Split second

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
ijsbiertje
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: di sep 12, 2006 4:53 pm

Split second

Bericht door ijsbiertje »

Hoi,

Stel, er ligt een cancel in de graveyard van mijn opponent. Ik cast een creature. In respons speelt hij een cancel. Kan ik met extirpate zijn cancel counteren en bijgevolg alle kaarten die cancel noemen uit zijn hand, graveyard en deck removen?

Bedankt.
Gebruikersavatar
a2thej_b
Master
Berichten: 198
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 1:45 pm
Contacteer:

Bericht door a2thej_b »

eh, nee, extirpate kan geen kaart counteren.
extirpate haalt alleen een gekoze kaart uit een graveyard weg uit deze graveyard, de hand van de speler, en het deck van de speler.
eigenlijk citeer ik gewoon wat op de kaart vermeld staat.

de cancel uit de graveyard en alleen eventuele cancels in de hand of deck van de speler worden geexiled zoasl dat nieuw heet( removed from the game)

de cancel op de stack blijft daar en zal dus jouw creature counteren.


kort samengevat:
een extirpate kan geen kaart op de stack van de game removen en kan kan dus geen kaart 'counteren'. hij removed alleen uit de graveyard hand en library.

de enige mogelijkheid is een eigen counterspell spelen of misschien een time stop hiermee wordt wel de cancel van de game removed, en resolved dus niet.

mzzl
a2thej_b
"real life, i tried it ones, nice graphics!, but the gameplay sucks!"

"gravity is a myth, earth just sucks"

'creation is a paradox. it hatches from its opposite'.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

a2thej_b schreef:(...)

kort samengevat:
een extirpate kan geen kaart op de stack van de game removen en kan kan dus geen kaart 'counteren'. hij removed alleen uit de graveyard hand en library.

(...)
Even een kleine correctie. Vaak ontstaat er verwarring uit het gebruik van niet helemaal juiste terminologie.

De essentie hier is dat een kaart en een spell twee verschillende dingen zijn. Een kaart bevindt zich nooit of te nimmer op de stack, het is de bijbehorende spell die op de stack gaat.

Dan volgt eigenlijk automatisch dat een kaart removen geen invloed heeft op spells die zich al op de stack bevinden.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

altx schreef:De essentie hier is dat een kaart en een spell twee verschillende dingen zijn. Een kaart bevindt zich nooit of te nimmer op de stack, het is de bijbehorende spell die op de stack gaat.
Even de regels erbij:
213.1. Every nonland card is a spell while it's being played (see rule 409, "Playing Spells and Activated Abilities") and while it's on the stack. Once it's played, a card remains a spell until it resolves, is countered, or otherwise leaves the stack. For more information, see rule 401, "Spells on the Stack."
Het is dus wel degelijk de kaart zelf die als spell op de stack ligt. Een spell hoeft niet altijd een kaart te zijn (een copy can een spell is nooit een kaart) en een kaart is ook niet altijd een spell (alleen op de stack), maar tijdens het spelen/casten van de kaart/spell is het hetzelfde object.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

David schreef:
altx schreef:De essentie hier is dat een kaart en een spell twee verschillende dingen zijn. Een kaart bevindt zich nooit of te nimmer op de stack, het is de bijbehorende spell die op de stack gaat.
Even de regels erbij:
213.1. Every nonland card is a spell while it's being played (see rule 409, "Playing Spells and Activated Abilities") and while it's on the stack. Once it's played, a card remains a spell until it resolves, is countered, or otherwise leaves the stack. For more information, see rule 401, "Spells on the Stack."
Het is dus wel degelijk de kaart zelf die als spell op de stack ligt. Een spell hoeft niet altijd een kaart te zijn (een copy can een spell is nooit een kaart) en een kaart is ook niet altijd een spell (alleen op de stack), maar tijdens het spelen/casten van de kaart/spell is het hetzelfde object.
Ik wil niet vervelend zijn, maar daar staat echt niet met zo veel woorden dat de kaart op de stack ligt als zijnde een kaart. Hij bevindt zich misschien wel op de stack maar in een andere toestand. De interpretatie dat de kaart op dat moment niet zo zeer als kaart beschouwd moet worden, maar als spell, ligt meer voor de hand. (Al was het alleen maar als hulp om het onderscheid tussen counteren en removen te begrijpen...)

