verbeterd plan voor een groen/blauw deck

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tyury
Advanced
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 25, 2011 12:08 pm

verbeterd plan voor een groen/blauw deck

Bericht door Tyury »

he Allemaal,

Ik heb wat tijd gestoken in een nieuw groen/blauw deck.
Het idee is snel lands vergaren zodat ik ook vrij snel in het spel sterke creatures kan oproepen. Of door middel van bijvoorbeeld kaarten als Llanowar Elves al vroeg de overhand hebben.
Ik heb nog niet alle kaarten en moet: Blanchwood armor (4x), Cancel (3x), Mind Control (3x), Simic Growth Chaimber (4x), Shimmering Wings (3x) nog ergens van daan toveren. Goed idee om deze kaarten aan te schaffen? Ze lijken mij namelijk erg nuttig. Creatures die ik niet aan kan met mijn creatures kan ik cancelen of mind controllen en ze vervolgens laten vliegen zodat ze moelijker te blokken zijn.

Ik heb de tips van een aantal kaarten proberen zo vaak mogelijk op het veld te krijgen en de hoeveelheid lands wat aangepast. Het probleem waar ik zelf een beetje mee zit, is dat ik wel wat kaarten heb om een land uit m'n library te pakken en in m'n hand te doen maar ze niet gelijk mag spelen. Zo duurt het nog steeds 6 beurten tot ik bijvoorbeeld Yavimaya Wurm kan spelen. Weet iemand een kaart waardoor ik lands gelijk vanuit m'n deck naar play kan halen?

het deck:

Lands

10 basic forests
10 basic islands
4 Simic Growth Chamber

Green creatures

Duskdale Wurm 2x
Garruk’s Packleader 2x
Greater Basilisk 2x
Sylvan Ranger 2x
Yavimaya Wurm 2x
Llanowar Elves 2x
Spined Wurm
Wirewood Savage
Glade Gnarr
Iwamori of the Open Fist

Blue creatures

Cloud Elemental 3x
Air Elemental
Thieving Magpie
Merrow Levitator
Sage owl 2x
Snapping Drake 2x
Scroll Thief

Non-creature spells enzo

Whispersilk cloak
Nature’s spiral
Blackwood armor 4x
Mind Control 4x
Cancel 4x
Shimmering Wings 4x
Elixer of Immortality
Cultivate
Unsummon


Hebben jullie tips?
Ik ben ook nog op zoek naar misschien wat interessantere blauwe creatures met flying.
Waar zal ik tegen aan lopen?

Wat is goed/fout aan de inzichten die ik had of wat zijn de mogelijke tactieken met dit deck ?(met of zonder eigen toevoging), niet dat ik daar zelf niet over heb na gedacht, maar ik wil zien wat ik gemist heb zodat ik er van kan leren.

gr
Tyury
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck

Bericht door pi »

Ik zou proberen weg te gaan van beide kleuren in gelijke hoeveelheid spelen. Blauw is langzamer, zorg dat daar je late game kaarten in zitten en speel wat minder islands. Zorg dat groen de snellere kaarten heeft. Waarom zou je eigenlijk je al behoorlijk grote beesten willen laten groeien?

Mana elfjes zijn een begin om sneller aan mana te komen. Ook zijn er genoeg artifacts die tappen voor mana (bv sol ring of darksteel ingot. Een andere overweging zou zijn kaarten als sakura-tribe elder of solemn simulacrum. Of landjes die tappen voor meer mana zoals ancient tomb.

De beste manier om problemen te ontdekken is met je deck spelen. Wij kunnen alleen gokken en kennen de groep waarmee je speelt niet.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Tyury
Advanced
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 25, 2011 12:08 pm

Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck

Bericht door Tyury »

Grote beesten is veel damage toch?..

Waarom zou ik niet allebij de kleuren in gelijke hoeveelheid spelen? De main reden waarom ik blauw speel is omdat ik van die flying creatures hou ^^. Die gebruik ik om de defence van mijn tegenstander te omzijlen.Ik heb alle potjes die ik heb gespeeld (nu een stuk of 5 of 6) gewonnen omdat niemand mijn flying creatures kon blokken. Nu ik er bij na denk is óf te veel, óf te weinig mana altijd het probleem geweest.

Wat nu als ik wat van m'n gote beestjes die ik in dit deck gebruik er uit haal en er wat blauwe flying creatures in gooi? Dan doe ik er ook nog wat land zoekende kaarten in en haal er wat spells/forests uit. Dan kan ik vrij snel wat blauwe magic spelen, met spells als Cancel kan ik kaarten als Hurricane te niet doen en zo mijn creatures beschermen. Met Blanchwood Armor kan ik die dan op pompen.

Met een combi van Mind control en Shimmering Wings kan ik zijn/haar creatures afpakken en laten vliegen.

Wat denken jullie.

gr
Tyury
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck

Bericht door BSRuben »

Ik zie het nut van blauw niet echt in het deck.. Als je graag flying wilt kun je dat ook makkelijk doen met bijvoorbeeld Victory's Herald.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck

Bericht door altx »

BSRuben schreef:Ik zie het nut van blauw niet echt in het deck.. Als je graag flying wilt kun je dat ook makkelijk doen met bijvoorbeeld Victory's Herald.
6 mana waarvan 3 wit is niet helemaal wat ik persoonlijk onder "makkelijk" versta.

