Dyuziak in het blauw/wit, deel 2

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Dyuziak in het blauw/wit, deel 2

Bericht door pi »

Link naar deel 1

Ik ben pi, speel ongeveer 10 jaar magic en ik ben vrij overtuigd casual speler. Een tijdje geleden stelde gebruiker dyuziak de vraag of wij hem met een blauw/wit deck zouden willen helpen. Ik kreeg erg het idee dat hij een beginnende speler was die erg blij zou zijn met een extra opzetje. Om deze reden heb ik een eerste artikel geschreven waarin ik suggesties deed om het deck aan te passen en uit legde waarom ik de dingen zo zou doen. Doel is om uiteindelijk hooguit 20 euro uit te geven en na afloop een heel behoorlijk deck te hebben dat leuk speelt in multiplayer en ook geen gek figuur slaat in single player.

Aan het eind van deel 1 hadden we dit deck:

// Lands
13 Island
7 Plains
4 Azorius Chancery

// Creatures
4 Azorius Guildmage
2 Youthful Knight
2 Angel of Mercy
2 Wild Griffin
2 Benalish Knight
2 Sage Owl
1 Ghost Warden
1 Air Elemental
1 Thieving Magpie
1 Aven Fisher
1 Phantom Warrior
2 Cloud Elemental

// Spells
2 Pacifism
2 Counsel of the Soratami
1 Telling Time
1 Icy Manipulator
2 Unsummon
1 Condemn
1 Rod of Ruin
2 Cancel
1 Boomerang
2 Remove Soul

Nou heb ik zitten denken over hoe ik nou dit deck verder kan transformeren, maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat ik niet de tijd heb om dat helemaal uit te werken. Het lijkt mij daarom een beter plan dat ik een suggestie doe voor een deck dat behoorlijk aan dyuziak zijn wensen voldoet en dan per kaart uitleg waarom ik voor die kaart kies.

Het deck dat ik in gedachten heb:

// Lands
4 Azorius Chancery
11 Plains
8 Island

// Creatures
4 Azorius Guildmage
4 Dust Elemental
3 Stonecloaker
4 Stormscape Familiar
4 Soul Warden
4 Aven Riftwatcher
2 Wispmare

// Spells
4 Echoing Truth
4 Brainstorm
4 Prohibit

Dit deck blijft onder de 20 euro indien bij vesho besteld. Hierbij ben ik er vanuit gegaan dat de basic landjes niet gekocht hoeven te worden. Daarnaast zijn de wispmares niet leverbar bij vesho, wat ik vreemd vind.

Het idee achter het deck dat ik gemaakt heb is rustig opbouwen en in leven blijven totdat het tijd wordt om te gaan beuken met de vliegers onder aanvoering van de dust elemental. Hiernaast zijn er een aantal leuke interacties tussen de verschillende kaarten die zorgen dat het je inderdaad lukt om in leven te blijven. Als ik zo de kaarten beschrijf zal ik ook aangeven hoe ze handig samen werken met de andere kaarten.

4 Azorius Guildmage

De guildmage lijkt een beetje een vreemde keuze binnen dit deck. In tegenstelling tot de andere creatures vliegt hij niet en doet hij ook niks met comes into play effecten. Toch kies ik er voor om hem te spelen. De guildmage is namelijk goedkoop om te spelen, waardoor je het niet heel erg vindt om hem even een tijdje in je hand te stoppen. Daarnaast heeft hij een goede power en toughness verhouding voor zijn mana cost. Als laatste zijn beide abilities erg handig, vooral de witte ability is denk ik erg leuk voor dyuziak. Met die ability kun je namelijk heel gemakkelijk mensen kwetsbaar maken voor een aanval door andere mensen. Onderschat de blauwe ability ook niet, hij zal misschien niet heel vaak nuttig zijn, maar op de momenten dat hij dat is dan is hij vaak ook erg nuttig.

