Oy,
ik ben blij met een nieuwe gebruiker die de edit knop meteen snapt

.
Bedoel je met een tournament deck kopen een tournooiwaardig deck bij elkaar kopen, of bedoel je een tournament pack kopen? Een tournament pack kost je zo´n 9 euro online (
www.summoner.nl). De prijs van een tournooiwaardig deck hangt van te veel dingen af. Ga er wel vanuit dat 100 euro behoorlijk goedkoop is als je alle kaarten los zou moeten kopen voor zo´n deck. Er zijn decks die echt de hoofdprijs kosten van zo´n 4000 euro, maar die vind je alleen in het type 1 formaat waar je je als beginner absoluut niet aan wilt wagen. Verwar dit overigens niet met voor de lol type 1 spelen, dat doet vrijwel iedereen en dan speelt bijna niemand zulke dure decks. Ik ben al behoorlijk extreem als ik met een deck van zo´n 500 euro aan kom bij een casual potje (de meeste mensen hebben niet eens de kaarten voor zo´n duur deck).
De vraag over de editions is altijd een lastige. Zolang je geen tournooien wilt spelen en je vrienden geen rare eisen stellen aan het formaat zou ik me hierover niet al te druk maken en er vanuit gaan dat je met alles behalve de unglued en unhinged sets mag spelen. Mocht je dit wel willen geef dan even een seintje.
Er bestaat zover ik weet sinds 7th edition geen tournament packs meer van de basissets. Wel heeft elke grote expansion set tournament packs.
Ik zou in ieder geval niet de term combo te losjes gebruiken, dat is namelijk een deck type in magic, wat je beschrijft lijkt meer op het aggro/control decktype. Ik vind het goed om te zien dat je ene heel algemeen idee hebt van wat je wilt dat je deck doet. Dat lijkt me ene veel beter begin dan wat je bij veel beginners ziet. Die beginnen namelijk vaak bij een of een paar kaarten waar ze mee willen spelen en dat moet dan maar een deck vormen. Ik denk dat als ik je beschrijving lees je voor kaarten best wel een beetje inspiratie op zou kunnen doen in mijn laatste artikel, waar je al in gepost had. Ik zou wel bedenken dat creatures in het spel hebben vaak voordelen heeft boven levens krijgen: creatures kunnen blocken en daarmee vaak veel schaden preventen, of ze kunnen zelfs aanvallers weghouden voor een aantal beurten.
Een vaak geziene beginners fout is het gelijkstellen van landjes aan mana. Hoewel er een verband is tussen de 2 zijn ze ook op veel manieren gescheiden. Je moet je voorstellen dat je een soort grote virtuele portemonnee hebt. Wanneer jij dan een tapt voor mana dan gaat er U in die portemonne. Als dan aan het eind van een fase ongebruikte mana in die portemonnee zit dan verlies je een leven voor elk van die mana. Tot zover komt dit overeen met de getapte en niet gebruikte landjes. Alleen kun je ook op andere manieren aan mana komen. Het bekendste voorbeeld hier van is de (de duurste magic kaart), dit is een artifact die je naar je graveyard kunt doen om 3 mana van een kleur van jouw keuze in je mana pool te stoppen (dus in diezelfde portemonnee waar het ook in gaat als je een island tapt). Ook deze mana zorgt voor mana burn als je ze niet gebruikt. Daarnaast zijn er ook kaarten die een landje kunnen untappen, maar daarmee zou dan niet opeens de mana die je eerder uit je landje hebt gehaald verdwijnen (voorbeeld: ). Als laatste heb je ook nog landjes die niet tappen voor mana, of die zelfs zichzelf helemaal niet kunnen tappen (). Kortom, landjes en mana zijn niet gelijk.
Sterk is relatief, wat je beschrijft klinkt als een typische combinatie van kaarten voor beginners. Zolang je met andere beginners speelt is dat sterk. Zodra je met meer gevordere spelers gaat spelen is het niet zo heel sterk. Van de kaarten die je noemt zou ik alleen de hawk of pacifism kunnen spelen en in ieder geval in het geval van de tweede ken ik veel betere keuzes. Ik kan alleen niet inschatten wat sterk is in verhouding tot de decks die jij tegen komt.
mazzel
pi