Dyuziak in het blauw/wit, deel 1

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Dyuziak in het blauw/wit, deel 1

Bericht door pi »

Ik ben pi, speel ruim 9.5 jaar magic en ik ben vrij overtuigd casual speler. Een paar weken geleden stelde gebruiker dyuziak de vraag of wij hem met een blauw/wit deck zouden willen helpen. Ik kreeg erg het idee dat hij een beginnende speler was die erg blij zou zijn met een extra opzetje. Mijn plan voor dit artikel is om van zijn kaarten een blauw/wit deck te bouwen en daar hooguit voor 20 euro aan kaarten aan toe te voegen (gebaseerd op de prijzen van http://www.vesho.nl, maar de prijs zal niet gigantisch veel hoger worden bij andere winkels) zodat het voor hem ook betaalbaar blijft en hij een leuk deck heeft na afloop.

Ik heb dyuziak om wat extra informatie gevraagd, dit is wat hij zei:

- 20 euro is een mooie prijs om uit te geven aan het deck.
- Ik speel meer multiplayer.
- Ik geef de voorkeur aan moeilijk te blocken creatures en instants waarmee ik andere spelers kan pesten.
- Het is niet heel erg als ik weinig of geen kaarten van de originele decks speel in het eindresultaat.

Ok, de basis:

blauwe deck:
2 Sage Owl
2 Cloud Elemental
1 Phantom Warrior
1 Aven Fisher
1 Thieving Magpie
1 Air Elemental
1 Arcanis the Omnipotent
1 Denizen of the Deep

2 Unsummon
2 Remove Soul
1 Telling Time
1 Boomerang
2 Counsel of the Soratami
2 Cancel
1 Tidings
1 Kraken's Eye
1 Rod of Ruin

17 Island

witte deck:
1 Ghost Warden
2 Youthful Knight
2 Benalish Knight
1 Venerable Monk
2 Wild Griffin
1 Cho-Manno, Revolutionary
2 Skyhunter Patrol
2 Angel of Mercy
2 Loxodon Mystic
1 Ancestor's Chosen

1 Condemn
2 Pacifism
1 Pariah
1 Serra's Embrace
1 Angel's Feather
1 Icy Manipulator

17 Plains

Eerst maar eens een korte analyse van wat we eigenlijk hebben.

creatures

2 Sage Owl
2 Cloud Elemental
1 Phantom Warrior
1 Aven Fisher
1 Thieving Magpie
1 Air Elemental
1 Arcanis the Omnipotent
1 Denizen of the Deep

En

1 Ghost Warden
2 Youthful Knight
2 Benalish Knight
1 Venerable Monk
2 Wild Griffin
1 Cho-Manno, Revolutionary
2 Skyhunter Patrol
2 Angel of Mercy
2 Loxodon Mystic
1 Ancestor's Chosen

Eerst maar even deze creatures wat verder opsplitsen.

Moeilijk te blocken:

2 Sage Owl
2 Cloud Elemental
1 Phantom Warrior
1 Aven Fisher
1 Thieving Magpie
1 Air Elemental
2 Wild Griffin
2 Skyhunter Patrol
2 Angel of Mercy

Flink wat vliegers, een unblockable en nog meer vliegers. Dit deel van de decks werkt vrij goed samen, wel zijn er vaak wat efficiëntere creatures te vinden in vergelijking tot deze, maar dat zou dan zijn waarvoor ik om de hoek kom kijken.

Comes into play effecten:

1 Denizen of the Deep
1 Venerable Monk
2 Angel of Mercy
1 Ancestor's Chosen

Een klein sub thema wat in het witte deck gevonden wordt bestaat uit creatures die je levens geven als ze in het spel komen. Grappig genoeg heeft alleen het blauwe deck een ander creature die daar een beetje mee samenwerkt en ook de spells die dat wat leuker zouden kunnen maken. Dit zou een situatie kunnen opleveren waar de 2 decks elkaar goed kunnen aanvullen, maar door het kleine aantal bruikbare creatures en spells is dit waarschijnlijk niet zo’n goeie optie.

