OBC Psychatog

Plaats hier je deck, zodat andere Magic: the Gathering spelers jouw deck kunnen zien, en er op kunnen reageren.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GForce
Wizard
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo apr 10, 2002 3:05 pm

OBC Psychatog

Bericht door GForce »

Psychatog is nog steeds het beste deck in T2. Maar waarom is hij niet goed in OBC. Daar zijn een paar redenen voor waarvoor geen vervanging is:

:arrow: 1. geen Nightscape Familiar, dit is de keycard in Psychatog. Ik heb zelf ooit 2 in het spel gehad en toen een Upheaval gespeeld voor 2 8O

:arrow: 2. geen Fact or Fiction, super kaart alleen de drawback is dat je tegenstander je laat kiezen en meteen weet welke kaarten je in je hand hebt. Voordeel is dat je en makkelijk threshold haalt en dat je kaarten trekt.

:arrow: 3. geen Counterspell en Memory Lapse. In Psychatog is het belangrijk dat je het bord zoland mogelijk schoon houdt. Zonder goede counters hij je het bord niet schoon en wordt je overlopen.


:!: :?: Voor deze kaarten moeten goede vervangers gezocht worden. :?: :!: :

:arrow: Nightscape Familiar: deze kaart heeft 2 abilities: regenerate en blauwe spells 1 mana goedkoper. De tweede abilitiy is een one-of-a-kind en heeft geen enkele kaart in OBC. De eerste abilty zijn er wel genoeg maar geen echt goede oplossing. Hiervoor moet je dus een creature hebben die goed genoeg is om te blocken of te zorgen dat de tegenstander niet aanvalt. De oplossing hiervoor is : Shambling Swarm. Eee creature die zelf een Roar token dood maakt. En dus voor vroege verdediging zorgt. Nadeel is dat hij BBB cost dus een goede manabasis is nodig. Daarom is hij niet echt geschikt. Een andere oplossing voor dit probleem is: Grotesque Hybird een goede kaart maar gewoon weg te duur om de vroege beatdown tegen te gaan. De volgende kandidaat is Nantuko Shade: zelf zorgt ie voor vroege beatdown en hij kan een flinke verdediging vormen. het nadeel is dat er niet veel zwarte mana sources zijn en als je m vroeg wilt spelen pas in beurt 3 dan een counter kunt spelen. Het is dus ook geen goede oplossing en we zoeken maar verder. Aangezien er geen goede chump blockers te vinden zijn blijf er nog 1 optie over: Zombie infestation. Goedkoop en solide precies wat we zoeken en je kunt de creatures spelen wanneer je ze nodig hebt ideaal dus.

:arrow: Fact or Fiction: ook deze kaart is niet te vervangen. Maar er zijn zat kaarten die voor card-draw zorgen. Gezien de Metagame nu in OBC zullen er weining zwarte creatures gespeeld worden. Alleen Nantuko Shade en dan Wild Mongrel maar die moet je weer activeren. En dan heb je nog sideboard Grotesque Hybrid. De beste oplossing voor de card-draw wordt dan de lang vergeten Shadowmage Infiltrator. Goed voor een kaart na elke aanval.

:arrow: Goede counters: dit is misschien wel het grootste probleem wat je hebt. Counterspell en Memory Lapse waren pracht counters die je al in beurt 2 kan spelen. Helaas brengt OBC geen echt goede counters met zich mee. De beste is dan nog altijd Circular Logic maar nog vaak in early-game weinig waard. Ook is hierbij een Psychatog een vereiste hierbij om deze voor madness te spelen. Als we kijken naar de huidige metagame zien we erg veel UG Madness en UG Speculation in OBC. Deze decks runnen altijd Careful Study en Wonder. Ideaal voor deze spelers is een eerste beurt study om dan bv.een Wonder en Roar te discarten of Rootwalla. Deze decks draaien vooral om hun graveyard heen. Omdat deze decks dat doen wordt er vooral Coffin Purge en Krosan Reclamation voor gesideboard. Deze zorgen dat de keycards uit de graveyard blijven zoals alle incarnations uit Judgment (vooral Glory, Genesis en Anger) maar ook kaarten zoals Roar of the Wurm en Deep Analysis. Hiervoor kwam toen meteen een counter naar voren : Grip of Amnesia. Een counter voor 1U plus een kaart trekken. Tegen UG en UW decks die veel in de huidige metagame voorkomen en superkaart en meestal een gegarandeerde counter maar altijd een kaart. En dan hebben we natuurlijk ook nog Rites of Refusal, het is een redelijk kaart maar je moet wel steeds discarten. Het probleem is dat dat wel eens problemen kan geven met Zombie Infestation. Het wordt dus goed nadenken welke kaarten er in het deck gespeeld moeten worden.


