newbie vraagjes

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
micturion
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 2:07 pm

newbie vraagjes

Bericht door micturion »

Hallo!
Ik heb een paar vraagjes over de volgende termen:
Denk dat het wel klopt wat ik denk, maar toch even zeker weten. ;-)

provoke : als ik aanval met een creature dat provoke heeft...en mijn tegenspeler heeft blokkers bepaald...dan mag ik kiezen welke de provoke kaart blokt, niet? (mag de tegenstander dan ook een andere kaart erbij leggen om te blokken?)

counterspell : als mijn tegenstander een creature neerlegd...mag ik die met een counterspel ongedaan maken?

tap target creature : een ability met bijvoorbeeld tap target creature...mag ik dan een kaart van de tegenstander tappen...ik neem aan dat ie dan niet kan blokken als ik aanval?

meerdere enchantments : mag je zoveel enchantments op een kaart leggen als je wilt? en wat als ze elkaar tegenspreken...

als ik een +1 -1 enchantment bij een creature kaart van een tegenstander leg (1/1)...is ie dood neem ik aan?

detroy all local enchantment : wat houd dat "local" in? toch gewoon alle kaarten in play?

heb ik het goed? heb ik het goed?
(sorry)
Gebruikersavatar
Grolsch G.
Master
Berichten: 133
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 8:51 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Grolsch G. »

Hoi,

Ik zal proberen een paar antwoorden te geven.

@ provoke: Als je aanvalt met een creature met provoke, moet jij zeggen welke creature van je tegenstander gaat blokken. (dus al voor je tegenstanders de blokkers bepaalt) Je tegenstander mag voor de rest zelf bepalen hoe hij blokt, dus hij mag met meerdere beesten blokken.

@ counterspell: Klopt zo ongeveer. Je maakt alleen de spel niet ongedaan. hij wordt gewoon niet uitgevoerd. (da's ook niet helemaal juist, maar ik bedoel ermee dat een creature of iets dergelijks helemaal niet in play komt.)

@ tap target CREATURE: jij mag een CREATURE kaart tappen. Als jij de kaart tapt voor hij een block declared heeft, mag hij daarmee niet blokken. Als hij een blok declared dan kun je hem nog wel tappen, maar de blok blijft staan.

@ meerdere enchantments: Ja je mag in principe meerdere enchantments op een kaart leggen. Kun je een voorbeeld geven van het tegenspreken? Als een creature protection van een bepaalde kleur of artifacts heeft, mag je hem niet targetten met een enchantment van die kleur/artifact. (heb ik een keer een game-loss voor gekregen).

@ +1/-1 echantment: klopt.

@ local enchantment: Local betekent dat hij een target heeft. Pacifism is bijvoorbeeld een local enchantment, Lightning Rift niet.

correct me if I'm wrong :)
At the beginning of your upkeep, you may put a charge counter on AEther Vial.
{T}: You may put a creature card with converted mana cost equal to the number of charge counters on AEther Vial from your hand into play.
Gast

Bericht door Gast »

@ Counterspel...als spell niet uitgevoerd word...beide kaarten gaan dus naar de graveyard neem ik aan?

@ local enchanment....Oohhh. Ja vrij logisch...hehe

Thanks!
Is duidelijk. (voorlopig)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

het klopt helaas niet helemaal:

@provoke: jij onttapt een target creature als jij attackers declared, if able blockt dat creature you creature, oftewijl, als je tegenstander zijn creature ergens voor kan tappen dan blockt ie die van jou niet. Ook wordt het creature dta je target standaard ge-untapped, dus kan je tegenstander reageren door 'm eerst te tappen, waarna jij 'm voor 'm onttapt. Hetgeen uit kan maken als het om een prodical sorcerer of iets dergelijks gaat, in het geval van de sorcerer is de kans ook groot dat ie 'm nog een keer tapt.