Goed in combat:

1 Air Elemental
1 Denizen of the Deep (maar te duur)
1 Ghost Warden
2 Youthful Knight
2 Benalish Knight
1 Ancestor's Chosen

Ik heb hier de grote jongens en de first strikers onder gerekend. Ik vind zelf de benalish knight een leuk kaartje waar ik graag eens een tegenstander mee zou verassen. Als je er vanuit gaat dat de denizen en de chosen toch echt wat te duur zijn om redelijkerwijs te casten dan is deze groep eigenlijk wat klein, maar samen met de moeilijk te blocken creatures kunnen ze misschien toch nog leuke dingen doen.

Rest:

1 Arcanis the Omnipotent
1 Cho-Manno, Revolutionary
2 Loxodon Mystic

Hoewel niet per se slechte kaarten denk ik dat deze rest een beetje buiten de toon valt in verhouding tot wat verder in de decks zit.

Spells

2 Unsummon
2 Remove Soul
1 Telling Time
1 Boomerang
2 Counsel of the Soratami
2 Cancel
1 Tidings
1 Kraken's Eye
1 Rod of Ruin

En

1 Condemn
2 Pacifism
1 Pariah
1 Serra's Embrace
1 Angel's Feather
1 Icy Manipulator

Ook de spells splitsen we wat verder uit.

(Creature) removal:

2 Unsummon
2 Remove Soul
1 Boomerang
2 Cancel
1 Rod of Ruin
1 Condemn
2 Pacifism
1 Icy Manipulator

Een overzicht van de betere removal kaarten in de lagere rarities. Iemand die langer speelt mist natuurlijk zijn counterspells hier, maar cancel is nu eenmaal de nieuwe versie hiervan. Verder genoeg manieren om een creature even snel uit je weg te krijgen.

Card drawing:

1 Telling Time
2 Counsel of the Soratami
1 Tidings

Geen slechte kaarten, maar te weinig om er echt iets leuks mee te doen. Ook lijkt me dat omdat de creatures meer op snelheid lijken te focussen deze kaarten te veel tijd kosten om serieus in aanmerking te komen. Removal helpt tenminste nog vaak met zorgen dat creatures de tegenstander kunnen raken, maar deze kaarten kosten me een beurt waarin mijn aanval niet verbeterd wordt voordat ze me extra creatures opleveren.

Tegenstander vertragen:

2 Unsummon
1 Boomerang
1 Kraken's Eye
1 Pariah
1 Angel's Feather

Al wat deze kaarten hier doen is zorgen dat je tegenstander minder snel wint. Dit is alleen wenselijk als je de tegenstander zo genoeg kunt vertragen om te zorgen dat jij wel kunt winnen. Vaak komt het eerder neer op uitstel van jouw executie tenzij je hier echt een deck omheen bouwt. De bounce kaarten zoals boomerang kunnen nog wel wenselijk zijn als (tijdelijke) removal, maar ook voor hun geldt dat je dan net wel flink winst moet krijgen door die ene beurt.

Rest:

1 Serra's Embrace

Als enige kaart in beide decks die een creature verbetert nogal een vreemde eend in de bijt. Sowieso is het spelen van creature enchantments vragen om 2 kaarten verliezen tegen 1 kaart van de tegenstander (bv als een terminate op jouw creature gespeeld wordt). Daarnaast zie ik niet helemaal waarom je 4 mana voor dit effect over zou willen hebben.

Ok, ik heb nu een beetje een idee van wat er in dit samengeraapte zooitje zit en wat het allemaal kan. Laten we nu eerst eens proberen een deck te bouwen met alleen kaarten hier uit. Ik denk dat dit een combinatie zal zijn van kaarten uit de moeilijk te blocken creatures, goed in combat en removal omdat deze onderdelen het best bij elkaar aan lijken te sluiten.

