Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door Quesred »

Ik vroeg me af of er forumleden zijn, die dit spel wellicht ook spelen? In dat geval is het misschien leuk om samen wat Two Headed Giant, of gewoon tegen elkaar te spelen. Mijn gebruikersnaam op Steam is Quesred. Onder die naam kun je me toevoegen, maar ik vind het ook geen probleem om jou toe te voegen.

Aangezien dit de enig vorm van magic is, die ik op het moment kan spelen, lijkt het me leuk om op deze manier misschien al kennis te maken met een aantal leden.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door pi »

Voor wat ik er van gebruik is deze digitale versie een versimpelde versie van magic. Aangezien jij je nu op de papieren versie aan het orienteren bent, hoe ervaar jij de verschillen?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door Quesred »

Het is ideaal voor mensen, die geen of weinig ervaring met Magic hebben. Wat ik zo heb ervaren is dat je de basics en de manier van denken, die nodig is bij het spelen van de papieren versie, leert. Je merkt dat er verschillende type decks zijn, met elk zijn eigen speelstijl. Echter, de papieren versie als ik die zo zie is ongelofelijk uitgebreid. Wat mij het voornaamste verschil lijkt is dat ik nu, zodra ik weet welk deck mijn tegenstander gebruikt, precies weet wat voor kaarten hij kan hebben. Daarop pas je je speelstijl aan en kun je goed anticiperen op hun acties. Met de papieren versie zijn er alleen zó veel verschillende soorten kaarten. )Ik weet dat je ze niet allemaal mag gebruiken, maar ik ben nog niet helemaal bekend met wat nu wel en niet mag ivm type 2 en andere formats. Ik weet niet precies wat het inhoudt namelijk), maar desalniettemin zijn het er volgens mij veel meer dan in de online versie. Het lijkt me erg lastig om op je tegenstander te anticiperen als je niet precies kan weten wat er in zijn of haar deck zit. Dat is natuurlijk ook juist het leuke deel, want ik ben nu al een beetje utigekeken op de online versie, puur omdat het te voorspelbaar en repetitief wordt.

Verder mis ik ook wel de interactie tussen de spelers. Af en toe speel je wel tegen mensen met een microfoon, maar in het algemeen gaat het om het spel en niet om het sociale aspect. Dat lijkt me natuurlijk ook een groot pluspunt aan de papieren versie. daarbij komt het voordeel dat het niet tijdsgebonden is. Soms lagt het spel even en heb je net je kans gemist om de noodzakelijke counterspell te spelen, waardoor je het spel verliest. In de papieren versie zul je geen spellen verliezen door dat soort nare probleempjes.

Daarentegen, ik kan echt niet super schudden, dus ik vind het wel fijn dat je in de online versies geen libraries hoeft te schudden :p. Ook als je een equipment uit je library mag pakken, dan gaat dat veel soepeler dan in het echt neem ik aan.

Maar over het algemeen lijkt de papieren versie me toch een stuk leuker. Ik ben ook erg competitief en ik vind het dan ook heel leuk om mn tegenstander in de ogen te kunnen kijken en misschien wat psychologische oorlog te voeren...
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door pi »

Type 2: laatste 2 blocks en bijbehorende basissets. Dus nu het Zendikar block (dat is Zendikar, Worldwake en Rise of the Eldrazi) + Scars of Mirrodin block (Scars of Mirrodin, Mirrodin Besieged en New Phyrexia) + Magic 2011 (ook wel M11 genoemd). Binnenkort komt daar Magic 2012 (M12) bij en als Innistrad block begint dan gaat Zendikar block en M11 er uit.

Ik denk dat je met limited formaten dichter in de buurt komt van goed weten wat je kunt verwachten omdat je zeker bij de eerste set van een block weinig kaarten hebt (+/- 250). Limited is wanneer je pakjes krijgt, de kaarten op de een of andere manier verdeeld worden en je met de kaarten die je overhoudt een deck maakt. Als de tweede set van een block uit komt komen die kaarten er ook weer bij, etc. en als een nieuw block begint begint het weer opnieuw. Is ook een leuke manier om nieuwe kaarten er bij te krijgen.

Heb je in Duels ook multiplayer? En dan bedoel ik niet 2HG, want dat is gewoon 1 op 1 maar dan met meer mensen, ik bedoel echt ieder voor zich tegen 2 of meer anderen. Dat kan ook een hele nieuwe sociale ervaring voor je zijn. In de multiplayer potjes die ik vaak met vrienden doe spelen we in een coffeeshop, bij ons komt de 'lag' meer door iets anders... ;). (Waar ik overigens zelf nieta aan mee doe, maar dat terzijde).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door Quesred »

Haha, het betere soort 'lag'... Er is inderdaad ook free-for-all voor 3 of 4 personen. Maar de lobbies voor dat format is bijna altijd zo goed als leeg.