@counterspell: de kaart komt niet in het spel, doet niks en beland in je graveyard

@tappen: je tegenstander kan niet aanvallen met zijn creatures die getapt zijn, tenzij ie een manier heeft om ze te onttappen, of tenzij je ze probeer te tappen als hij al attackers aan het declaren is (dan ben je gewoon te laat)

@enchantments: zoveel als je wilt ja, dat mekaar tegenspreken zul je duidelijker uit moeten leggen aangezien er verschillende opties zijn.

@+1/-1: dood ja

@local: enchant... global: enchantment

Misschien dat je ook kun registreren?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
grimreaper
Adept
Berichten: 258
Lid geworden op: zo jul 07, 2002 12:59 pm
Locatie: Zevenbergen, Noord-Brabant, the Netherlands
Contacteer:

Bericht door grimreaper »

bijzaak provoke hij mag hem weer tappen oid zodat het niet meer kan blocken (prodigal sorcerrer bv)

counteren: hoeft niet per se creature te zijn mana moet gewoon betaald blijven en ze gaan allebei naar graveyard wat gecounterd word doet niks

tappen: als er geen restricties bijstaan dan ja mag je ook van tegenstander tappen als je tapt voor declare blockers kan hij idd niet meer blocken

meerdere enchantments mag: tegenspreken? hoe? +2/+2 en -2/-2 bv word +0/+0 you control target creature van speler A en daarna you control target creature van speler B ligt aan de volgorde in dit geval B want die is er het laatste bijgekomen
overigens mag er maar in enchant world in liggen (misschien vandaar de verwarring) de laatste die erin in komt is degene die blijft tot de volgende komt anders gezegd komt er 1 bij gaat de vorige weg (als state based effect)

+1/-1 ja toughness 0 dan komt er een state-based effect waardoor tie opgeruimd word enchantment natuurlijk ook state-based effecten kun je niks tegen doen alleen de oorzaak die het veroorzaakt tegengaan voor tie gebeurt

snappie zo niet vraag maar weer
Afbeelding
Gebruikersavatar
Grolsch G.
Master
Berichten: 133
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 8:51 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Grolsch G. »

@ PI: Als iets niet volledig is, wil dat nog niet zeggen dat het niet helemaal klopt. :roll:
Maar je aanvullingen kloppen wel helemaal hoor.... :P
At the beginning of your upkeep, you may put a charge counter on AEther Vial.
{T}: You may put a creature card with converted mana cost equal to the number of charge counters on AEther Vial from your hand into play.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Enchant World is een global enchantment.

David
micturion
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 2:07 pm

Bericht door micturion »

Dank u allemaal.

Nog wat vraagjes:

-Wat doen counters?
-Mag je een ability van een kaart meerdere keren gebruiken als je daar mana voor kan betalen? Of slechts één maal?
-Als ik een kaart in play breng, mag ik meteen de ability gebruiken? Zo niet..mag dat met haste wel? Zo ja...da's mooi. :)
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

micturion schreef:-Wat doen counters?
Counters zijn ervoor om iets te onthouden. Je hebt counters die aangeven dat een beest sterker is geworden (bijv +1/+1 counters). En verder heb je counters met een naam (zoals charge-counters). Om te zien waar die voor zijn moet je op de kaart kijken die ze gemaakt heeft.
micturion schreef:-Mag je een ability van een kaart meerdere keren gebruiken als je daar mana voor kan betalen? Of slechts één maal?
Je mag een ability net zo vaak gebruiken als je de cost kunt betalen tenzijn anders vermeld (zoals op quirion ranger ofzo). Als de cost alleen uit mana bestaat is dat inderdaad wat jij zegt. Als de cost ook {Tap} bevat moet je de kaart op de een of andere manier untappen om de ability opnieuw te gebruiken.
micturion schreef:-Als ik een kaart in play breng, mag ik meteen de ability gebruiken? Zo niet..mag dat met haste wel? Zo ja...da's mooi. :)
Je mag de ability meteen gebruiken tenzij het een creature zonder haste is en de ability {Tap} in de cost heeft. Landjes en Artifacts kun je dus altijd meteen gebruiken tenzij het ook creatures zijn.

David
Plaats reactie