Helaas, zo kom ik uit op 55 kaarten op een manabase met 24 landjes, wat wel eens aan de hoge kant zou kunnen zijn ook. Nog even wat extra kaarten toegevoegd die ik eerder gedumpt zou hebben en dan kom ik hierop uit:

// Lands
12 Island
12 Plains

// Creatures
2 Youthful Knight
1 Cho-Manno, Revolutionary
2 Angel of Mercy
2 Skyhunter Patrol
2 Wild Griffin
2 Benalish Knight
2 Sage Owl
1 Ghost Warden
1 Air Elemental
1 Thieving Magpie
1 Aven Fisher
1 Phantom Warrior
2 Cloud Elemental

// Spells
2 Pacifism
1 Pariah
2 Counsel of the Soratami
1 Telling Time
1 Icy Manipulator
2 Unsummon
1 Condemn
1 Rod of Ruin
2 Cancel
1 Boomerang
2 Remove Soul

Ik heb hierbij nog niet naar de landjes gekeken. Hoe is de verhouding tussen blauw en wit eigenlijk? Ah, volgens MWS hebben we 54% blauwe kaarten en 46% witte kaarten (de landjes niet meegeteld). Ook vinden we in totaal 24 blauwe mana symbolen op onze kaarten tegen 19 witte symbolen. Dat maakt het 56% tegen 44% qua manasymbolen. Helaas zijn wel de witte creatures iets “sneller” dan de blauwe, dus zou je daarom vroeg meer witte mana willen, maar voor de removal is dat juist weer andersom. Dit moeten we later maar eens op zien te lossen. Ik denk dat ik na dit alles maar moet gaan voor 11 plains en 13 islands. We hebben nu dit deck:

// Lands
13 Island
11 Plains

// Creatures
2 Youthful Knight
1 Cho-Manno, Revolutionary
2 Angel of Mercy
2 Skyhunter Patrol
2 Wild Griffin
2 Benalish Knight
2 Sage Owl
1 Ghost Warden
1 Air Elemental
1 Thieving Magpie
1 Aven Fisher
1 Phantom Warrior
2 Cloud Elemental

// Spells
2 Pacifism
1 Pariah
2 Counsel of the Soratami
1 Telling Time
1 Icy Manipulator
2 Unsummon
1 Condemn
1 Rod of Ruin
2 Cancel
1 Boomerang
2 Remove Soul

(Yeah, I know, veel copy-paste werk, probeer mijn redenaties duidelijk te houden)

Ik ga nu eventjes in MWS kijken hoe dit deck kaarten pakt. Dit doe ik door het deck in solo mode een paar keer tegen zichzelf te laten spelen. Ik ga hierbij geen verslag geven van de potjes, maar hieronder staan mijn conclusies.

Eerste potje: flinke manascrew, met 24 land zou je toch wel verwachten om niet in beurt 8 je 3e landje te zien. Ook zie ik in eerste instantie vooral de wat duurdere kaarten bij mijn draws tevoorschijn komen. Mogelijk is dit potje niet representatief. De andere speler start overigens met een hand met 5 landjes, hetgeen weer het andere uiterste is.

Tweede potje: openingshand vergelijkbaar met de vorige, paar te casten kaarten, hopen op een 3e land. Welke bij de eerste draw tevoorschijn komt. De tegenstander ziet zijn 3e landje in beurt 2 verschijnen en kan dan ook een flink deel van zijn hand spelen.

Derde potje: de eerste opening aan mijn kant met meer dan 2 land, maar het zijn nu wel meteen 3 islands terwijl de rest van de kaarten nogal wit zijn. In de eerste 7 beurten pak ik geen plains en weinig kaarten die ik kan spelen. De tegenstander heeft weer 2 land, en pakt in zijn 4e beurt de 3e, ondertussen pakt ie wel af en toe een kaart die ie kan spelen, maar dat had echt een mulligan moeten zijn.