4 Dust Elemental

Zoals in het vorige artikel al een beetje aangegeven, ik ben erg groot fan van deze kaart en hij voldoet ook nog eens precies aan de wensen van dyuziak. Wel was ik bang dat het deck al snel rond deze kaart zou gaan draaien en dat is nu inderdaad ook gebeurd. Ik vraag me alleen af of dat nou wel zo’n groot punt is. Van zichzelf is dit creature simpelweg groot en moeilijk te blocken. In combinatie met de rest van de creatures zorgt hij voor bescherming tegen van alles en nog wat dat je creatures zou kunnen targetten, zorgt hij ook voor hergebruik van abilities en kan hij ook nog eens plots in de weg gaan liggen van een aanvaller die jouw kant op komt. Dat zijn allemaal verassingen die je tegenstander nooit leuk vindt.

3 Stonecloaker

Het kleine broertje van de dust elemental. Merk op dat de kaart in combinatie met soul warden een leven geeft voor elke 3 mana die je gebruikt en merk ook op dat je decks die op hun graveyard vertrouwen flink pest als je deze kaart steeds opnieuw speelt door hem voor zijn eigen ability weer naar je hand te doen. Lang niet altijd zul je iemand vinden die je hier mee kunt pakken, maar in mijn ervaring speel ik vaker wel dan niet multiplayer potjes waar iemand dingen van plan is met zijn graveyard. (En het gebeurt zelfs regelmatig dat er naast mij ook mensen zijn die zoiets doen ;)).

4 Stormscape Familiar

De familiar was een zeer goeie suggestie van MartinV. Ik ben het er helemaal mee eens dat dit creature een goeie ondersteunende rol kan spelen in dit deck. Vrijwel alle witte spells kunnen goedkoper gemaakt worden en dan wordt het steeds gemakkelijker om de abilities te hergebruiken of om je monster te spelen. Daarnaast is een 1/1 vlieger niet verkeerd om af en toe een beetje iemand te prikken.

4 Soul Warden

Hoewel ik tegen life gain ben als strategie op zich ben ik me wel bewust dat life gain best een handje kan helpen in multiplayer potjes. Als jij er net zo hard levens bij krijgt als de tegenstander damage doet dan heeft hij vaak de neiging om jou aanvallen als nutteloos te zien. Uiteindelijk zal hij wel jouw kant op komen wanneer hij een groter leger heeft opgebouwd, maar tot die tijd ben je even veilig. De warden is slechts een 1/1 dus hij staat waarschijnlijk niet bovenaan je tegenstander zijn hitlist, maar let op wanneer je hem speelt, want als je duidelijk aan de leiding begint te gaan qua levens val je op. Het kan slim zijn om een paar beurtjes te wachten voor je hem neerlegt.

4 Aven Riftwatcher

Leuk om te bouncen, vliegt, redelijke blocker, maar eigenlijk een slechtere temple acolyte. Alleen zijn acolytes vrij lastig te vinden en ook wel ietsje prijziger als je ze vindt. Mocht je het deck willen verbeteren dan zou ik in ieder geval acolytes aanraden, maar voor nu doen de riftwatchers het denk ik best goed.

2 Wispmare

1/3’s zijn best redelijk voor verdediging omdat ze vrijwel alle goedkope beestjes kunnen blocken en het navertellen. Daarnaast zijn er vaak wel een paar echantments die vervelende dingen doen. Merk ook op dat je in reactie op de sacrifice trigger van het evoke deel een dust elemental of stonecloaker zou kunnen spelen om de mare in je hand te doen in plaats van naar je graveyard.

Wat je creatures in het kort doen is vrij redelijk verdedigen totdat de grote jongens langs komen.

4 Echoing Truth

Meer bounce om eventueel wat van je creatures te hergebruiken. Ook helpt de truth je alles een beurt te stoppen, behalve landjes. Ow, enne, als een of andere token bouw gek aan je tafel zit hoef je je ook niet te schamen als je even alle tokens bounced. Ook weer een goeie suggestie van MartinV.

4 Brainstorm

Een van de beste card drawers die er bestaat. De brainstorm beschermt je tegen discard indien nodig en helpt je 3 kaarten verder kijken naar dat landje wat je mist of die oplossing voor dat vervelende probleem dat je tegenstander net zo vrolijk op tafel heeft gelegd.

