@Jibz
Zie mijn artikelen over het Lyzolda deck bouwen

.
Je moet er bijna zeker wat meer tijd aan besteden. Je probeert een taktiek uit te werken met 99 verschillende kaarten en 1 generaal, dat kost meer moeite dan 9 playsetjes en 24 land bij wijze van spreken. Aan de andere kant, ik denk dat het goed te doen is om een precon te kopen en die aan te passen, of, om zelf wat te bouwen. Het hoeft ook niet meteen helemaal perfect te zijn. Laat je wat dat betreft niet door mij in de war brengen, ik ben best wel een perfectionist als het gaat om bouwen van decks dus ik besteed erg veel tijd voor ik tevreden ben. Veel anderen kiezen een generaal en zoeken uit wat ze aan leuke kaarten in die kleuren hebben en noemen het een deck. Deze mensen hebben net zo veel lol.
Kies vooral een generaal die je leuk vindt en die relatief makkelijk is om synergie mee te vinden (denk bijvoorbeeld) en ga kijken wat voor leuke kaarten je vinden kan. Voor mij was dat wel een beetje een probleem met Lyzolda, ze was niet mijn keus geweest, vandaar ook veel schrijf/denkwerk voor ik nu een deck heb waar ik tevreden over ben.
Ja, ze zijn misschien wel een beetje lullig. Aan de andere kant waren het lange potjes waar ik redelijk met rust gelaten werd en zo de kans kreeg dit in het spel te krijgen. Ik twijfel nog wel een beetje over de Shadows, of die misschien niet te lullig is.
@Quesred
Er zijn ruim 10.000 verschillende kaarten, ietsje meer dan in het online spel

. Het online spel maakt je ook lui, veel spelers zijn niet anders gewend dan alles zelf moeten doen. Je moet gewoon een beetje een patroon te pakken krijgen. Eind van de tegenstander's beurt, zijn er nog dingen die ik wil spelen? Nee, ok, neem eigen beurt. Begin met untap. Zijn er nog upkeep triggers? Nee, pak een kaart. Ga naar de mainphase 1, speel landje en dingen die niet kunnen wachten tot na combat, doe combat, ga naar mainphase 2, speel andere dingen, einde beurt, discard eventueel en geef anderen kans om wat te spelen. Ik doe het ook niet perfect hoor, net zoals de meeste spelers trouwens, eentje van mijn vaste groep die sinds Alpha speelt mag ik nog steeds af en toe de volgorde van de steps uitleggen.
Het overzicht krijg je ook vanzelf. Nu moet je alle kaarten lezen en misschien nog een (paar) keer lezen, later weet je wat je zelf speelt aan de hand van de plaatjes en nog later weet je vrijwel alle kaarten aan de hand van hun plaatjes. Op het moment dat je overzicht hebt van wat er in het spel gebeurt kun je ook gaan letten op wat anderen doen en denken over waarom. In 1:1 is dat vooral bluffen en goed in kunnen schatten wat de tegenstander in zijn hand heeft. In 1:N is dat vooral proberen de tegenstanders zo te beinvloeden dat ze niet jouw kant op gaan en proberen te identificeren wie het grootste risico voor jou vormt zodat je weet welke kant jij op moet.
Btw, terminologie, volgens mij is er maar 1 dual land in het spel geweest, een , een dual land is alleen een van de originele 10, de andere soorten landjes hebben andere namen. Wel is het zo dat er inderdaad aardig wat non-basics in het spel waren. Meestal hoef je die niet erg in de gaten te houden, maar soms kunnen ze je lelijk verrassen, dus even kijken voor man lands (landjes die creatures kunnen worden) voordat je aanvalt is wel de moeite waard.
Uitdaging aangenomen, volgende keer mag je laten zien dat je me de baas kan

.