:!: :?: Dan zijn er altijd nog kaarten die vervangen moeten worden maar die niet echt een probleem zijn. Deze kaarten hebben een eenvoedige vervanger:

:arrow: Repusle: niet echt moeilijk om hiervoor en vervanger te vinden. AEther Burst zal de zaak goed voor m doen. Laat je tegenstander je maar eerst bursten houdt de jouwe gewoon in je hand totdat je ze echt nodig hebt en je speelt ze altijd voor meer.

Daarmee hebben we alle vervangingen gehad en kunnen we gaan kijken naar de metagame. Op het moment ziet de metagame er in OBC zo uit :

:arrow: UG Madness: Basking Rootwalla, Wild Mongrel, Wonder, Arrogant Wurm en Carefull study zijn de standaard kaarten in het deck. Dan spelen er sommige nog de volgende kaarten : Aquamoeba, AEther Burst, Roar of the Wurm (max2), Quiet Speculation(meestal 1), Deep Analysis, Standstill(niet zo vaak gespeeld). Deck berust op snelheid en niet op kracht. Als je snel met zn beesten afrekenent heb je niks te vrezen. Het enige probleem met het deck is de Wonder waardoor zn creatures gaan vliegen.

:arrow: UG Speculation: bevat de zelfde creatures als UG Madness maar speelt meer Quiet Speculation en Roar of the Wurm. Het decks is niet zo snel als UG Madness maar heeft meer kracht door zijn Roar. Het probleem is ook weer de Wonder waardoor je hem niet kunt blocken.

:arrow: GW Madness: heeft dezelfde creatures als UG Madness maar dan geen Wonder maar wel Glory en Anurid Brushhopper. Verder speelt hij ook Vengeful Dreams meestal 1 a 2 main en 2 a 3 sideboard. Het grootste probleem zullen de Brushhopper zijn, maar die block je een keer en in je volgende beurt speel je een AEther Burst of een Chainer's Edict.
Ook zul je Elephant Guide tegen komen. Deze zal echter niet gespeeld worden op Anurid Brushhopper maar meestal op Wild Mongrel zodat je in de 3e beurt al een 5/5 tegen hebt. Het beste kun je de geen Chainer's Edict spelen maar de creature bursten.

:arrow: Mono Black Control: een deck dat meestal om de sorceries draait. Envolop is een goede sideboarden daar tegen. Ook is Divert een super kaart tegen Mono Zwarte decks gewoon weg zijn Mind Sludge diverten en je heb gewonnen. Deze decks hebben nooit tijd om mana open te laten liggen dus daarom is Divert zeer goed. Ook om bv Chainer's Edict te diverten op hem. Counter alleen de belangrijke spells zoals Mutilate en Divert de andere spells. Speel Rancid Earth op zn Cabal Coffer en je moet een eind komen. Zijn kill kaart is en blijft Nantuko Shade. Reken daar mee af en je wint ook. Meestal speelt het deck 1 Haunting Echoes maar aangezien deze kaart ook "target player" zegt is Divert weer de oplossing.


Gezien al deze opmerkingen kom ik tot het volgende deck :

3 Shadowmage Infiltrator
3 Psychatog
2 Wonder
--
8 Creatures

4 Circular Logic
3 Grip of Amnesia
2 Rites of Refusal
3 Deep Analysis
3 Zombie Infestation
3 AEther Burst
2 Divert
3 Chainer's Edict
3 Carefull Study
2 Upheaval
--
27 Spells