Zo gaan we nog even door. Duidelijk is dat landjes pakken in de juiste kleur en hoeveelheid echt niet triviaal is met dit deck. Dit komt naar mijn idee in de eerste plaats doordat we alleen maar basic land spelen en daarbij bijna gelijke hoeveelheden van beide soorten. Beter zou het zijn om ons deck meer te focussen op 1 van de 2 kleuren, zodat we minder kaarten in hand zullen hebben van de kleur die we niet kunnen casten en het zou ook beter zijn om er voor te kiezen om wat landjes te spelen die beide kleuren kunnen leveren.

Mijn eerste suggestie voor verbetering: azorius chancery spelen. Dit landje zorgt dat we wat minder landjes nodig hebben voor meer mana. Ook kan hij zorgen voor onze beide kleuren, wat ook zeker niet erg is. Hiernaast wil ik graag gaan proberen het deck wat minder op 1 van de kleuren te focussen. Gezien het idee van het deck en hoe goed de kaarten te spelen is voor beide kleuren zal ik een aantal kaarten vervangen door azorius guildmage. Het is hierbij natuurlijk geen verassing dat de suggesties die ik doe uit de azorius guild komen, want deze hele guild is blauw/wit. Ik schaf deze beide kaarten 4x aan, als de kaarten later niet 4x nodig blijken dan kan ik ze altijd nog uit het lijstje halen. Ik doe dit omdat je goede kaarten heel vaak 4x wilt spelen.

Ons boodschappenlijstje tot nu toe:

0.80 voor 4 Azorius Chancery
2.00 voor 4 Azorius Guildmage
----------------------------------------------
2.80 voor het totaal

Het deck zou ik er nu zo uit laten zien:

// Lands
13 Island
7 Plains
4 Azorius Chancery

// Creatures
4 Azorius Guildmage
2 Youthful Knight
2 Angel of Mercy
2 Wild Griffin
2 Benalish Knight
2 Sage Owl
1 Ghost Warden
1 Air Elemental
1 Thieving Magpie
1 Aven Fisher
1 Phantom Warrior
2 Cloud Elemental

// Spells
2 Pacifism
2 Counsel of the Soratami
1 Telling Time
1 Icy Manipulator
2 Unsummon
1 Condemn
1 Rod of Ruin
2 Cancel
1 Boomerang
2 Remove Soul

De verwijderde kaarten:

2 Skyhunter Patrol
2 power voor 4 mana is gewoon heel erg traag.

1 Cho-Manno, Revolutionary
Leuke kaart, maar zijn ability is eigenlijk alleen goed met de volgende kaart die ik ook verwijder. We willen proberen een relatief snel deck te hebben en zo’n deck heeft niet veel aan wat in weze in veel gevallen een dure phantom warrior is.

1 Pariah
Alleen goed met de cho-manno en dan nog vrij gemakkelijk te stoppen. Ook zorgt deze kaart vooral dat ik niet dood ga, terwijl ik toch liever win.

4 Plains
Lijkt me duidelijk, wit gaat er 4x uit, er is dus minder wit nodig. Op deze manier houden we evenveel wit, maar is het iets moeilijker te vinden, terwijl we meer blauw er bij krijgen.

Nog eens testen.

Eerste potje: plains en chancery om mee te beginnen, niet ideaal, wel genoeg voor de 3 van de kaarten in mijn hand. Na 3 beurten nog een chancery pakken zorgt dat ik alles kan casten. Wel is 5 mana voor angel of mercy en air elemental voor mijn gevoel wat te veel. De guildmage geeft me sowieso al wat anders leuks om met extra mana te doen en misschien vind ik nog wel meer dat kan werken. Speler 2 had een opening met 4 basics en kaarten die hij kon casten daarmee.

Tweede potje: 5 land, kan alles casten, maar da’s wel veel. Speler 2 heeft 1 land en gaat dus zeker een bezoekje brengen aan Parijs.

Derde potje: beide spelers een island en een chancery. Zelf heb ik wat meer dure kaarten er bij, speler 2 heeft alleen maar kaarten van 2 mana.



