EDH / Commander
Moderator: Admins & Moderators
- Donnie Darko
- Wizard
EDH / Commander
Ik heb nog nooit EDH gespeeld of iemand het zien spelen, en zo'n deck in elkaar zetten lijkt me lastig, ingewikkeld vergeleken bij standaard decks.
Work is the curse of the drinking class
- pi
- Archmage
- Contacteer:
Re: EDH / Commander
Ik heb je post even afgesplitst omdat het verder weinig te maken had met het deck.
Het is een beetje hoe moeilijk je het jezelf wil maken. Je kunt best al je leuke kaarten bij elkaar gooien en het een deck noemen. Om er een deck van te maken dat goed werkt is lastiger, maar als je al behoorlijk decks kan bouwen is het ook niet zo heel erg veel moeilijker. Je moet vooral je doel in de gaten kunnen houden over 100 verschillende kaarten ten opzichte van 60 kaarten met een hoop dubbelen. Dat is iets wat je moet leren ja.
Voordelen van EDH zijn dat het meer budget vriendelijk is. Je hoeft maar 1x die dure kaart te hebben en als je die niet hebt maakt het ook niet zo gek veel uit, op een deck van 99 zou hij toch niet heel veel langs komen. Door die 99 kaarten zijn de spelletjes ook minder voorspelbaar en de decks meer random dan ze anders zouden zijn. Dit geeft je meer tijd om je kaarten te pakken en jouw plan uit te werken. Altijd toegang hebben tot een generaal is ook geweldig, als je deze goed kiest kan hij of zij aardig wat problemen voor je oplosen (ik heb bijvoorbeeld een voorkeur voor goedkope generaals, 3 mana is ideaal, ergste geval kun je die dan een paar keer als blockers gebruiken als je niet de juiste kaarten pakt). Een groot voordeel ten opzichte van standaard (neem even aan dat je type 2 bedoelt?) is dat je (bijna) alle leuke kaarten kunt gebruiken omdat min of meer de vintage ban list aangehouden wordt. Ik <3 mijn duals.
Ik zou elke multiplayer groep aanraden om het een keer te proberen. Voor een groep als de mijne met verschillende collecties en budgets zie ik het zelfs als het meest ideale formaat.
Het is een beetje hoe moeilijk je het jezelf wil maken. Je kunt best al je leuke kaarten bij elkaar gooien en het een deck noemen. Om er een deck van te maken dat goed werkt is lastiger, maar als je al behoorlijk decks kan bouwen is het ook niet zo heel erg veel moeilijker. Je moet vooral je doel in de gaten kunnen houden over 100 verschillende kaarten ten opzichte van 60 kaarten met een hoop dubbelen. Dat is iets wat je moet leren ja.
Voordelen van EDH zijn dat het meer budget vriendelijk is. Je hoeft maar 1x die dure kaart te hebben en als je die niet hebt maakt het ook niet zo gek veel uit, op een deck van 99 zou hij toch niet heel veel langs komen. Door die 99 kaarten zijn de spelletjes ook minder voorspelbaar en de decks meer random dan ze anders zouden zijn. Dit geeft je meer tijd om je kaarten te pakken en jouw plan uit te werken. Altijd toegang hebben tot een generaal is ook geweldig, als je deze goed kiest kan hij of zij aardig wat problemen voor je oplosen (ik heb bijvoorbeeld een voorkeur voor goedkope generaals, 3 mana is ideaal, ergste geval kun je die dan een paar keer als blockers gebruiken als je niet de juiste kaarten pakt). Een groot voordeel ten opzichte van standaard (neem even aan dat je type 2 bedoelt?) is dat je (bijna) alle leuke kaarten kunt gebruiken omdat min of meer de vintage ban list aangehouden wordt. Ik <3 mijn duals.
Ik zou elke multiplayer groep aanraden om het een keer te proberen. Voor een groep als de mijne met verschillende collecties en budgets zie ik het zelfs als het meest ideale formaat.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
- Donnie Darko
- Wizard
Ah, ik vroeg me al af of ik misschien iets fout had gedaan
Is er ondertussen iemand die misschien de reden voor EDH kan uitleggen? Ik bedoel wat het nou leuk maakt om zo met magic kaarten te spelen ipv een standaard deck?
Is er ondertussen iemand die misschien de reden voor EDH kan uitleggen? Ik bedoel wat het nou leuk maakt om zo met magic kaarten te spelen ipv een standaard deck?
Work is the curse of the drinking class
- pi
- Archmage
- Contacteer:
Zie mijn edit hierboven. Ik dacht ik leg eerst uit waarom de post weg is en geef dan het antwoord in de edit.
- JaapBroeders
- Expert
- Contacteer:
Goede uitleg!
Wat ik er persoonlijk ook fijn aan vind is dat (in mijn ervaring) je EDH-deck lang(er) mee gaat en blijft evolueren.
Mijn gewone decks zijn toch kortstondiger en blijven lang hetzelfde.
Maar het zou me niets verbazen als dit vrij persoonlijk is hoor
Wat ik er persoonlijk ook fijn aan vind is dat (in mijn ervaring) je EDH-deck lang(er) mee gaat en blijft evolueren.
Mijn gewone decks zijn toch kortstondiger en blijven lang hetzelfde.