Wat betreft type 2. Best frustrerend voor de speler met wat minder geld lijkt me dit. Want de kaarten die je misschien een jaar geleden hebt gekocht zijn dan inmiddels al niks meer waard (qua geld misschien wel, maar niet om mee te spelen). Natuurlijk wel een slimme marketingstrategie, iedereen wordt gedwongen steeds kaarten te blijven kopen. Maar als je met vrienden gewoon casual speelt, houden jullie je dan ook aan die regels? Want als ik bijvoorbeeld een paar duizend oude kaarten overkoop, die ik inmiddels niet emer kan gebruiken om mee te spelen. Heb ik er dan nog wel wat aan?
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door Donnie Darko »

Ik heb dit ook, via Steam, gekocht. Ken ook nog een ander die dit spel heeft, en waarmee ik dit soms speel.
Er is ook het speltype archenemy, maar dat is dan altijd een computer, en dan met maximaal 3 humans daar tegenover.

Het is volgens mij een stuk populairder dan de eerste duels of the planeswalkers, op Steam word het al veel meer gespeeld.
Quesred, je kan je spel registreren op de wizards site, dan krijg je een promo card (die zijn zo'n 5 euro waard) en een klein single color deck :)
Heb je toegevoegd op steam. Mijn accountnaam is thahyena, maar username is Donnie Darko gewoon...
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door pi »

Dat is inderdaad precies het probleem met type 2 (ook wel bekend als standard btw), dat je moet blijven kopen. Slimme ruilers weten steeds hun oude kaarten om te zetten in nieuwere, maar het blijft steeds best veel werk. Ook zijn type 2 kaarten vaak naar verhouding duurder omdat het het meest gespeelde formaat is. Sowieso zijn er nog andere formaten, extended is ongeveer 2x zo groot als type 2 dus dan zijn je kaarten wat langer toegestaan. Dan krijg je Legacy en Vintage (type 1), die beide alle sets omvatten, maar verschillen hebben in welke kaarten specifiek wel of niet toegestaan zijn. Beide hebben geen heel grote lijst van kaarten die niet toegestaan zijn, maar type 1 is extremer in wat toegestaan is. Block is trouwens nog erger dan type 2, dan zijn alleen kaarten van het laatste block toegestaan.

Het probleem met Legacy en Vintage is juist weer dat het vaak nodig is om bepaalde oude kaarten te hebben die behoorlijk duur zijn. Een redelijk budget Legacy deck kost je al snel 300 euro en voor diezelfde prijs heb je een hoogwaardig type 2 deck. Een goed Legacy deck kan boven de 1000 euro gaan. Vintage is nog erger, hier is een deck van een paar duizend euro niet abnormaal, met name doordat het bijna noodzakelijk is om een groot deel van de zogenaamde power 9 te spelen (black lotus, de 5 originele moxen, bv mox sapphire, ancestral recall, time walk en traditioneel gezien timetwister, al verbleekt die laatste een beetje in verhouding tot de rest).

De meeste mensen die casual spelen houden zich aan een formaat, maar dit wil niet zeggen dat ze ook tournooiwaardige decks voor dat formaat spelen. Omdat ze het liefst gewoon met alles wat ze kunnen vinden spelen is het formaat vaak type 1 al schijnen sommigen zich tot Legacy te beperken. Persoonlijk heb ik altijd aangehouden dat het goed is als het deck maar ergens legaal in is. Wat de laatste jaren erg in opmars is is EDH, Elder Dragon Highlander, recentelijk hernoemd naar Commander. Dit formaat heeft zijn eigen deck bouw regels, voornamelijk dat je deck 100 kaarten moet zijn en elke kaart maar 1x mag (behalve basic land en relentless rats) en houdt verder de type 1 ban lijst aan (dat wil zeggen dat ante kaarten en 'manual dexterity' kaarten, fysiek iets moeten doen, niet toegestaan zijn). Dit speelt mijn groep vrijwel exclusief. Mocht je dit uit willen proberen dan zijn de preconstructed decks die er vorige maand voor uitgebracht zijn een behoorlijke deal.

Voor casual heb je dus zeker wat aan die oude kaarten, voor type 2 vrijwel niet. Het kan handig zijn wat casual potjes te spelen voor je je aan tournooien waagt om het spel en de interacties beter te leren kennen, maar wat je uiteindelijk wil doen is natuurlijk handig om in gedachten te houden voor waar je in investeert. Persoonlijk heb ik de keuze gemaakt om vooral casual te spelen. Tournooien zijn me vaak te serieus en ik speel gewoon veel liever multiplayer dan 1 op 1 (ik heb overigens de kaarten om goeie Legacy decks te bouwen, wat ik af en toe doe als ik voor mijn werk naar Duitsland moet om dan daar op maandagavond in een tournooitje te spelen, toch beter dan je zitten te vervelen op een hotelkamer ;)). De limited formaten, Draft en Sealed met name, zijn overigens ook leuk en dan hoef je geen eigen kaarten te hebben om mee te doen.