4 Prohibit

Of prohibit de juiste keuze is voor dyuziak kan hij denk ik het beste zelf inschatten. Wanneer je veel tegenstanders hebt die graag grote beesten en dure spells spelen dan zou je veel meer hebben aan een kaart zoals miscalculation (mana leak voor een iets groter budget). Aan de andere kant, wanneer je tegenstanders hebt die vooral goedkopere kaarten spelen dan is de prohibit wel weer een mooie keuze. Het lijkt mij vooral belangrijk om op deze plek een counterspell variant te spelen die maar 1 blauwe mana kost.

Je spells in dit deck zijn vooral bedoeld om de tegenstander te pesten, terwijl de brainstorm helpt je kaarten te vinden.

Als geheel speelt het deck voor de langere termijn. Hou dat dus ook in gedachten tijdens het spelen. Het is niet nodig om snel mensen aan te vallen met dit deck, want dan maak je vijanden. Het is een veel beter plan om rustig af te wachten tot de tegenstanders mekaar dood maken en alleen je te bemoeien met mensen die vervelend zijn voor jou. Als je maar lang genoeg wacht dan ontstaat er vanzelf een punt waarop je vliegers een stegenstander af kunnen maken.

Ik hoop dat ik dyuziak op deze manier een beetje een idee heb kunnen geven over hoe een deck te bouwen binnen een budget.

Mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

court hussar in plaats van brainstorm hoeft geen gek idee te zijn schoot me net te binnen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

vandaag het deck in 2 multiplayer potjes gespeeld, eerste potje helaas na mijn 2 beginlandjes nooit meer een landje gepakt. Daarnaast ging het combo deck van een van mijn tegenstanders behoorlijk snel af. Als nog, had ik niet een guildmage gespeeld, maar mana bewaard voor een truth dan waren dingen heel anders gelopen. Tweede potje won ik door niet bijzonder veel te doen, maar wle veel levens te krijgen met behulp van de warden en 2 riftwatchers. Toen mijn tegenstanders een beetje mekaar af aan het maken waren ging ik rustig af wachten en een elemental op het juiste moment was genoeg om de laatste 2 tegenstanders op de knieen te krijgen. De warden heeft me trouwens waarschijnlijk ruim 30 levens gegeven in de loop van dit potje. Dit hielp me erg aan het eind, waar beide tegenstanders erg veel creatures hadden, maar ik procentueel gezien hun veel meer damage kon doen dan zij mij.

Ik was wel tevreden met hoe het deck presteerde vandaag. Ik speelde overigens met de in het artikel genoemde configuratie en niet met de betere kaarten die ik af en toe suggereerde.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

Net als deel 1 weer goed, uitleg bij de kaarten vind ik toppie, ik kan nu vooral mooi selecteren voor mijn eigen deck!
magic - basic land = gayness

I want to call you out on your algebra. gayness + basic land is not equal to magic. If that holds true than magic - gayness = basic land, which logically implies that every member of the power 9 is in fact gay.
Gebruikersavatar
dyuziak
Advanced
Berichten: 48
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 3:52 pm

Bericht door dyuziak »

dit is niet het deck wat ik in gedachten had :P maar ik vind het wel een aardig deck, hij lijkt me alleen een beetje gevoelig voor burn en destroy kaarten(zeker in het begin van het spel).
het deck lijkt me wel de moeite waard om bij elkaar te verzamelen :D

bedankt pi
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

als je al precies een deck in gedachten had dan had ik er natuurlijk ook geeneen hoeven te bouwen :P. Het deck is wel puur gefocussed op multiplayer. Je bent dus niet het enige probleem waar je tegenstanders mee te maken hebben. Ik denk eigenlijk niet dat je vroege creatures indrukwekkend genoeg zijn om af te maken met burn en removal terwijl ze net wel indrukwekkend genoeg zijn om je tegenstander bij je weg te houden. Dit omdat veel vroege creatures niet door een toughness van 3 heen komen. Bedenk ook dat je in totaal 11 (!!!) kaarten speelt die een creature van je kunnen redden wanneer er burn of removal richting dat creature gaat.