Maar het zou me niets verbazen als dit vrij persoonlijk is hoor
-------- hier afknippen ----------
- pi
- Archmage
- Contacteer:
Ik moet echt hard nadenken voor een deck dat ik uberhaupt uit elkaar heb gehaald. Dit gebeurt bij mij eigenlijk maar voor een paar redenen: het deck is niet meer mogelijk in het formaat (bv een ouder type 2 deck, of een belangrijke kaart wordt gebanned of errated) of we spelen het formaat niet meer en het deck is niet echt bruikbaar in andere formaten (mijn all common decks bv werken ook wel in gewone potjes, maar het 5 kleuren 100 kaarten highlander deck dat ik ooit had was niet echt de moeite in de potjes die ik toen af en toe nog speelde, dit is toen maar opgegaan in een EDH deck). Maar ok, ik heb nog nooit een EDH deck uit elkaar gehaald en zie dat ook niet snel gebeuren
. Afwisseling is sowieso goed, dus meerdere speelbare decks vind ik belangrijk.
Mijn Tetsuo en Lin Sivvi decks zijn flink veranderd sinds de eerste build (in het geval van Lin Sivvi zag ik dat al vanaf het begin aankomen, speelde expres een tijdje met een slechter deck om niet te gevaarlijk te lijken), Mayael heeft zich meer langzaam ontwikkeld. Sun Quan is nog te nieuw. Dit proces is goed vergelijkbaar met wat ik ook met mijn normale decks deed. In ieder geval kun je ze makkelijk lang blijven spelen door de variatie met al die verschillende kaarten en dat je in de meeste sets wel wat kaarten kunt vinden om het deck weer wat mee te "verbeteren".
Mijn Tetsuo en Lin Sivvi decks zijn flink veranderd sinds de eerste build (in het geval van Lin Sivvi zag ik dat al vanaf het begin aankomen, speelde expres een tijdje met een slechter deck om niet te gevaarlijk te lijken), Mayael heeft zich meer langzaam ontwikkeld. Sun Quan is nog te nieuw. Dit proces is goed vergelijkbaar met wat ik ook met mijn normale decks deed. In ieder geval kun je ze makkelijk lang blijven spelen door de variatie met al die verschillende kaarten en dat je in de meeste sets wel wat kaarten kunt vinden om het deck weer wat mee te "verbeteren".
- Dragonheart
- Sorcerer
- Contacteer:
Hmmm. Het lijkt me niet dat een EDH deck moeilijker te bouwen is. Je begint al met een fijne beperking dat je iedere kaart maar 1x mag. Zoals Pi al beschrijft heb je in EDH over het algemeen meer tijd. Het lijkt er dus op dat een slecht gebouwd EDH deck makkelijker kan meekomen dan een slecht gebouwd "standaard" deck. Maar goed, EDH is nieuw voor mij en ik was van plan me er binnenkort eens iets meer in te verdiepen. Aangezien ik net nagenoeg al mijn casual decks uit elkaar heb gehaald (ik bewaarde eigenlijk ook alles dat ik ooit gemaakt had), is dit een mooi moment voor iets nieuws.Donnie Darko schreef:Ik heb nog nooit EDH gespeeld of iemand het zien spelen, en zo'n deck in elkaar zetten lijkt me lastig, ingewikkeld vergeleken bij standaard decks.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Klopt het dan dat je basic land ook maar 1x in je deck mag hebben? Anders moet je non-basic lands nemen. Het lijkt me leuk om zo'n deck te maken. Ik heb nog 1x Erayo, Soratami Ascendant liggen. Zou die goed te gebruiken zijn in een EDH deck? Wat zijn de dingen waar je op moet letten bij het bouwen van zo'n deck?
--EDIT--
Kan een theme-deck ook werken in EDH? Ben nogal weg van de zombie kaarten en zou daar wel wat mee willen doen.
--EDIT--
Kan een theme-deck ook werken in EDH? Ben nogal weg van de zombie kaarten en zou daar wel wat mee willen doen.
- The Quizmaster
- Wizard
- Contacteer:
- Basic lands mogen zovaak als je zelf wilt
- Themedecks mag zeker... en het kan ook werken
- Erayo is wel cool.. kan er zo snel niets nuttigs over zeggen
- Dingen waar je op moet letten: teveel om op te noemen.
Belangrijkste regel: Have fun!
- Themedecks mag zeker... en het kan ook werken
- Erayo is wel cool.. kan er zo snel niets nuttigs over zeggen
- Dingen waar je op moet letten: teveel om op te noemen.
Belangrijkste regel: Have fun!
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Dan ga ik op zoek naar een blue/black general om zowel Erayo erin te kunnen spelen alswel als Clone en veel zombies.
Mag je planeswalkers spelen in EDH?
--EDIT--
Arcane Laboratory en Cloud of Faeries gaan er ook zeker weten in! Kunnen goed combo-en met Erayo
Mag je planeswalkers spelen in EDH?
--EDIT--
Arcane Laboratory en Cloud of Faeries gaan er ook zeker weten in! Kunnen goed combo-en met Erayo
- The Quizmaster
- Wizard
- Contacteer:
Planeswalkers mogen gewoon...
Vergeet ook de Changelings niet!
Vergeet ook de Changelings niet!
See reversed side of this posting for disclaimer.
Changelings?
- pi
- Archmage
- Contacteer:
Blij dat je niet erayo als generaal pakt, die decks zijn vervelend!
Changelings zijn creatures sommige tribal kaarten met de changeling ability, bv nameless inversion of taurean mauler.
Changelings zijn creatures sommige tribal kaarten met de changeling ability, bv nameless inversion of taurean mauler.
Arcane lab icm Erayo is KUUUUUUT xD
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Heb wel gedacht om Erayo als general te spelen maar dan kan ik verder alleen blauwe kaarten in het deck stoppen. Ben je dan niet erg beperkt in je mogelijkheden? Plus dat als ze weten dat je Erayo hebt zullen ze waarschijnlijk wel een counter oid achterhouden..