4 Darkwater Catacombs
2 Cephalid Coliseum
2 Cabal Pit
12 Island
4 Swamp

Nu hoeven we alleen nog maar te kijken naar ons sideboard. Als we kijken naar de metagame hebben we zowiezo iets nodig als graveyard control. Naast Grip of Amnesia zal en nog een kaart nodig zijn. Het zal dan gaan tussen Rats Feast en Coffin Purge, aangezien bij Coffin Purge je voor 2 mana 2 kaarten kunt verweideren als een instant en je dat zelfde kunt bij Rats Feats voor 3 mana als een sorceryis de keuze snel gemaakt. Aangezien je meestal maar 2 kaarten hoeft te verweideren zal het :idea: Coffin Purge :idea: worden. Kijken we naar GU en GW zullen goede removal spells extra van pas komen. Hiervoor komen in aanmerking: Innocent Blood, Execute en Gastly Demise. Aangezien Innocent Blood ook mijn creatures killed die ik al niet veel heb valt die als eerste af. Gastly Demise kost maar 1 mana en ik kan er meer mee killen dan met Execute is de beslissing gevallen op :idea: Ghaslty Demise :idea: .
Als we naar GW gaan kijken is de beslissing snel gevallen. :idea: Grotesque Hybrid :idea: is de kaart die we nodig hebben, ook is de kaart geschikt tegen UG Madness en UG Speculation aangezien hij ook kan vliegen :P . Dan houden we nog Mono Black Control over. Het enigste wat we hier tegen kunnen sideboarden is extra Diverts en misschien Cabal Therapy. Omdat de flashback cost van Cabal Therapy op te lossen is met Zombie Infestation is hij wel goed. Dus dan komen ze er :idea: Divert :idea: en :idea: Cabal Therapy :idea: bij in het sideboard. En standaard waarde tegen MBC is natuurlijk :idea: Envolop :idea:


Dan kijken we naar de kaarten die we geselcteerd hebben voor het sideboard :

Coffin Purge 4
Ghastly Demise 1
Divert 5
Grotesque Hybrid 2
Envolop 3
Cabal Therapy 6

Dan moeten we bepalen welke kaarten het belangrijkste zijn dit heb ik gedaan doormiddel voor cijfers achter de naam. 1 is het belangrijkste en zo verder naar beneden. Daarmee kom ik tot het volgende sideboard.

4 Envelop
3 Coffin Purge
2 Divert
3 Grotesque Hybrid
3 Ghastly Demise

Ik heb Cabal Therapy gedropped aangezien ik er geen ruimte voor had en de kaart geen echte must is.


Hopelijk hebben jullie wat aan het artikel wat ik geschreven heb. Graag heb ik wat commentaar op het deck dus laat het maar horen. Ik zal het nog aanvullen met het in en uit siden tegen de verschillende decks ni de metagame na meer test games.


GFORCE
Tell me what's on your mind or i'll splatter them against the wall and find out for myself!
Gebruikersavatar
KingFatass
Wizard
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo mei 12, 2002 7:19 pm

Bericht door KingFatass »

Erg goed artikel G-force.

Mar zoals je al zegt, psychatog is gewoon te zwak in OBC. Ik zie nog eerder guildfeeder gespeeld worden in combinatie met traumatize.
“There’s two kinds of people: those that understand that Electro Shock Blues is the greatest album ever put together, and idiots.â€
Gebruikersavatar
Xanatos
Adept
Berichten: 491
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 8:07 pm

Bericht door Xanatos »

idd een goed artikel
als je hiermee nog een toernooitje mee gaat spelen :idea: meld dan gelijk hoe het ging. (met wat extra detais plz :wink: )
"Anyone can snap his fingers and yank a soul. I prefer to kill creatively."
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Goed artikel!

Ik denk alleen dat je het gevaar van MBC een beetje onderschat. Het MBC is namelijk begonnen als een deck met 1 doel: TOG en consorten verslaan. Je schrijft verder dat MBC zelden mana open laat. Dat is waar, maar alleen in het geval van snelle (meestal UG) decks. Mana open laten is dan zelfmoord. Als MBC speler kun je ervoor kiezen om wel mana open te laten aangezien TOG lang niet zo snel is als de diverse UG decks. TOG's belangrijkste wapen tegen MBC is dan (en eigenlijk altijd) Upheaval. Dat is nou precies de reden waarom MBC Innocent Blood speelt. Tenslotte is daar nog het gevaar dat Braids heet. Als TOG speler zou je in een situatie terecht kunnen komen dat je niet genoeg mana in het spel krijgt om MBC te verslaan. Afgezien van de Psychatog en de landen speel je namelijk weinig tot geen permanents.

Het grootste probleem van OBC TOG blijft het gebrek aan goede counters. Zonder deze counters kunnen andere decks vervelende dingen doen zoals boven beschreven.
Gebruikersavatar
GForce
Wizard
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo apr 10, 2002 3:05 pm

Bericht door GForce »

Ik onderschat het zeker niet hoor. Ik speel zelf MBC in OBC dus ik ken de kracht van het deck. Maar het zal altijd blijven dat rogue decks het vaak goed doen.


GFORCE
Tell me what's on your mind or i'll splatter them against the wall and find out for myself!
Plaats reactie