Ik heb het gevoel dat de wijzigingen een vooruitgang zijn geweest als ik zo de starthandjes bekijk. Perfect is het nog niet, maar we hebben ook nog wel wat ontdekt om naar te kijken. Overigens is de manier waarop ik nu de balans meer richting blauw heb laten gaan gemakkelijk om te gooien naar richting wit omdat de guildmage voor beide keluren mee kan tellen.

Omdat dyuziak aan heeft gegeven dat hij graag moeilijker te blocken creatures speelt samen met instants die de tegenstander dwars zitten denk ik dat we eerst eens na moeten gaan wat voor creatures en spells daarvoor in aanmerking gaan komen.

De eerste spells die in mij op komen zijn swords to plowshares en counterspell. Helaas is de eerste toch echt een beetje te duur om te kopen binnen dit budget. De tweede aan de andere kant kan interessant zijn zolang de focus op blauw blijft liggen en hij heeft verder ook heel veel broertjes die geen UU nodig hebben.

Voor de creatures wasis er minder dat direct bij me boven komt drijven. Ja, shadow en flying komen in aanmerking, net als eventueel fear. Mensen die wel vaker wat van me gelezen hebben kunnen nu al voorspellen wat er zojuist bij me op kwam. Jup, dust elemental, een zeer goed creature en voor €1.50 zeker niet de slechtste uitgave die je kan maken. 6/6, flying, fear, flash, kan je creatures redden van removal van de tegenstander, jammie. Zeker wel iets om in gedachten te houden, de vraag is alleen of het deck dan niet te snel gefocust wordt op die kaart. Voordeel is wel dat hij aan beide wensen van dyuziak voldoet, dus ik weet wel bijna zeker dat hij de elemental heel erg leuk zal gaan vinden.

Mijn gevoel is een beetje dat wit wel eens betere creatures te leveren zou kunnen hebben terwijl blauw beter is in het beschermen van die creatures en het stoppen van andere creatures. Het lijkt me dan ook een plan om eens goed te kijken naar de verhouding tussen de kleuren. Ik zou denken dat zo’n 2/3 van de kaarten creatures zouden moeten zijn met ongeveer 1/3 bescherming. Dat zou de huidige verhouding tussen blauw en wit een beetje omkeren.

Ik denk dat ik globaal het deck er ongeveer zo uit wil laten zien:

2/3 van de spells creatures, voornamelijk wit met evasion.
1/3 van de spells instants, voornamelijk blauw, counterspell achtig, bij voorkeur met maar 1 blauwe mana in de casting cost.

De landjes baseer ik op de rest van het deck. Het zullen er waarschijnlijk tussen de 20 en 24 zijn.

Probleem alleen met deze setup is dat het deck meer richting single player mikt dan richting multiplayer. Counterspells zijn leuk, maar zijn een stuk lastiger werkend te krijgen tegen 3 andere spelers dan tegen 1. Die kaarten moeten dus in ieder geval alleen gebruikt worden om de creatures te beschermen en niet om een tegenstander onder controle te houden. Daarnaast moeten de creatures op zichzelf zo sterk zijn dat zij meerdere tegenstanders aan kunnen (good ol’ dusty valt in ieder geval wel in die categorie).

Omdat dit nu al een behoorlijk lang artikel is wil ik voor nu eindigen met een lijstje creatures die in mijn ogen in aanmerking zouden kunnen komen voor dit deck. Ook hoor ik graag suggesties van anderen voor meer creatures en zou ik vooral graag van dyuziak horen wat hij van dit alles vindt.

soul warden
1 mana voor een 1/1 is ok, life gain in multiplayer, zolang het niet al te veel is, is ook niet slecht en de interactie met dust elemental of stonecloaker kan heel leuk zijn.