Er is wel kennis van je deck en tegenstanders nodig om een multiplayer potje tot een goed einde te brengen met dit deck. Het kan nodig zijn om af te wachten tot er een opening komt en ik kan me voorstellen dat je dat niet het makkelijkste vindt om te doen. Ook hangt het een beetje van je groep af of dit uberhaupt kan werken. Ik weet dat het bij mijne mogelijk is, maar ik ken ook mensen die altijd de zwakste speler aanvallen en dan is het misschien minder ideaal.

Daar tegenover, in multiplayer wint niet het beste deck of de beste speler, maar degene die het het langst vol weet te houden. Als je een heel goed deck speelt dan herkennen mensen dat al snel en word je zo uit het spel gemikt. Als je elke keer net aan wint dan is het veel makkelijker om dat herhaaldelijk te doen omdat het lang niet zo op valt. Het deck hierboven valt zeker eerder in de categorie van de niet opvallende decks.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
dyuziak
Advanced
Berichten: 48
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 3:52 pm

Bericht door dyuziak »

ok ja die 11 kaarten die een creature van je kunnen redden zag ik even over het hoofd :oops:
ik ga het deck bouwen!!!!!(maar verbeteringen zijn welkom :P )
you can count all my victories with one hand ;(
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

Ik had even een vraagje over het deck: Welke kaarten zou je terug wisselen/omruilen als je 1-op-1 gaat?
magic - basic land = gayness

I want to call you out on your algebra. gayness + basic land is not equal to magic. If that holds true than magic - gayness = basic land, which logically implies that every member of the power 9 is in fact gay.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

hoewel het deck niet onspeelbaar is in 1-op-1 mist het daarvoor toch echt wat. Je vertrouwd er in multiplayer toch een klein beetje op dat anderen vervelendere dingen doen (zelf de echt vervelende dingen doen met een budget van 20 euro is behoorlijk lastig). 1 Tegenstander die puur en alleen op jou focust zal moeilijker zijn. Zeker omdat diegene dan ook een deck zal spelen dat daar voor bedoelt is (in multiplayer wil je ook een deck hebben dat zijn aandacht kan spreiden over meerdere tegenstanders dus zul je ook geen snel creature deck vinden).

Voor singleplayer zou ik denk ik het deck wat meer stroomlijnen en zeker over het budget heen gaan. Opties waar ik zeker over zou denken zijn seht's tiger, swords to plowshares en het dumpen van blauw.

@dyuziak: verbeteringen gaan waarschijnlijk boven het budget. Ik kan wel toevoegen dat ik vanavond ook weer een paar potjes heb gespeeld en dat het deck naar verwachting blijft presteren. Ik speel met mensen die echt al jaren spelen (één sinds beta, James, hier en anderen ook al erg lang) en het deck lijkt gemiddeld mee te komen tussen die mensen. Dit houdt hoogstwaarschijnlijk in dat het tussen beginners en wat meer gevorderde spelers ook leuk mee zal doen. Verwacht dus alleen geen wonderen, de decks die ik zelf speel kosten gewoonlijk een 10-voud hiervan of meer en dat merk je wel in kaart keuzes.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
MartinV
Advanced
Berichten: 27
Lid geworden op: wo okt 31, 2007 5:37 pm
Locatie: Grubbenvorst

Bericht door MartinV »

Als ik van dit deck meer van de kaarten had, had ik het mss ook in elkaar gebouwd en getest, alleen is het enige wat ik heb de Echoing Truth (op landen na dan).
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

daar heb je MWS voor toch? ;)

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

pi schreef:Oy,

daar heb je MWS voor toch? ;)

mazzel

pi
En dat is? :oops:
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

magicworkstation.com

Programma om mee online te spelen, maar ik zou eerst gewoon "offline" oefenen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Lollol3r
Adept
Berichten: 200
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 9:41 pm
Locatie: Beverwijk

Bericht door Lollol3r »

Maar daar moet ik dus voor betalen?

Btw, sorry voor off-topic! Volgende keer zal ik PM'en.
magic - basic land = gayness

I want to call you out on your algebra. gayness + basic land is not equal to magic. If that holds true than magic - gayness = basic land, which logically implies that every member of the power 9 is in fact gay.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

nee, is gratis met reclame, of zonder reclame betaald. Maar inderdaad, dat had ook wel via PM gekunt.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie