Ongetwijfeld komen daar mods voor (denk aan ruined tale van Oblivion)
Draken vliegen rond, waarom geen andere dingen die vliegen, zelfs Morrowind had wel iets. (Ik heb het wel gezien met het kiten van steeds giants door op een hogere steen te springen)


Nog een kleine tip, wanneer je al je skills op 100 hebt, ben je ongeveer level 80 (dus je hebt maar 100 perk points maximaal)
Kleine money making tip: Koop iron ore, transmute (met een spell) dat naar silver, en dan naar gold. Maar daar weer ringen, amuletten van. Zet er eventueel een enchantment op.
Je hebt een aantal skill ups mogelijk in:
Speechcraft, mining, alterration en Enchanting.
En met de juiste enchant ook veel geld erbij.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Elders Scroll V: Skyrim

Bericht door ixo »

Donnie Darko schreef:Oei, dat is niet zo best. Je kan dan maar in je eentje spelen, want twee legendary spellen met dezelfde naam gaan dood :p
lol, wijsneus :)
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Plaats reactie