Sowieso wil ik niet te veel op de gating creatures focussen, maar goeie kaarten die ook wel ok zijn als ik de gating creatures niet zou spelen zijn natuurlijk welkom. Een ander voorbeeld hiervan:

cloudchaser kestrel
3 mana voor een 2/2 vlieger is redelijk. Een enchantment kunnen slopen is zeker mooi, want in multiplayer gebeurt het vaak genoeg dat een vervelend enchantment je dwars zit en als dat te vaak gebeurt kun je de kaart altijd een keer naar je hand halen.

Verder heb ik nog niet heel veel extra creatures verzonnen die goed werken met de gating creatures, maar er zijn er vast meer, suggesties zijn van harte welkom! Voor de rest van de creatures hieronder geld vooral dat ze een goeie verhouding hebben tussen power/toughness, casting cost en eventueel abilities.

suntail hawk / lantern kami
Beide 1 mana voor een 1/1 vlieger, verder niets bijzonders.

leonin skyhunter
2 mana voor een 2/2 vlieger. Ik zou wel liever voorkomen dat ik kaarten heb die alleen witte mana nodig hebben als dat meer dan 1 mana is. Mistral charger zou om die reden misschien beter zijn.

pride of clouds
Deze kaart, of eentje die iets vergelijkbaars doet, zoals de (budgettair) veel goedkopere soulcather of misschien soulcatchers’ aerie zou erg leuk zijn. Het is dan wel zaak om veel vliegers te spelen en vrijwel geen andere creatures. Serra aviary is waarschijnlijk te duur, maar het misschien toch waard om in gedachten gehouden te worden.

Ok, zo is het voor nu wel even mooi, deel 2 van dit artikel volgt als ik weer wat meer inspiratie heb om aan dit deck verder te werken, hopelijk aan de hand van wat suggesties van jullie.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
dyuziak
Advanced
Berichten: 48
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 3:52 pm

Bericht door dyuziak »

ziet er goed uit, ik kan niet wachten op deel 2 :D!
er is 1 kaart die ik nog heb die ik wel in dat deck zou willen en dat is Sower of temptation
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

kom op mensen, meer commentaar en/of suggesties is welkom hoor.

De sower lijkt me een aardige kaart, maar is wel wat aan de dure kant. Ik hou hem iig in gedachten.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
MartinV
Advanced
Berichten: 27
Lid geworden op: wo okt 31, 2007 5:37 pm
Locatie: Grubbenvorst

Bericht door MartinV »

Laat ik eens proberen goeie tips te geven:P

Riftwing Cloudskate: 2/2 flyer met leuk comes into play effect, is wel alleen suspend goedkoop te spelen.
Minister of Impediments: Creature om andere speler mee te pesten.
Stormscape Familiar: Goedkope flyer die ervoor zorgt dat je witte spells goedkoper kunt spelen.
Echoing Truth: Soort van boomerang, alleen dan voor alle permanents met zelfde naam en mana kosten zijn voordeliger.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

inderdaad goeie suggesties. Vooral de familiar is leuk denk ik, al zijn de anderen zeker niet slecht.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
MartinV
Advanced
Berichten: 27
Lid geworden op: wo okt 31, 2007 5:37 pm
Locatie: Grubbenvorst

Bericht door MartinV »

Heb misschien weer een kaart gezien :)
Aven Mindcensor witte 2/1 flyer die deck zoeken zeer moeilijk maakt en maar 20 cent is op vesho :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik denk dat die kaart iets te specifiek tegen bepaalde decks gericht is terwijl hij tegen andere decks niet zo heel veel goeds doet. En een 3 mana 2/1 vlieger is dan niet echt heel erg goed. Het is natuurlijk wel een kaart voor dyuziak om in gedachten te houden als zijn speelgroep decks gaat spelen die wel goed geraakt kunnen worden door die kaart.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

Prachtig artikel, ik zal het zeker gebruiken bij het opbouwen van mijn dek!
magic - basic land = gayness

I want to call you out on your algebra. gayness + basic land is not equal to magic. If that holds true than magic - gayness = basic land, which logically implies that every member of the power 9 is in fact gay.
Plaats reactie