(En zeker niet als wit je splash kleur is.)
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
BSRuben
Adept
Berichten: 278
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 10:25 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck

Bericht door BSRuben »

Van wat ik zie speelt hij half-half. Als je de dual lands van blauw/wit in het deck stopt moet het best te doen zijn denk ik..
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck

Bericht door pi »

Voor de meeste mensen vallen dual lands een beetje buiten het budget. Als je een willekeurig blauwe en witte mana leverend landje bedoelt, noem het dan ajb geen dual (of dubbellandje), de enige blauw/witte dual heet tundra (en die kost zelfs in vrij slechte staat al snel richting de 30 euro per stuk). Noem in dat geval liefst gewoon het landje zelf, of de groep waar dat landje bij hoort, shockduals, painlands, fetches, filterlands, karoos, etc.. Dat voorkomt een hoop verwarring.

Wit wordt op het moment niet eens gespeeld in het deck. Aanraden om er een kaart met WWW in te stoppen vind ik een vrij slecht idee.

@Tyury: je hebt je budget niet aangegeven, maar je deck oogt alsof je redelijk op een budget werkt. Als die interpretatie goed is dan heb je waarschijnlijk geen geld voor de mana base die nodig is om 2 kleuren goed in gelijke hoeveelheden te kunnen spelen. Het is dan veel slimmer om in ieder geval te zorgen dat je kaarten van één kleur vroeg wilt spelen en dat je daar meer landjes van speelt en dat je in de andere kleur alleen kaarten speelt die je pas later nodig hebt zodat je meer de tijd hebt om die landjes te pakken. Meestal is het daarbij dan handig om wat meer kaarten van de vroege kleur te spelen omdat die kaarten waarschijnlijk iets zwakker zijn en je het vol moet houden tot je aan de veel betere kaarten van de andere kleur toe komt.

Het is natuurlijk goed mogelijk dat dit voor jouw speelgroep niet nodig is. We vragen niet voor niks dit uit te leggen in het topic met de standaard vragen (http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?f=9&t=3192). Wanneer je met veel beginners zou spelen dan hoeft je deck ook lang niet zo goed te zijn om te kunnen winnen en heb je meer ruimte voor de dingen spelen die je gewoon leuk vindt. Aan de andere kant, je deck zal er altijd beter van worden als je je manabase en deck meer op mekaar af stemt.

Grote beesten is veel damage ja, maar ook een zeer mooi doelwit voor removal. Normaal verlies jij 1 kaart aan een terror en zij 1 (de terror zelf). Wanneer je er een bergje enchantments of pomp spells op gooit dan stoppen ze met die ene terror niet één kaart van je, maar meerdere. Equipment is iets veiliger als je per se wilt oppompen. Aan de andere kant, als je beesten al indrukwekkend zijn is het maar de vraag of je die plekken in je deck wel goed kunt gebruiken voor oppompen. Mogelijk is het een beter idee om in die slots of meer creatures te spelen, of meer bescherming van je creatures.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Tyury
Advanced
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 25, 2011 12:08 pm

Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck

Bericht door Tyury »

Hm je hebt gelijk. (natuurlijk heb je gelijk :P). ook over het budget zat je een heel eind goed, Ik geef liever niet te veel uit voor één kaart. Ik denk dat het maximum wel rond de 5 euro per kaart ligt. Ik moet eerst maar zeker weten dat ik ook echt magic blijf spelen voor dat ik grof geld ga uitgeven ;).

Als ik nu m'n blauwe creatures er uit haal, op thieving magpie en sage owl na. Dan heb ik meer plaatsen om blauwe spells er in te doen ter ondersteuning van m'n creatures. Is dit een beter idee? Ik weet het niet zeker, want als ik te veel instants en socerys er in doe krijg ik het probleem dat ik bijna geen creatures in m'n hand heb en dus kwetsbaar ben.

Ik zou dan mijn creatures met shimmering wings flying kunnen geven. Misschien kan ik nog een stuk of twee kaarten die me flying geven in m'n deck doen zodat de kans groter is dat ik ze ook daatwerkelijk flying kan geven in een potje.

Zelf vind ik de kaarten als Unsummon niet zo ideaal omdat dit maar een tijdelijke oplossing is als er een kaart op tafel ligt waar je niets tegen kan doen. Misschien weten jullie blauwe instants of dergelijke die jullie leuk vinden om mee te spelen.

Bedankt voor alle hulp!

gr
Tyury
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck

Bericht door pi »

De owl is relatief snel, de magpie langzaam. Wat voor blauwe spells wil je er in doen? Wil je blauw of groen de snelle kleur maken?

De wings heeft nog steeds het terror probleem, stel je eens voor dat de removal wordt gespeeld met de wings op de stack. Er zijn equipments die flying geven en die zijn waarschijnlijk een beter idee als flying geven je doel is.

Ik zou ook niet voor unsummon gaan, maar dit komt waarschijnlijk voort uit dat je blauw de snelle kleur wil maken? Blauw is niet echt snel.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck

Bericht door altx »

@Tyury: Unsummon moet je ook weer niet onderschatten.

Stel, je tegenstander cast een duur, sterk creature. Volgende beurt valt hij ermee aan. Jij unsummont hem. Dan moet hij èn dat creature opnieuw casten èn hij heeft summoning sickness.

+ als er 1 of meer aura's op het creature zaten, gaan die naar de graveyard.

Dus Unsummon wil nog wel eens een behoorlijk efficiënte oplossing zijn.




equipments die flying geven: Neurok Hoversail, Bladed Pinions, Kitesail.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Tyury
Advanced
Berichten: 49
Lid geworden op: di jan 25, 2011 12:08 pm

Re: verbeterd plan voor een groen/blauw deck

Bericht door Tyury »

Oke equipments dan maar, ik loop steeds tegen dat zelfde probleem aan haha.

Ik wil het grootste deel groen doen, sterke creatures etc etc. Dan de spells van blauw er aan toe voegen. Maar de main kleur is groen.
Ik denk dat ik wel een aardig idee heb wat ik er mee ga doen.

bedankt allemaal ^^
Plaats reactie