Om terug te komen op duels, ik vermoed dat de free-for-all optie misschien te simpel is? Sowieso wordt het eigenlijk pas leuk vanaf 4 of meer als je in persoon speelt, dan krijg je dat duels een wat versimpelde versie is van magic en dan stel ik me zo voor dat er niet veel mogelijkheden zijn om echt coole dingen te doen, of een goede winnende taktiek te verzinnen. Ook zou het kunnen dat er misschien gewoon veel mensen op het spel zitten die zich goed voelen als ze zoveel mogelijk potjes winnen en free-for-all dan te veel tijd kost, dit terwijl multiplayer toch ook vaak om de ervaring gaat. Iets wat trouwens in persoon ook veel mensen niet helemaal snappen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door Donnie Darko »

In de vorige versie van het spel kon je alleen de vrijgespeelde kaarten erbij doen of eruit halen.
Nu kan je alle kaarten in het deck zetten of kiezen welke je eruit wil hebben (dus niet alleen de extra kaarten eruit). Zo maak je nog een beetje een verrassend deck, door de kans te verhogen met bepaalde kaarten elke keer te kunnen komen.

Ik denk dat waar magic om draait erg persoonlijk is. Voor de een is dat het verzamelen, voor de ander is het één op één een soort van schaakspel, en anderen vinden het multiplayer toch interessanter ;)
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
Lolloler
Adept
Berichten: 245
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 11:31 am
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door Lolloler »

Donnie Darko schreef:Ik denk dat waar magic om draait erg persoonlijk is. Voor de een is dat het verzamelen, voor de ander is het één op één een soort van schaakspel, en anderen vinden het multiplayer toch interessanter ;)
En dat is gewoon zo. Magic is een uniek spel met vele aspecten en formats, voor ieder wat wils.

Ik heb trouwens het eerste deel van Duels of the Planeswalkers. Het is opzich wel leuk, maar er wordt veel vergekauwd en decks zijn echt zeer minimaal aan te passen. Wellicht schaf ik binnenkort de nieuwe versie aan, aangezien ik hier lees dat deze veel uitgebreider is.
www.boosterz.nl - Weer losse boosters voor maar €2,50!
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door Donnie Darko »

Dat klopt. Het is grafisch ook verbeterd, en de decks zijn dus meer aan te passen, hoewel je ze dus nog steeds niet helemaal aan kan passen als je in het echt zou kunnen doen. Een ander ding dat ze hadden moeten veranderen is dat je zelf je mana kiest, omdat in multi colour decks soms de verkeerde beslissing wordt gemaakt door de computer...

Maar het is zeker een verbetering op het originele spel. Ik heb al ruim een uur lang met Quesred gespeeld gisteravond :)
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door Quesred »

Ja, dat was zeker gezellig! ^^ Ben nu bij mn vriendin, dus ik kan morgen pas weer helaas :P Maarja, hier heb ik een PS3. Ook niet verkeerd..

Dat punt over je eigen mana kiezen klopt. Dat kan soms echt het verschil maken tussen winst en verlies (alhoewel de computer meestal wel de juiste keuze maakt).

Ik vraag me dan ook weer af. In het PC-spel zitten af en toe omschrijvingen op de kaarten die enigzins onduidelijk zijn en op meerdere manieren kunnen worden opgevat. Alleen bij de computerversie kom je er meteen achter wat ze bedoelen, zodra je de kaart speelt. De computer berekent de effecent zlef, en laat direct de gevolgen zien van een kaart, waardoor je kan afleiden wat het effect nu precies is van een bepaalde kaart.

In het echt kan ik me voorstellen dat sommige omschrijvingen ook onduidelijk zijn. In dit geval kun je de computer echter niet het werk laten doen. Mijn vraag is: Wat doe je dan in een echt spel, als er een onduidelijke omschrijving is of als een omschrijving door twee spelers anders wordt geïnterpreteerd?
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door Donnie Darko »

Er zijn regels die je kan downloaden en sommige mensen hebben die bij zich of kennen die grotendeels uit hun hoofd. Je leert ook veel door gewoon te spelen.
Op toernooien heb je judges, die kunnen beslissen ingeval de spelers er zelf niet uitkomen.

En dan heb je natuurlijk ook nog het internet, daar kan je meestal het antwoord wel op vinden en anders kan je altijd hier je vraag posten.
Ik kijk zelf meestal op Gatherer ( http://gatherer.wizards.com/Pages/Default.aspx ) omdat die bij de meer ingewikkelde kaarten de regels weergeeft en ook up to date is.
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door pi »

Of je stelt je vraag hier op het forum ;). De praktijk leert dat discusssie over de regels best vaak voorkomt. Ik heb op een gegeven moment alle regels gelezen zodat ik in ieder geval een idee heb van wat er in staat en heb op mijn telefoon een app met de regels en kaart text. Meestal komen we er zo wel uit.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012

Bericht door Donnie Darko »

Voor wie geïnteresseerd is:
Dit spel is nu tot donderdagavond (dus ten tijde van mijn post nog 23 uur lang) te koop op steam met 50% korting. In plaats van 9 euro betaal je nu dus maar 4,49 euro.
Er is ook een uitbreiding beschikbaar gekomen voor 5 euro.
Work is the curse of the drinking class
Plaats reactie