Wat probeerde je eigenlijk te bereiken behalve het halve forum in verwarring brengen? :)
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
ijsbiertje
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: di sep 12, 2006 4:53 pm

Bericht door ijsbiertje »

Haha, gewoon even een vraagje. :D

Op dat moment is het dus wel wie het eerst cast, wint? Vond ik nogal een beetje een rare situatie.

Vb: Giant growth in graveyard. Opponent valt aan met creature, mag spells spelen maar doet het op dat moment niet niet. Ik cast extirpate op zijn giant growht in zijn graveyard en declare mijn blocker. Bye bye giant growth.
Indien ik eerst block en hij cast giant growth, gaat extirpate mijn creature niet meer redden.

Got it, i think.
:P
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

erxtirpate gaat nooit de growth stoppen, de kaart kan simpelweg niks doen tegen een spell die al op de stack ligt.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Meer een geval van preventief ruimen.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

altx schreef:Wat probeerde je eigenlijk te bereiken behalve het halve forum in verwarring brengen? :)
Pardon? De vraag was prima en duidelijk beantwoord maar daar kom jij met je zogenaamde 'correctie' die gewoon niet waar is en dan beschuldig je mij ervan het forum in verwarring te brengen wanneer ik dat recht zet?
Ik wil niet vervelend zijn, maar daar staat echt niet met zo veel woorden dat de kaart op de stack ligt als zijnde een kaart.
Het staat er inderdaad met betrekkelijk weinig woorden en vrij ondubbelzinnig.
Hij bevindt zich misschien wel op de stack maar in een andere toestand. De interpretatie dat de kaart op dat moment niet zo zeer als kaart beschouwd moet worden, maar als spell, ligt meer voor de hand.
Het maakt meestal niet uit of de spell op de stack een kaart is of niet. Maar als het een kaart was dan is het nog steeds een kaart terwijl hij op de stack ligt.
(Al was het alleen maar als hulp om het onderscheid tussen counteren en removen te begrijpen...)
Onderscheid? Er is geen onderscheid:
Glossary schreef:Counter
Counter has two meanings in the _Magic_ game.
1. To counter a spell or ability is to cancel it, removing it from the stack. It doesn't resolve and none of its effects occur. A countered spell is put into its owner's graveyard. See rule 414, "Countering Spells and Abilities."
2. A counter is a marker placed on an object, [etc...]
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Ik had het anders moeten formuleren: Mijns inziens kun je beter het woord spell gebruiken in plaats van het woord kaart, in dergelijke situaties, gewoonweg om dit soort verwarring te voorkomen.


Maar ik had er even niet bij stil gestaan dat ik de regel-politie op mijn dak zou krijgen.



By the way, als er geen onderscheid is, dan kan remove from the game, dus ook een kaart van de stack removen?
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

altx schreef:By the way, als er geen onderscheid is, dan kan remove from the game, dus ook een kaart van de stack removen?
Ha! Een zeer goed vraag :). Bekijk de tekst op de kaart Ertai's Meddling:

Target spell's controller removes it from the game with X delay counters on it.
At the beginning of each of that player's upkeeps, if that card is removed from the game, remove a delay counter from it. If the card has no delay counters on it, he or she puts it onto the stack as a copy of the original spell.

Deze kaart laat ook nog eens goed zien dat er geen wezenlijk verschil is tussen een kaart en een spell door naar de eerder genoemde spell te verwijzen met de tekst "that card".

Andere kaarten die spells op de stack van de game removen zonder ze expliciet te counteren zijn de eerder genoemde Time Stop en Shell of the Last Kappa.

Maar om nog even op de oorspronkelijke vraag terug te komen. Als ik jouw reactie goed begrepen heb probeerde je te zeggen dat Extirpate niet werkt zoals de oorspronkelijke poster dacht/hoopte omdat Extirpate niet de woorden "spell" en "counter" gebruikt. Het had echt prima gewerkt als the Extirpate ook de stack had genoemd tussen de plekken van waar de kaart removed wordt:

Choose target card in a graveyard other than a basic land. Search the stack and its owner's graveyard, hand, and library for all cards with the same name as that card and remove them from the game. Then that player shuffles his or her library.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Okay, okay... :oops:


Thanks voor de verhelderende uitleg. :)
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Plaats reactie